Idéer, förslag, tankar, tack!

Jag har bloggat här sedan hösten 2007. Uppdaterat varje vecka under säsong och kontinuerligt även off season. När jag gjorde mina första inlägg var det mest för mig själv och de närmsta. Jag hade skrivklåda och var löjligt intresserad av den lokala fotbollen. Varför inte dela med sig?, tyckte min gode vän G. Vem skulle läsa?, undrade jag. Men jag började ändå så smått. Och det har hållit i sig sedan dess.
 
Jag har aldrig tjänat en spänn på mitt bloggande. Jag har däremot fått en drös nya bekantskaper, flera vänner och även mitt jobb på LT genom bloggen. Inte illa det.
 
Situationen nu är inte som den var då. 2007 pluggade jag till gymnasielärare. Jag bodde själv i en etta i Lilla Tjärby, gick i skolan, tränade, jobbade extra hos farsan och bloggade. Jag hade hur mycket tid som helst och la mycket av den på att titta på fotboll och på att skriva.
 
Den tiden är förbi. Jag har familj, gård, hundar och andra förpliktelser som jag 2007 var ganska långt ifrån.
 
För tillfället kan jag uppdatera hur mycket jag vill. Jag går hemma och pular och bloggar lite då och då med jämna mellanrum.
 
Jag har lön från staten under min uppsägningstid (så länge garantilönen varar). När jag efter årsskiftet, eller innan, får ett nytt jobb blir det omöjligt för mig att fortsätta skriva om den lokala fotbollen på bloggen på det här sättet. Jag kommer helt enkelt inte att ha tid.
 
Men kanske, kanske går det att på något vis skramla in en slant så att jag kan avsätta tid åt att fortsätta lyfta fram den lokala fotbollen i Laholms kommun på något vis? Kanske kan jag t o m jobba någon procent med bloggen i veckan?
 
Jag har ingen aning om hur intresset ser ut och hur underlaget är.
 
Trots att jag de senaste åren skött bloggen vid sidan och med vänsterarmen (lagt ut inför matcher, resultat, målskyttar, lite länkar och ibland skrivit någon mening) har ändå runt 500 unika träffar per dag uppmätts. På matchhelgerna uppemot 1000 unika träffar.
 
Sedan jag den senaste månaden börjat blogga igen lite mer på allvar har besökarna stadigt blivit fler. 700 träffar dagligen med en topp på 960. Då är det ändå inte säsong, även om fotbollssäsongen numer aldrig riktigt tar slut.
 
Jag vill ha tankar, tips, idéer och förslag från er läsare. Ska det bli något bra av det här behövs det stöd både från privatpersoner, föreningarna och företag.
 
Mejlbomba mig på [email protected]
 
Kan man ta betalt per klick, ska besökarna swisha, reklam, annonser, ska jag, gud förbjude, låsa in bloggen...?
 
Jag nås via samtal, sms eller swish på nr: 070 53 52 55 8.
 
Om jag i framtiden kommer kunna göra någon form av förtjänst på mitt bloggande är det givet att damfotbollen också ska få plats här. Det är en självklarhet.
 
//P.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Eftersom klubbarna får så mycket uppmärksamhet här på bloggen så kan en lösning vara att alla klubbarna betalar en summa för alla seniorspelare (+16år).
En klubb som Hasslöv har 35 spelare på sin trupplista, om man betalade tex 100 kr per spelare så blir det 3500 bara från Hasslöv. Men givetvis försätter det att alla klubbar ställer upp på det och betalar solidariskt så att ingen klubbar smiter undan. Hur klubbarna samlar in beloppet kan ju varje klubb själv besluta men 100 kr är ju ingen jättesumma för den exponering bloggen erbjuder.
Det bästa vore om småklubbsalliansen beslutade om det så alla är med på det.
Givetvis blir beloppen olika för klubbarna beroende på hur många spelare dom har men 100 kr är ju bara 8kr/månad.
Detta kan vara en dellösning men det finns säkert andra förslag som kan vara bättre så fram med fler förslag.

