Borta - sisådär, hemma - oslagbart

Äntligen klar med den förbannade hemtentan. Svenska, avancerad nivå, litteratursociologi, en reflektion över att läsa i skolan och på fritiden utifrån tre stycken akademiska avhandlingar. Som vanligt låter det exakt lika kul som det är. Men, men nu är det gjort och saker har jag ju lärt mig. Hoppas att nästa kurs blir något mer inspirerande.


Jag klipper in ett stycke från min hemtenta helt utan någon anledning:

När man läser utvecklar man inte bara just förmågan att läsa utan också sitt tal, sin förmåga att skriva och lyssna. Heath myntade uttrycket literacy event vilket innebär att språk och litteratur inte kan isoleras, de beror på en rad samverkande faktorer. Att läsa, tala, skriva och lyssna är en helhet som hänger ihop och som lever i symbios med varandra. Heath menar dessutom med literacy event att vi präglas av den kulturkontext vi lever i bl.a. religion, värderingar, attityder, sätt att hälsa, sätt att förhålla sig till lärare osv. Detta är något som Heath tar stor hänsyn till i de undersökningar hon gör i de tre samhällen som hon besöker då hon gör sin studie.


Jag gillar Laholm, som stad, som samhälle, som kommun. Här är jag uppväxt, här vill jag leva och här ska jag dö. Tycker inte om att åka för långt iväg och framförallt inte under en alltför lång tid. Varje gång jag lämnar det här stället där jag är uppväxt så blir jag bara påmind om hur bra jag faktiskt har det därhemma. Jag tillhör inte de som inte varit någon annanstans, jag vet vad jag pratar om, i varje fall när det gäller mig själv. Har rest ganska mycket, både inom Sverige (Syd- och Mellansverige en hel del, men även norrland, Åre två ggr, Umeå två ggr) och ute i vida världen (läs Europa och USA (tre ggr)). Vet inte varför jag känner som jag gör riktigt, antar att jag är privilegierad som tycker bäst om just det ställe där jag råkade bli född. Det enda som möjligtvis skulle kunna få mig att packa ihop mina saker och flytta iväg härifrån skulle förmodligen vara kärleken till en kvinna, i övrigt finns det nog ingenting annat.


En stor anledning till att jag känner som jag gör är det att jag är rädd för att missa saker som händer hemma medan jag är iväg. Inte för att det händer så där otroligt mycket, men händer det något så nog fan händer det när man är iväg och nu har det åter hänt. Fick en fantastisk födelsedagspresent av grabbarna i laget plus en del "spelarfruar", en weekend i Stockholm, boende på fint hotell och som grädde på moset Sverige-Portugal på Råsunda med försnack på Café Opera med mat och dryck. Sladjan ska vara konferencier och intervjua olika fotbollsprofiler medan man sitter och schmäcker i sig mat och blir sådär lite lagom lullig. Som sagt en fantastisk present, en av de bättre jag fått, nästan i klass med Skeppshultscyklen jag fick av mina föräldrar.


MEN, men jag har lite svårt att glädjas åt den här upplevelsen i Stockholm då jag är väl medveten om vad jag missar på hemmaplan. På lördagskvällen missar jag Jonatan Jacobssons 25-års kalas i Hasslövs bygdegård, något som jag är oerhört besviken över, det kommer att bli en riktigt kul fest, det vet man ju. Sen på söndagen missar jag första kvalmatchen för LTIK mot Frillesås till femman. Katastrof! Men jag får försöka att nöja mig med Ronaldo vs Zlatan på Råsunda. Jag kommer såklart att ha kul när jag väl är på plats, men tankarna kommer att sväva iväg hemåt mer än en gång, både under lördagskvällen och söndagseftermiddagen. Men det pallar jag inte tänka på nu, man får ta det som det kommer! 


Undrar förresten hur Joel Johansson ska få plats i Elfsborgs startelva nästa säsong. Hoppas att Haglund tänker skeppa en eller ett par av de forwards som redan finns i truppen, för som det ser ut nu så finns det ju redan fem stycken skickliga anfallare att välja mellan: Lasse Nilsson, Fredrik Berglund, Denni Avdic, Joakim Sjöhage och James Keene. Precis som samtliga de här, förutom möjligtvis Avdic då, så är ju också Joel en liten snabb spelare som är bäst i djupet. Nu har Joel en arbetsförmåga utöver det alldeles vanliga, större än samtliga de fem andra, men enligt mig så är nog alla de andra mer talangfulla fotbollsspelare än Joel.


Nu tillhörde jag dem som undrade vad Haglund sysslade med när det första nyförvärv han plockade till Elfsborg var Daniel Alexandersson ifrån samma FFF som ju nu Joel spelar för. Jag tänkte: vad fan ska han där och göra? Vid Elfsborgs guldår var sedan Alex den yngre en viktig byggsten i det lag som tog hem Allsvenskan. Hoppas att Joel möter samma öde. Måste naturligtvis vara inspirerande att komma till en av Sveriges "storklubbar", arenan är verkligen mäktig, nästan PL-klass på Borås-Arena. Lycka till Joel!

