Tack för den här säsongen

När nu (utomhus-)säsongen är slut för i år så ska jag passa på att tacka de personer som jag tycker ska tackas. Det var i December förra året som jag började skriva här på bloggen, då hade min kamrat Erik Grytan Roos kläckt idén om att Plogen faktiskt borde ha en blogg och förmdela sina tankar kring fotbollen i Laholm. G har jag sedan tidigare hyllat i ett separat inlägg. Se Grytan är Il professore. Själv var jag mycket skeptisk till att börja blogga, även om tanken visst slagit mig tidigare. Vem skulle läsa skiten? Jag är inte en ordens mästare och jag har inte någon stor fotbollshjärna. Däremot så tror jag mig vara en ganska hyfsad berättare, dessutom är det nog få som är så allmänbildade kring samtliga lag i kommunen som mig själv, i varje fall när det gäller att känna till spelare i de olika lagen. Ingen stor sak egentligen, mest idioti och på gränsen till nördigt. Men ändå, berättandet och den speciella allmänbildningen blev två viktiga grundstenar som hjälpt mig i mitt bloggande, och förmodligen gjort det läsvärt, ibland i af. Det jag är mest glad och stolt över är att kommentarerna fungerat som ett forum där alla som velat kunnat tycka till om saker och ting. Både allmänt och det som jag skriver (- bra och viktigt, för det är långt ifrån alltid rätt, och faktiskt bara mina egna åsikter).

Jag tänker inte sitta här och hylla mig själv, jag är inte bäst på något sätt. Grejen är den att jag är först och intresset samt behovet av en sida som denna har uppenbarligen varit stort. Större än vad jag kunde tänka mig från början och det är såklart jättekul. Över 100 läsare i princip varje dag är nog inte sådär alltför många bloggare förunnat, dessutom ofta uppemot 150 läsare dagarna efter matcher spelats, framförallt i sexan då. Med tanke på hur begränsad läsekretsen är så får man vara nöjd med det antalet unika läsare per dag. Jag hade aldrig fixat det här utan ett antal kamrater och bekanta till mig som varit behjälpliga med resultat, målskyttar samt kommentarer både kring matcherna och om klubbarna i allmänhet. Det tog inte särskilt lång tid in på säsongen innan SMSen med resultat och målskyttar rullade in utan att jag själv behövde skriva och fråga. Då är det ganska enkelt att göra snabba uppdateringar. Jag har såklart fått ligga på lite extra hos några av mina källor, framförallt efter förlorad match. Det är av helt förståliga skäl inte lika skoj att förmedla en förlust, som en vinst. Tyngst under året har det varit för en av mina bättre kamrater som är spelare i RGIF. Daniel Hellsten tyckte vid ett antal tillfällen när det var som allra tyngst för RGIF att jag kunde ta och trycka upp min blogga-jävel någonstans. Men han skickade troget in resultaten, förlust, efter förlust, efter förlust. Starkt!

Följande personer har gjort mitt bloggande möjligt, jag hade inte fixat det om jag inte haft personer som troget skickat SMS eller ringt angående sina föreningars resultat. Patrik Packi Åkesson BKW, Edwin Fagerholm GIF/VIF, Daniel Hellsten RGIF, Magnus Pettersson VBoIS, Håkan Cralle Johansson SBK, Johan Gustafsson & Fredrik Johnsson LFK, Jonas Klippfors KIK, Jonatan Jacobsson KHFF, Anders Henriksson ISÖ och David Eriksson SIF.

Jag vill dessutom rikta ett tack till de personer som uppdaterar de hemsidor som i varje fall några föreningar har. Ni lägger ner ett stort arbete som är viktigt. Klubbarna får större uppmärksamhet här på bloggen och det blir enkelt för både anhängare och andra nyfikna att följa klubbarna på ett närmre sätt. Jag rekommenderar därför samtliga föreningar som inte har en hemsida att skaffa en på laget.se. BKW var först av klubbarna i kommunen att registrerar sig där och LTIK samt YBK har följt samma exempel. Hemsidan är väldigt lättskött, det finns ingen anledning för någon av de klubbarna utan hemsida att inte slå till. En apa klarar att uppdatera!