2018-11-29 @ 20:34:04
Postat av: J.Green

+1 för föregående kommentar.

2018-11-29 @ 20:57:11
Postat av: Pihl

Håller helt med ovanstående talare. Sedan ska man inte glömma att det är många, utanför Laholmsfotbollen, som läser bloggen. Personligen hade det inte varit mig något bekymmer att Swisha 100kr (eller mer) sålänge bloggen hålls vid liv!

2018-11-29 @ 21:04:10
Postat av: OG

Har sagt det förut till dig, Patreon.

2018-11-29 @ 21:42:57
Postat av: Anonym

Alla klubbar i Laholm har fått exponering, gratis reklam och fria matchannonser här i över tio säsonger. Dags att betala tillbaka tycker jag. Själv slänger jag gärna in en slant. Det är en höjdare varje gång det blir en uppdatering och med tusen läsare borde väll också företag vara intresserade av att synas på den här bloggen om det går att lösa tycker jag. Kommunens fotboll är inte så här stark utan anledning. Det är skoj att synas. M.V.H. trogen läsare.

2018-11-29 @ 23:08:09
Postat av: Anonym

Helt rätt OG! Patreon klart bästa alternativet!

2018-11-30 @ 00:05:48
Postat av: Anonym

Vad är patreon?

2018-11-30 @ 01:06:02
Postat av: Anonym

Patreon tar 10% av summan i avgifter. Det är en mycket hög avgifter som man bör veta om. Dessutom har dom blivit utsatta för hackare tidigare och uppgifter spridits.

2018-11-30 @ 05:35:47
Postat av: Pelle

Plogen gör ett fantastiskt jobb med bloggen och det är värt en peng. Men det finns för många troll som skriver en massa skit utan att stå för sin åsikt och det vill jag inte betala för.

Svar: Jag har börjat sålla hårdare bland kommentarerna. Rasism, hot och personangrepp åkte i skräpkorgen redan tidigare. Har man problem med kommentarer som skrivs kan man alltid höra av sig så tar jag bort. Utesluter inte att man i framtiden måste identifiera sig om man ska kommentera. Men jag tror att det gör mer skada än nytta i nuläget. De senaste åren, när jag bloggat minimalt, har bloggen levt sitt eget liv tack vare kommentarerna.
Johan

2018-11-30 @ 07:43:06
Postat av: Anonym

Naturligtvis tar patreon en avgift. Ingen hemlighet. Det är de tydliga med. Men vill man ge plogen 20:-/månaden så lägger man 22:-. Inte så svårt. Har varit Patron i några år nu och det är riktigt smidigt och bra. Aldrig några problem.

2018-11-30 @ 07:43:10
Postat av: Mia

Jag kan också tycka att det är dags för föreningarna att betala tillbaka all exponering föreningarna fått genom åren. Annars är jag definitivt med på att betala en slant privat för att få möjligheten att fortsätta läsa om fotbollen i Laholm.

2018-11-30 @ 08:11:39
Postat av: Nijazi

Jag ser inga problem med att låsa bloggen till betalanda föreningar eller personer. Känns ganska logiskt.
Tycker absolut att klubbar kan vara med och betala en slant. Sen ska det även finnas möjlighet för personer utanför föreningarna att ta del av bloggen, för en kostnad då så klart.

2018-11-30 @ 09:29:11
Postat av: G

Att lägga en avgift på föreningarna känns inte rätt. Det handlar om ideella föreningar som i olika grad kämpar med att få ekonomin och verksamheten i stort att gå ihop. Dessutom lever föreningarna i ett symbiosförhållande med bloggen där de gynnar varandra, utan fotbollen igen blogg t.ex.

