Isak till landslaget

Veingesonen Isak Pettersson har som en av tre målvakter blivit uttagen till den landslagstrupp som åker iväg på januariturnén.
 
– Det känns skithäftigt! Detta är en dröm man haft sedan man var liten, säger Isak Pettersson till bloggen.
 
Blev du förvånad över att du kom med?
 
– Jag tänker inte på landslaget under säsong. Det är bara att köra på med Norrköping, göra sitt bästa och sedan får man se hur det går.
 
– Efter säsongen är det klart att jag tänkte att det hade varit kul att komma med. Men det var inget jag funderade jättemycket på.
 
Hur fick du reda på att du blivit uttagen?
 
– Jens (tränare Gustafsson) hintade att jag nog skulle få hålla igång med träning i Norrköping i mellandagarna. Så man kan säga att jag fick reda på det av honom, säger "Ice" och fortsätter:
 
– Jag var på väg till gymet när uttagningen var, kom på det och kollade på mobilen. Det var så jag fick reda på det "på papper".
 
Utöver Isak är även AIK:s Oscar Linnér och Jacob Rinne från danska ligan uttagna i truppen.
 
– Jag visste inte riktigt hur stora mina möjligheter var att bli uttagen. Jag har hyfsad koll på Allsvenskan men inte alls samma koll i Norge och Danmark. Det finns duktiga svenska målvakter där också.
 
Isak har gjort en antal pojklandskamper men det blev aldrig spel i U21 (en match på bänken) där just Oscar Linnér och Watfords Pontus Dahlberg gick före. I Januari lär det dock med stor sannolikhet bli spel i A-landslaget direkt istället.
 
– Det är stort. Även om spelarna utanför Norden inte är med så är det ändå det riktiga landslaget. Rinne har mest erfarenhet på den nivån av oss tre som är med. Så han är nog lite etta, åtminstone på förhand.
 
– Jag vet inte alls hur det ser ut med matcher och så. Förhoppningsblis blir det två landskamper så att man får chans att visa upp sig lite i någon av dem. Det hade varit riktigt kul. Men just nu gläds man över att ha kommit med, säger Isak.
 
Vinterturnén är i Qatar mellan den 3 och 13 januari.
 
Pettersson blev tidigare i år utsedd till årets målvakt i Allsvenskan 2018. Just nu är han på hemmaplan i Veinge.
 
– Jag kör på gym med PT fyra gånger i veckan inne i Halmstad. I övrigt umgås jag med familjen och träffar kompisar. Det blir en hel del badminton och pingis bland annat, avslutar Isak Pettersson.
 
//P.




Kommentarer
Postat av: Anonym

grattis Isak...
Lycka till!!!!

2018-12-06 @ 19:12:29
Postat av: P

Ingen större nyhet, men, som väntat blev det två sjuor och inte tre 2019 som HFF föreslog. Detta röstades fram på onsdagskvällens repskap.

2018-12-06 @ 23:26:34
Postat av: Anonym

Vet vi hur serieindelning kommer se ut i 7orna då?

2018-12-07 @ 09:17:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0