De enda spelare som Haglund överhuvudtaget funderade över att plocka med till Elfsborg ifrån LFK var Joakim Wulf och Anders "Slangen" Gustavsson. Nu blev det ju ingen alls... Men Wulf hade varit oerhört bra det året och Slangen hade fått sitt genombrott och varit helt grym mot slutet av den säsongen. Sedan kom skador och motgångar, sen skaffade han familj och nu dominerar han, 26 år ung, i BoIS i sexan.

Silly season är igång! Spännande och alltid lika kul. Framgång föder framgång och de klubbar som är i ropet har goda förutsättningar för att lyckas på "transfermarknaden". KHFF ligger såklart i kölvattnet, truppen behöver breddas, klubben är säkerligen inte nöjda med femman och vill säkert inom två år vara i fyran, om inte inom ett. Niazi Berami är ett intressant namn som fanns med på KHFFs testmatch, en hårt arbetande fotbollsspelare med bra passningsspel som varit i LFK alldeles för länge utan att ha fått chansen. Han borde lämnat inför förra säsongen enligt mig, div två var för tufft. Men nu är ju laget i trean. Ser inte Niazi sin chans att nu äntligen slå sig in i laget på allvar? Fast det blir såklart inte fel att lira med Jonte och Ola på mitten i KHFF nästa säsong heller. Lite mindre träning också... I övrigt verkar KHFF mest vara intresserade av spelare ifrån Markarydshållet, lirare jag har väldigt dålig koll på.

Ska bli spännande att se vilka spelare som Giffen bjuder in till årets Turkey Cup. RGIF - värvarlaget nummer ett i kommunen! Trots att föreningen är på dekis så är man ju fortfarande en av de få klubbar som kan erbjuda spel i femman häromkring till nästa säsong.

Inte heller LTIK ligger på latsidan, det finns krokar ute, men det gäller att sköta det snyggt. Jag är inte för värvningar Laholmsklubbarna emellan, framförallt inte om lagen ligger i samma serie. Det bästa är naturligtvis om de spelare som vill flytta på sig självmant söker sig dit de vill spela.

SIF har redan gjort klart med ett nyförvärv, det bästa de kunde få. Den förre tränaren och en av de bättre spelarna i föreningen någonsin har bestämt sig för att åter dra på sig den gröna tröjan. Daniel Bergman är en klasspelare på div sex-nivå och är säkert inte sämre nu än vad han var när han lämnade för Sennan där han varit helt ordinarie i både trean och elitfyran.

//P.


PS. Är ganska säker på att jag hade fått Den långe jäveln till bordsdam på Jontes fest. Det hade ju såklart blivit... a, intressant. Han är sån Jonte, lite lurig sådär. Lämpligt nog fyller han år på samma dag som han har festen. Jag passar på att redan nu gratulera, samt be om ursäkt för att jag inte kan deltaga på själva uppvaktningen. Grattis Jonte! DS.


Kommentarer
Postat av: Den långe....

Nilsson och Sjöhage lämnar efter säsongen. Deras låneavtal går ut då...

Sen är det katastrof att Jonny inte känner fler tjejer, EN singeltjej av dom 60 som kommer. Skit roligt juh.

2008-10-09 @ 08:14:47
Postat av: Hultin

Berman är inte bara en klasspelare i div 6 utan har också varit det i 3:an.

2008-10-09 @ 09:16:37
Postat av: Ove Richardsson

Plogen; lite tips på spelare som jag vet kan vara på gång till olika klubbar. Undersökning från dig vore spännande, grävande journalistik typ.



1. Stojan Janos. Nybliven pappa som hållt uppe. Sägs vara sugen igen.

2. Patrik Philipsson. Också där uppehåll. En förstärkning för alla!

3. Jonas Axelhahl. Slutar i Torekov. Hemåt?

4. Tomas Karlsson. Ex - skottorparen och lagkaptenen i Båstad sägs vara tveksam till fortsättning i klubben som trillat ner i sexan.

5. Robin Samuelsson. Skogsbo som flyttat från SMåland till Laholm. Meriter från div. 4.

2008-10-09 @ 09:55:19
Postat av: Hans

Kul med en lite mer personlig text!

2008-10-09 @ 14:27:32
Postat av: Plogen

Ja du Ove, det är inte så lätt när man inte känner personerna i fråga. Skulle Stojan då bli spelande tränare igen eller bara spelare? Finns ju ett ledigt tränarjobb i SBK. Annars lutar väl mycket åt att han fortsätter i YBK där han ju är registrerad. Men man spelar ju där man känner folk, kanske kan han också få Henrik K, Pelle T och Andreas H att börja igen. Philipsson får nog svårt att kombinera spel med någon klubb i lägre sammanhang med tränarjobbet i LFK. Axeldahl tror jag slutar helt. Ska han spela blir det nog antingen moderföreningen GIF/VIF eller i LTIK där dottern spelar, frun tränar dotterns lag och svärmor är kassör. För Tomas del känns ju då Skottorp närmst till hands, men jag är tveksam... Den här Robin hamnar väl i en klubb där han känner någon. Detta är nog det bästa jag kan göra, men hör jag något så kommer jag såklart att skriva det.

2008-10-09 @ 16:34:51
Postat av: Tjovve

Det är Frillesås vi möter inte Glommen.

Annars är det elegant som vanligt.

2008-10-09 @ 22:13:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0