En eventuell avgift bör nog istället läggas på oss läsare och där sa min vän OG för en gångs skull en smart grej. 😉 Patreon är troligen det enklaste sättet att lösa det på. Om 200 pers (förmodligen högt räknat?) lägger en tjuga var i månaden så blir det ändå en 4-tusing. Inget man blir rik på men det skapar ändå ett visst utrymme för bloggen att leva vidare tänker jag.

Hörde jag bifall? Bra, då gör vi så.

2018-11-30 @ 09:34:59
Postat av: Anonym

Klubbarna kan betala för att få matchtid och spelplats utsatt här på bloggen inför matcher. Det är som en annons och det är inte fel att ta betalt för det. Varför ska plogen annars bry sig om det, egentligen? Bevakningen av klubbarna tycker jag ska vara oberoende men värdet för föreningarna att synas ska inte underskattas.

2018-11-30 @ 11:16:42
Postat av: Anonym

Bloggen finns pga fotbollen i Laholm och inte tvärtom. Det finns ett win-win läge här som man inte kan lägga på klubbarna i Laholm. Klubbarna kommer inte lägga ned sin verksamhet för att bloggen inte finns kvar och man kan omöjligt lägga det ekonomiska ansvaret på klubbarna.
Läggs bloggen ned kommer det ploppa upp en annan plattform där man kan hitta resultat. Därmed inte sagt att det håller samma nivå.

2018-11-30 @ 11:32:12
Postat av: Anonym

Intresset för fotbollen i laholm kommer minska nu när lt lagt ner. Tänk om bloggen också försvinner. Hoppas du hittar ett sett att fortsätta plogen.

2018-11-30 @ 12:01:49
Postat av: Anonym

Fotbollen kommer finnas kvar även utan lt och blogg men intresset och draget skulle minska avsevärt. Risken är uppenbar att det blir lika själlöst och trist som inne i halmstad. Jag tycker att vi alla kan hjälpas åt för att kunna bevara det som är bra.

2018-11-30 @ 12:09:06
Postat av: Anonym

Fotbollen har aldrig funnits utan LT. Jag är orolig för att det är större risk för tidigare nedläggningar och ihopslagningar av klubbar. Tror faktiskt att vi underskattar hur mycket tidningen betytt. Det är viktigt att vi kan fortsätta läsa här. Borde inte företag vara intresserade av att synas på en sånn här sida när det är uppemot tusen läsare? Tycker att en koll ska göras bland företagen i kommunen. Finns många som är fotbollsintresserade.

2018-11-30 @ 14:01:17
Postat av: Peter Walldén

Som gammal styrelse medlem i Södra Hallands Småklubbsallians tycker jag att man bör ta upp det där. (Johan Plog Jönsson sitter som ledamot där nu.) Jag ska ta kontakt med ordf Matthi Eliasson redan ikväll. Så får dom ta en diskussion om vad man kan göra.

2018-11-30 @ 22:29:53
Postat av: Anonym

Svaret lär bli nej. Alla föreningar jobbar ideellt och sliter för att få ihop ekonomin, tror ni på allvar att man vill sponsra en blogg så att spelare i de lägsta divisionerna ska få uppmärksamhet?
Låter som ett vansinnigt korkat förslag. Man spelar väl ändå fotboll för att det är roligt och käfta i omklädningsrummet!

2018-11-30 @ 23:54:21
Postat av: Anonym

Det är väll ändå ingen som begär att föreningarna ska sponsra bloggen? Likagärna som en förening köper en annons i en tidning kan dom göra det här. Syns man inte finns man inte.

2018-12-01 @ 08:24:12
Postat av: Anonym

Hur fungerar det här Patreon? Kommer bloggen att vara öppen och ett litet fönster dyker upp och ber om ett bidrag till bloggen? Isåfall lär ju många strunta i att betala.

2018-12-01 @ 11:42:37
Postat av: hj

j

2018-12-01 @ 15:44:48
Postat av: OG

https://www.patreon.com

2018-12-01 @ 15:45:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0