Boson till LFK

 
Han har varit med på Genevad/Veinge IF:s resa från division 7 till division 4. Nu lämnar Charlie Boson moderklubben för att prova vingarna i Laholms FK.
– Det ska bli en spännande säsong. Jag börjar komma upp i den åldern att det är nu eller aldrig för en nysatsning, säger målspottaren.
 
Det är dock ingen duvunge LFK får in. Charlie är fostrad i Halmstads BK där han nådde spel i U19. Han har också spelat division 3-fotboll tidigare men då i Snöstorp Nyhem FF.
 
– Jag vill se hur långt jag kan nå. Nu när Kalle (Björklund) kom in som ny tränare kändes det som en möjlighet man får en gång i livet, att få ha en så meriterad och kunnig tränare, säger Boson.
 
– Jag känner mig själv väl och har god självinisikt. Jag tror på mig själv och hade aldrig gått till LFK om jag inte känt att jag inte skulle klara av det.
 
– Jag har gått till LFK för att spela och för att förhoppningsvis skicka in lite baljor även här, fortsätter han.
 
I HBK huserade Boson i princip uteslutande som ytterback. Resan har gått via innermittfältet, där han fungerade som tvåvägsspelare till den anfallare/ytter han är idag.
 
– Kalle och David (LFK:s tränarduo) ser mig som en anfallare som också kan spela ytter.
 
Boson gjorde över 20 mål 2015, 2016 och 2017. Ifjol gjorde han 18 mål i division 4 och slutade trea i skytteligan bakom två spelare i seriesegrande Fjärås (22 och 23 mål).
 
– Jag har gjort runt 20 mål de senaste säsongerna. Det kan kanske bli tufft att göra det direkt i LFK. Men närmar jag mig 15 är jag nöjd.
 
– Jag gjorde mål på topplagen i fyran och blev utsedd till matchens lirare av Fjärås när vi mötte dem borta. Så lite mål ska jag väl förhoppningsvis klara av att göra även i trean. 
 
Charlie är dock inte bara en målskytt. Han har teknik, fart och en förmåga att kunna hålla i boll som gör honom till en lämplig spindel i nätet för LFK:s offensiv.
 
Han har inte varit blyg på provträningarna eller i testmatcherna. Charlie har tagit för sig ordentligt och stuckit ut.
 
– Det har känts bra. Även om jag inte känner killarna så är det inga problem att komma in i gänget. Jag vet vilka de flesta är och flera har koll på mig. Jag blir dessutom en av de äldre i truppen, säger 25-åringen.
 
Boson blev pappa för en tid sedan och familjepusslet skulle läggas innan påskriften kunde göras.
 
– Jag har flaggat för att jag kanske inte kommer kunna göra precis varje pass. Men både min och familjens ambition är att jag ska kunna träna så mycket som möjligt.
 
– Jag kände väl framåt hösten ifjol att jag hade högre ambioner än många andra. GIF/VIF är fortfarande på sin resa och jag hoppar gärna på det tåget igen i framtiden. Men jag är sugen på att se hur långt det kan bära för egen del innan det är för sent och chansen att få träna under Kalle Björklund lär som sagt inte komma igen, avslutar Charlie Boson.
 
LFK kommer ha Gjenis Zeqiri, Nasri Aburdeini och Kosovar Sulejmani på provspel nu i januari. 
 
– Vi är mycket nöjda med Charlies övergång. Han var en viktig pussebit för oss. Truppen är i stort sett klar. Det finns plats för någon spelare till men vi har inte panik med något, kommenterar LFK:s sportchef Peter Åberg.
 
Besfort Shulemaja lämnade LFK efter säsongen och har nu gjort klart med en ny klubb i IF Leikin i division 4. Leikin har även gjort klart med GIF/VIF-fostrade Johan Sjögren, senast IS Halmia. Sjögren möter alltså moderklubben kommande säsong.
 
Ludvig Gustafsson har deklarerat slut i LFK pga studier på annan ort. Ny klubbadress lär bli BK Walldia, som i så fall kommer att kunna dra nytta av Gustafsons tjänster under sommaren och vid andra ledigheter. Ingen övergång är dock gjord än.
 