Jag vill därför även rikta ett tack till Pelle Persson BKW, som är webbmaster på BKWs hemsida. Pelle skriver de mest läsvärda referaten du kan hitta bland hemsidorna hos de lokala föreningarna. Peter Åberg KHFF, som ser till att KHFFs hemsida blir flitigt uppdaterad. Peter skriver intressanta analyser efter varje A-lagsmatch som KHFF spelar. Tack också till Patrik Dahlgren YBK och Kuqezi AIK som sköter om respektive förenings referatskrivande. Putte är dessutom webbmaster på YBKs hemsida, som kanske kunde uppdateras lite flitigare, samtidigt tror jag att uppdaterandet går hand i hand med hur det går för den egna föreningen. Inget konstigt! Det hade förmodligen varit svårare för mig att hålla samma uppdateringsfrekvens om det gåt åt h******e för LTIK. Så ni som gillar att läsa här får hoppas att LTIK i varje fall går hyfsat nästa säsong också.

Fortsätt att skriva i kommentarerna trots att det kanske inte kommer att uppdateras lika flitigt av mig själv. Håll bloggen levande! Jag ser dock helst att man skriver under sitt eget namn, alternativt under ett vedertaget smeknamn och absolut inte under sin förenings namn. Då ser det ut som att man förmedlar hela föreningens åsikter, det blir fel. Det ska vara högt i tak på kommentarerna, men jag tvekar inte på att sålla om det behövs. Skicka gärna mail och skriv vad som är på gång i just din förening. Silly season! Jag nämner inte personens namn som jag fått informationen av om inte personen själv vill så.

Jag kommer förmodligen att uppdatera lite då och då om det finns något att skriva om. Så kika in med jämna mellanrum. Det kommer såklart att bli en del om Vintercupen när det blir dags för den, jag hoppas dessutom kunna göra ett silly season-inlägg, minst ett. Dessutom kan det bli lite annat smått och gott, kanske inte alltid helt fotbollsrelaterat, även om det mesta i mitt liv är relaterat till fotbollen på något sätt.

Förövrigt så har ju SBK fått en ny tränare i Ängelholmsbon Mikael Karlsson. Han har tidigare tränat HASKO och varit ungdomstränare i ÄFF.

KHFF ska nästa söndag deltaga i FUTSAL-DM, man blir såklart favoriter i Vintercupen också i år. Den långe kan sin inomhusfotboll, han har ju dessutom kommunens kanske bästa inomhuslirare att förfoga över i Jonte Jacobsson.

KHFF har dessutom gjort klart med sina två första nyförvärv till nästa säsong i den kvicke forwarden Conni Jensen från Rössjöholm (som jag bara sett spela en gång, då stod han i mål för Osbecks skollag i en cup Hallands skolor emellan i Kombihallen). Dessutom har den gamle spelaren Ulrik Persson återvänt efter en sejour som spelande tränare i Wisseltofta. Det kommer mera!?!

Ska Jonas Axeldahl bli assisterande i ÄFF?

Daniel Bergman har nu skrivit på för SIF. Den bästa spelare som den unge ordföranden i föreningen, Erik Nilsson spelat med. Blir han sexans bästa spelare nästa säsong?

BKWs Daniel Nilsson har bestämt sig för LFK. Även ynglingen Manfred Walldén kommer att göra ett försök, han kommer dock till en början endast att prova. BKW har redan lyckats knyta till sig ersättarna, som dock inte blir officiella förän den 15 November då den fria övergångsperioden tar sin början.

/Plogen


Kommentarer
Postat av: Pål Pålsson

Tack Plogen! För en fotbollstokig sydhalläning som tillbringar väldigt mycket tid utsocknes är din sida guld. Snabb resultatuppdatering, fylliga referat o synpunkter, toppen.. Kämpa på..

2008-10-31 @ 19:10:58
Postat av: Trogen läsare

Tack för den här säsongen Plogen! Hoppas att du håller över nästa år också. Alltid en högtidsstund att gå in och läsa.

2008-11-10 @ 13:23:47
Postat av: Pelle

Ni som är intresserade av vad som händer på Bjärefronten, gå in på Båstad GIF: s hemsida och kika i gästboken, det har äntligen blivit lite fart på "tyckarna" i Båstad. Det råder definitivt inte samförstånd i GIFFEN nu, ska bli intressant att se utfallet efter deras årsmöte den 22 november.

2008-11-10 @ 21:27:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0