Åberg blir kvar i Laholms FK

Peter Åberg blir kvar som damtränare och sportchef i LFK. Foto: Johan W Jönsson/arkiv
 
Peter Åberg stannar kvar i Laholms FK. Som det spekulerats i tidigare blir han klubbens nye damtränare. Det innebär i förlängningen också att han stannar kvar som sportchef i klubben.
– Det blir ett intressant miljöombyte för mig, säger Åberg.
 
Efter sex år som huvudtränare för herrarna tar nu Peter Åberg över LFK:s damer.
 
– Det är något som växt fram. Jag har tränat damerna en del redan i år och varit med vid någon match. Det är en intressant utmaning för mig. Det är en driven grupp med stor potential.
 
– I och med att jag vill fortsätta i min roll som sportchef i LFK ser jag det här interna skiftet som optimalt, fortsätter Åberg.
 
Han blir alltså också kvar i den sportchefsroll han anställdes i av LFK förra året vid den här tidpiunkten.
 
– Vissa bitar behöver effektiviseras men i stort sätt är rollen likadan som den varit under det här året.
 
LFK söker just nu efter en assisterande tränare till Åberg i damlaget.
 
– Helst ska det vara en kvinna. I övrigt blir lagledningen densamma. Så frånsett min tillkomst blir det inga stora förändringar.
 
Han inledde tränarbanan i Kornhult/Hishult FF med just flick- och damlag.
 
– Det är skillnad på att träna damer och herrar. Men det här är på en annan nivå och jag känner ingen skillnad då det här är en grupp som vill väldigt mycket.
 
LFK:s damer slutade trea i division 2 i år.
 
– De är redan ett topplag. Det som krävs för att kunna ta nästa kliv är att man får in lite mer karaktär i laget. Kanske en lite äldre stöttepelare som sätter standarden. Potentialen i truppen är som sagt väldigt stor.
 
– Men precis som med herrarna går det inte att göra en riktigt seriös satsning med de usla förutsättningar vi har i den här kommunen under försäsongen (läs: blott en konstgräsplan).
 
Att Åberg skulle bli tränare för LFK:s damer var inte helt självklart.
 
– Jag hade andra anbud och föll bort i sista gallringen i en klubb på högre nivå. Det är så det fungerar inom fotbollen. Men jag ser det som positivt och väldigt kul att jag hade alternativ.
 
Han ser fram emot att få fortsätta sitt arbete i klubben.
 
– Vi har startat projekt i LFK som jag inte vill släppa. Nu är första gången vi täcker alla årskullar. Det är en rolig utmaning att ta hand om alla spelare. Vi har dessutom många duktiga och drivna ledare som det är riktigt kul att jobba tillsammans med.
 
Någon ny herrtränare är inte klar. Kalle Björklund, som tränat U16 under den här säsongen, drog igång träningen för seniorerna förra veckan.
 
– Vi gör inga uttalanden kring det än med hänsyn till de kandidater vi har, säger Åberg.
 
//P.

Kommentarer
Postat av: Hemlig

Vad är det som hänt i Laholm ?

Ett 16års lag som fått stryk ???
Några fått slag av basebollträ osv .Vad händer i vår lilla tidigare trygga stad ?

2018-10-31 @ 16:54:21
Postat av: Anonym

Plojmatch på Altona som gått överstyr. Har inget med riktig fotboll och någon seriös verksamhet att göra.

2018-10-31 @ 17:21:18
Postat av: Anonym

Blir LFKs kapten André Josefsson kvar? Eller stämmer ryktena om Västra Frölunda?

2018-11-03 @ 23:02:31
Postat av: Anonym

Vad jag hört har han hittt en division 6 klubb i Göteborg som han ska spela i nästa år.

2018-11-04 @ 15:39:21
Postat av: Anonym

Här är inte mycket nytt?

2018-11-06 @ 06:13:31
Postat av: Kalle Pålsson

Kungfotboll i Hasslöv tisdagar 19-20:30 för de som vill springa av sig , dricka kaffe & snacka skit!

2018-11-06 @ 16:36:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0