//P.


Kommentarer
Postat av: P

Ränneslöv tar Lidhults plats i sexan. Lidhult börjar om i sjuan.

2019-01-07 @ 12:19:10
Postat av: Anonym

Aldrig varit med om att snart halva divison 7 fått friplats till 6an.. va säger man om röran?

2019-01-07 @ 15:34:20
Postat av: Anonym

Är ju direkt dåligt av föreningarna som startat upp ”Akademi”-lag för att därefter lägga ner de efter ynkliga säsonger. Visste man inte om att det skulle medföra kostnader för spelar”övergångar” mellan akademi och huvudlag?

Då hade nog alla klarat sig utan akademilagen som tagit upp onödigt med plats och avancerat i seriesystemet på bekostnad av andra lag, som säkert hade kunnat etablera sig om man fick chansen för en-två säsonger sedan.

2019-01-08 @ 18:43:35
Postat av: Anonym

Tanken med Akademilag var ju att de yngre spelarna som inte platsade i div 3 skulle få erfarenhet av seniorspel innan de tog klivet upp till alaget.
Problemet var ju att Lfk inte hade tillräckligt med spelare för att driva en Akademiverksamhet.
Första året lyckades man tack vare gamla spelare ta klivet upp till div 6 och andra året spelade man med egna spelare och gjorde det bra.
Men då hade man inte tillräckligt med spelare i atruppen och tvingades låna in spelare från Ängelholm .
Varför lyftes inte de egna ungdomarna upp i div3 under hösten?
Varför spelade de vidare i Akademilaget hela hösten om man nu ändå skulle lägga ner laget?
Nu efter säsongen så är plötsligt några av akademispelarna så bra att dem kommer att ta plats nästa år i div 3.
Det tar tid att starta en sådan verksamhet som Akademiverksamhet innebär och nu hade Lfk gjort de två första tuffa hundåren och har många undommar och förutsättningarna ser bättre ut att driva Akademi.
Vad händer då? Jo,då lägger man ner verksamheten.
Röd tråd genom hela föreningen? Jojo...

2019-01-09 @ 10:42:08
Postat av: Anonym

LFK har två trupper 2019. A och Akademi. Akademilaget spelar inte i division 6 utan satsar på att kvala in i Svff:s U19 till 2020. I höstas meddelade Svff att man gör om U19 och U17-serierna vilket förenklar för t.ex föreningar som LFK att kvala in till dessa. Så har inte fallet varit innan då otydliga regler och kval omöjliggjorde en seriös planering på årsbasis. Det är en av anledningarna till att en parallell förening startades av LFK, för att säkra speltid för de som närmar sig A men behöver lite mer seniorspel.
Då klass 1 mestadels spelas mot lag i norra Halland mitt i veckan så togs beslutet att inte anmäla lag till Klass 1 då det är kämpigt att få ihop.
Ungefär samma sak som att Ysby, Skottorp osv spelar sina matcher varje tisdag (fast speldag) mot lag från Varberg och Kungsbacka. Tufft att få ihop!

Klassen på Svff U19 div 1 ungefär är som division 4. Klassen på U19 Alsvenskan är div 3.

Eftersom motionen som samtliga klubbar med Akademilag i representantserierna lämnade in till HFFs representantmöte om farmaravtal inte gick igenom så slopade LFK division 6-laget för att spelare ska kunna spela i A och U19.
LFK A och Akademitruppen består av sammanlagt 50 spelare där de yngsta är födda 2002.
LFK Akademi som klubb på pappret är vilande. Inte nedlagd. Kan startas upp igen om spelare vill spela kvar i LFK men på en mindre tidskrävande och seriös nivå.

HFF tog själv fram ett förslag där samtliga klubbar kan skriva samarbetsavtal om man spelar i HFFs serier. T.ex kan LTIK skriva avtal med GIF/VIF och spelare kan gå emellan utan krångel med licenserna. Vet inte om den röstades igenom. Plogen får följa upp det..
Detta avtal kan inte LFK använda sig av då de spelar i Svffs serier.

/ Peter Åberg - Sportchef LFK

2019-01-09 @ 23:18:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0