LIBKs turnering

Laholms Innebandyklubbs årliga fotbollsturnering gick av stapeln kvällen och natten mellan fredag och lördag. En underhållande turnering som bara håller högre och högre klass. I jämförelse med SBKs Vintercup så finns det fler duktiga spelare, det är offensivare spel och lite mindre taktik. Spelet är öppnare och det har mycket att göra med att LIBK har behållit utvisning i en minut vid gult kort. Något jag tycker är positivt, det är i powerplay det ofta händer något.

Jag tittade själv i ca tre timmar innan jag begav mig hemåt, detta gjorde att jag missade hela slutspelet. Jag hann dock med att se alla lag och jag fick en hyfsad bild innan for hem. Mina favoriter var fjolårsvinnarna Rinia som var förstärkta av BKWs Ekrem Bekteshi och HBK Us Nehat Bregaj, de imponerade i gruppspelet. Kanske ännu större favoriter, i varjefall på pappret, var Laholmslaget Jag skiter i vad vi heter, som var baserat på LFKare (Laget: Magnus Eriksson, Emil Gustavsson, Robert Nilsson, Petter Gustavsson, Johan Gren, Andreas Martinsson, Kristoffer Fagercrantz, Joel Åkesson och Filip Bank).

I årets upplaga fanns dock inget riktigt dåligt lag, det kändes nästan som att alla lag hade chans att slå alla. För andra året i rad ställde Kim Gustavsson upp med ett lag baserat på unga GIF/VIFare. Laget Bönnerna bestod, förutom av Kim själv och Lars Tudde Pettersson, av spelare mellan 13 och 15 år. Trots det unga manskapet hängde man med riktigt bra och man skakade de andra lagen. Man kan inte låta bli att imponeras av 14-årige Alexander Nilsson, som bl a dundrade in en frispark i mål från håll.

Fem Laholmslag var baserade på spelare med utländskt påbrå. Ett lag med tre bröder Mazreku i täten, ett med bl a Kenan Ramadani, Arlind Halimi och Nderim Peci, ett med bröderna Sabri och Nijazi Behrami, Miridon Berisha, Arton Ginovci, Rasmus Larsson mfl, ett lite äldre lag med bla Duka, Elvis och gamle LFKaren Ardian Citaku mfl och ett yngre lag med spelare som jag har dålig koll på, förmodligen spelandes i LFKs J- och pojklag.

Joga Bonitos lag bestod av föredetta och nu aktiva spelare i Trönninge IF. Bl a: Kalle Samuelsson, Mikael Hansson, Daniel Pålsson, Andreas Bundesen mfl. Atef Abou-Shakra spelade i Halmstadlaget The Illegal. 80-talsgänget bestod av RGIFare som: Fredrik Nilsson, Mats Lindström, Fredrik Johnsson, Erik Lindström, Magnus Nilsson, Jens Strömberg, Markus Kjellsson och Sonny Nilsson.

Bolibompa bestod av en kombination av spelare från KIK, GIF/VIF och LTIK. Laget som iklädde sig LTIKs Barcelonainspirerade föredetta A-lagsdräkter blev inte så slagkraftiga som man från början trott då flera duktiga spelare lämnade sena återbud pga sjukdom, bl a målvakten Joakim Liljedahl, detta gjorde att man fick kalla in turneringens yngste spelare i målvakten och elvaåringen Isak Pettersson. Trots att laget inte gick jättebra blev Isak en stor publikfavorit då han i sista gruppspelsmatchen storspelade och bl a gjorde en fantastisk räddning på ett skott mot krysset.


Tuddes påg spelar till vardags i VGLT, han är såpas överlägsen att han inte längre tillåts stå i sjumannamålen. Isak får spela ute i elvaårslaget och stå i mål i lagen som är ett och två år åldre. Växer pojken bara som han ska så har han alla möjligheter att bli hur bra som helst. I övrigt spelade Mattias Olofsson, Ola Andersson, Simon Andersson, Daniel Hellsten (gjorde det snyggaste målet så långt jag såg in i turneringen efter en dubbeltunnel), Jonatan Pettersson och Simon Slivandersson i laget Bolibompa. Laget saknade spelare som: Johan Gustavsson, Robin Möller, Dennis Nilsson och William Sandberg.


Grapharna bestod av unga spelare ifrån SIF och LFK J som: Mattias Kjellsson, Anton Tideman, Oskar Bengtsson och Erik Moberg. Ett för mig klassiskt lag är Vat Ny, laget för tankarna tillbaka till min egen gymnasietid och det bestod också av spelare som är lika gamla eller ett år äldre än mig. Laget i de vackra hårt åtsittande svarta skjortorna bestod av: Niklas Vepsä, Erik Andersson, Anders Gustavsson, Henrik Ragnarsson, Markus Jönsson, Andreas Albjär, Gustav Rundberg och "junioren" Johan Angvall, plus en för mig okänd spelare. I detta lag saknade jag spelare som Erik Persson och Kristoffer Lennartsson. Ytterligare två lag fanns med i turneringen, två stycken Halmstadlag där jag i det ena laget kände igen sexans och AIKs skyttekung Fidan Jashari.


LFK-laget Jag skiter i vad vi heter fick något oväntat respass redan i kvarten mot Ränneslövslaget 80-talsgänget. Gänget från åttiotalet blev också fyra sedan man förlorat mot Trönningelaget Joga Bonito i bronsmatchen. Finalen spelades mellan Atef Abou-Shakras The Illegal och fjolårsvinnarna Rinia. Precis som förra året var det också Rinia som tog hem turneringen och det välförtjänt. Med ett samspelt lag och ett snabbt , tekniskt och synnerligen vägvinnande spel tog man för andra året i rad hem turneringen. Vinner man även nästa år så får man behålla segerpokalen för gott.  

//P.


Kommentarer
Postat av: Hans

Din passion smittar av sig anda bort till Vietnam dar jag sitter. Har du koll pa nar spelschemat for sexan slapps? Ar serieindelningarna klara eller nar blir dom det? Ngt snack kring lag som flyttas ner till reservlagsserier eller liknande rykten?

2009-01-06 @ 11:44:06
Postat av: Plogen

Spelschemat kommer att läggas i slutet av denna månaden. Vet inte riktigt med serieindelning, men inget A-lag kommer att flyttas ned i reservalagsserien är det sagt i af.

2009-01-06 @ 15:49:31
Postat av: ..

Du glömde att Joel Åkesson från KIK spelade i "Jag skiter i vad vi heter"

2009-01-06 @ 17:44:18
Postat av: 18

vem gjorde flest mål?

2009-01-07 @ 16:23:41
Postat av: Plogen

Rinias Nehat Bregaj.

2009-01-07 @ 18:09:23
Postat av: Anonym

är ju pinsamt att snehatt vann den också

2009-01-08 @ 19:25:01
Postat av: Anonym

Han var ju bäst där så det var väl inget pinsamt med det alls, så rättvist det kunde bli, dessutom spelade han i det bästa laget som verkligen förtjänade att vinna. sluta gråt

2009-01-09 @ 14:00:20
Postat av: Tolfte Spelaren

Kul blogg!

2009-01-11 @ 21:11:14
URL: http://stopptid.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0