Resultat helgen

Fredag:
 
Fyran:
 
BKW-Harplinge IF 3-3 (1-0)
Mål BKW: Robert Andersson, Petter Gustafsson, Manfred Wallden
 
Femman:
 
Torup/Rydö FF-LTIK 3-1 (1-1)
Mål LTIK: Simon Vedin
 
Insatsen gladde men inte resultatet. Två frisparksmål av serieledande T/R. Det tredje målet (1-0) genom självmål. LTIK var värt att ta poäng med sig från Torulund.
 
Sexan:
 
K/HFF-SBK (avbruten)

Se kommentarerna under föregående inlägg. Undertecknad sänder ett krya.
 
RGIF-GIF/VIF 1-2 (1-0)
Mål RGIF: Henrik Olsson
Mål GIF/VIF: Fabian Andersson, Robin Möller
 
Lidhults GoIF-YBK 5-2 (2-2)
Mål YBK: Otto Karlsson, Simon Axelsson
 
Tomas Karlsson

Dantes resa genom helvetet - Lidhult – YBK 5-2

”Genom mörker och död, genom tomhet och nöd. En resa evigt lång där endast lidande och ångest är själens sång” (Den gudomliga komedin – Dante Aligieri)

Kl. 17.00. Avfärd mot Lidhult. En by mitt ute i djupaste ingenting. Skog, älgar, truckar och Östras Bröd. Bara att försöka hitta glädjen, viljan och entusiasmen. Pillar in eftermiddagens enda snus. De 18 som intagits under arbetsdagen räknas inte.

Kl. 18.00. Uppsnack inför matchen i ett omklädningsrum som är 40 grader varmt. Golvvärmen så uppskruvad att man kunde steka ägg på golvet. Positiv känsla. Klara direktiv. Optimism!

Kl. 18.45. Uppvärmning. Skadad vid sidan ser jag unga Ysby rulla boll fint i den lilla kvadraten. Pigga ben, taggade spelare. Känns hoppfullt. Börjar bli nervös. Orolig över att Jonte, Jimmy, Filip, jag själv och några andra saknas i laget. Ersättarna ser dock pigga ut. Pillar in sjunde snusen för kvällen.

Kl. 19.00. Avspark. Ysby ställer upp med Kalle Karlsson på topp, Kasper Persson som ny vänsterback och Andreas Håkansson i lite fri roll. Mer eller mindre ett halvt nytt lag. Lidhultarna ser stora, konditionsstarka och peppade ut.

Fem minuter in i matchen. Sjukt nära hemmaledning. Vi ser darriga ut. Nervositeten stor. Värre att stå vid sidan än att vara på planen.

Sju minuter in i matchen. Bättre. YBK anfaller, pressar på, rullar boll. Snus nummer nio pressas in och lägger sig tillrätta på sårigt tandkött.

MÅÅÅL! YBK tar ledningen. Otto Nilsson drämmer till bollen som flyger upp i nättaket. Välförtjänt som attan. Känsla hos tränaren: Glädje, nästan extas! Skräll på gång!

FAAAN! Kvitterat. Sjabbel i försvaret. Kommunikationsmissar. Inlägg, tom kasse och kvittering. Känsla hos tränaren: Jävla skit!

BRA EMIL! Seriens mest defensiva spelare – Ysbys kapten Emil Olsen driver framåt i ett anfall. Tillfällig förvirring hos bortakaptenen eller kanske en blivande Beckenbauer i utveckling? Avslutas med målchans. YBK tar initiativ igen.

BLÅS DÅ FÖR FAN! Kalle Karlsson rivs ner i fint läge. Domaren friar. Förvirrade bortaspelare inser inte att domaren INTE blåst av för en frispark som var lika självklar som snapsen till midsommar.

Åtta sekunder senare. DET HÄR ÄR FÖR FAN INTE SANT! På kontringen som uppstår efter fällningen lirkar Lidhult in ledningsmålet. Känsla hos tränaren: Ilska, hat, självömkan.

MÅÅÅL! Kvitterat av YBK. Håkansson slår en passning så precis att en kirurg med laserstråle inte kunnat bli mer exakt. Mitt i steget, mitt på läppen. Simon Axelsson iskall och 2-2 ett faktum. Känsla: Revansch. Rättvisa. Glädje. Där fick ni!  Snus nummer 21 trycks in med glädje.

Paus. Vi gick in i omklädningsrummet. Stärkta av kvitteringen. Vi gick ut 12 sekunder senare. Nu var det 65 grader varmt där inne. Satte oss på planen och snackade ihop oss. Positivt snack. Positiva känslor. En glädjens hemresa väntade om vi bara satte en kasse i andra. Vi är bättre än Lidhult!

SKIT OCKSÅ! 3-2 till hemmalaget efter ett fint anfall. Känsla: Det här fixar vi ändå.

OFLYT! Noaks lobb tar i ribban och kvitteringen är å så nära.

MEN GUD. GE DIG! En boll studsar pyttepyttepyttelite fel i backlinjen. 0.2 centimeter över Emils fot. Friställd hemmaspelare. 4-2. Känsla: Tomhet, hopplöshet.

KUNDE DET INTE BLIVIT MÅL? Axelsson fri med målvakten som idioträddar. Känsla; Allt är orättvist. Offerroll.

AJ SOM ATTAN! Dennis i målet vrider knäet illa. Blir liggandes. Kvider som en hund under obedövad kastrering. Ensam anfallare rullar in bollen i övergivet må. 5-2. Känsla; Jag hatar Lidhult!

En minut kvar. En funktionär kommer fram till båset och ber mig utse bäste hemmaspelare. Jag väljer nummer 10. Kommer i efterhand på att det var nummer 8 jag menade. Var tian ens med? Han får en påse med lotter och V75 av en funktionär. Om han vinner miljonvinsten tar jag livet av mig.

21.00 Hemresa. Totalt mörker. Avgrundslik tomhet.

22.00 Svänger inom McDriven.

22.01 Beställer två Big Mac

22.09 Får maten efter att personalen slagit världsrekord i grenen ”långsam tillagning av skräpmat”.

22.11 Märker att jag fått en McFeast. Orkar inte vända. Hatar McDonalds. Kommer säkert äta där nästa helg ändå.

22.19 Hemma. Svettig. Sorgsen. Äter McDonalds. Svullen. En sista snus kvar. Uppe i 42 stycken under dagen. Personbästa! Hade jag varit religiös hade jag bett till Gud om lite framgång. Ber ändå, han kanske inte är så noga gällande vem han lyssnar på. Avslutar med att kolla Google. Ligger Lidhult i Halland eller Småland?


Vi kommer igen!

 

När smärtan tog min själ i besittning och hoppets låga lyste svagare än tidigare under min resa – slog det mig. Jag ser alltjämt lågan. (Den Gudomliga komedin. Dante Aligieri).

 

 
Lördag:
 
Trean:
 
BK Skottfint-LFK 3-3 (2-3)
Mål LFK: Gabi Morad 2, Vildan Raskaj
 
Femman:
 
VBoIS-Simlångsdalens IF 0-3 (0-2)
 
Vapnö IF-KIK 1-3 (1-1)
Mål KIK: Jonathan Petersson 2, Jonathan Eriksson
 
Sexan:
 
Trönninge IF-SIF 10-1 (5-1)
Mål SIF: Johan Kurtz
 
//P.
 
PS. Tack för att ni kommenterar. Forsätt med det. Mina möjligheter att uppdatera fram till helgen är begränsade. Håll bloggen levande under tiden. DS.

Kommentarer
Postat av: Tomas YBK

Vi i Ysby är spellediga till helgen och undrar ifall ngt lag vill spela en träningsmatch på lördag eller söndag. I så fall kontakta mig
[email protected]

2014-05-12 @ 11:17:53
Postat av: Hans

Haha Tomas! Fantastisk läsning. Älskar din bitterhet!

Må väl och lycka till framöver!

T

2014-05-13 @ 10:03:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0