Tankar

Har spenderat det mesta av veckan med en hemtenta som består utav en lyrik- och en prosaanalys. Sådär spännande, men nu ska den snart vara klar att skickas in. Deadline i morgon torsdag kl. 23.59, skönt att inte ha någon deadline då inläggen på bloggen måste vara inne.

Trots hemtentan har jag hunnit med en del annat under veckan också.

Tittade på hela den sena landskampen mellan Costa Rica och Sverige i söndags. Det var faktiskt en riktigt trevlig match att titta på, båda lagen bjöd verkligen till och det var stor skillnad på det spel Sverige presterade under denna match om man jämför vad man presterade under januariturnén förra året. Kul att Sverige lyckades vinna också.
 
Spelaren som imponerade mest offensivt var Samuel Holmén, han visade ett härligt go och stor vilja, ett riktigt snyggt mål han gjorde dessutom. Djuric ville verkligen visa sig från sin bästa sida, han jobbade stenhårt och sköt på allt som rörde sig, men han imponerade inte. Nu fick han iofs. spela på topp bredvid Lagerbäcks favorit Prica, spelaren som väl aldrig gjort någon människa glad i landslaget, och av honom fick Djuric inte särskilt mycket hjälp. Det är fan att Prica ska göra så förbannat många mål i Danmark att han inte kan lämnas utanför en landslagstrupp.

Upphausade Lollo Chanko imponerade inte i den defensiva mittfältsrollen, då var ersättaren efter paus Andreas Dahl mycket bättre, han är ju dessutom ett antal år yngre, hoppas att han får chans från start mot USA.

Defensivt imponerade annars de allra flesta spelarna. Johan Wiland var väldigt stabil i mål, han utstrålade stor säkerhet och trygghet. Ytterbackarna Stoor och Safari imponerade också mycket, härligt löpvilliga och offensiva, samtidigt som de var säkra bakåt.

Den som imponerade mest på mig var mittbacken Mattias Bjärsmyr, han var väldigt säker med bollen och stark i närkampsspelet. Synd att inte Peter Larsson fick chansen bredvid Bjärsmyr istället för Suleyman Slejman som är betydligt äldre. Lite märkligt att inte Larsson fick chansen då han enligt många på plats varit en av dem som imponerat allra mest på träning. Men det är varken första eller sista gången som Lagerbäck gör lustiga val. Inget ont om Lagerbäck, presterar man som han gör resultatmässigt ska man inte klaga.

Larsson får säkerligen chansen mot USA istället, hoppas då bredvid duktige Bjärsmyr. Den sistnämnde fick dessutom dra på sig lagkaptensbindeln sedan Anders Svensson lämnat plan. Som fjärde mittback i EM-truppen tycker jag att någon av dessa två mycket väl kan få chansen att följa med och se och lära. Mellberg, Hansson och Majstorovic känns ganska givna. Bakom dem kämpar ett antal spelare: M. Antonsson, K. Svensson, J. Olsson, A. Granqvist, F. Risp, J. Jönsson och M. v. Schleebrügge tillsammans med kanske ytterligare någon om den sista mittbacksplatsen i truppen. I konkurrens med dessa tycker jag nog att Larsson eller Bjärsmyr kan få gå före. Gärna Bjärsmyr som är den yngre av de båda, född -86.

I måndags hann jag kolla in Idrottsgalan, även här blev jag mycket positivt överaskad. Det var nog den bästa gala av sin sort jag någonsin sett tror jag, helt säker är jag på att Peter Settman är den bästa programledaren någonsin i en gala som denna. Han va briljant på att växla humor med allvar, mellansnacket när han går runt och minglar med idrottsprofilerna som sitter vid borden utan att egentligen låta dem få en syl i vädret var lysande. -"Zlatan du vet om att du inte får sitta här på samma plats hela galan va? Fem minuter från slutet kommer Allbäck och byter av dig!"

Snälla TV4, låt oss slippa se er förstöra fler mäktiga ögonblick, lämna tillbaks fotbollsgalan till SVT, de är i en klass för sig när det gäller galor av det här slaget.

Tycker väldigt synd om David Pinot och om LFK.
 
Att Djuric försvann från HBK tyckte inte jag gjorde så mycket. Vitryssen som provspelar nu höll tydligen allsvenskans skyttekung Omotoyozi utanför startelvan när de spelade i samma klubb.

I övrigt tror jag att HBK kan bli ännu bättre än förra året. Lillebror Kujovic påminner väldigt mycket om storebror, men han är både mindre och kvickare. Prent är en klassvärvning!

Kolla gärna in nyförvärven på HBK-TV. www.hbktv.se/vinst-mot-nordsjaelland

Har funderat en del över hur krångligt det svenska seriesystemet är uppbyggt. Jag uppskattar inte superettan och elitfyran. Själva grejen är bra, jag menar att de bästa div. ett lagen spelar i en och samma serie och att det inte som förr fanns en rad olika div. ett serier. Men superettan skulle heta div. två, det är ju den näst högsta serien, precis som div. ett skulle heta div. tre osv. Behåll elitfyran men kalla den istället för div fem och låt oss i sexan lira i div nio. Varför ska det hålla på och krånglas? 

Nu har jag precis som mina vänner Dennis och Conna önskat, skrivit lite om HBK och landslaget, det blir mer av den varan längre fram. Conna hade en intressant rubrik på ett inlägg han tyckte jag skulle göra:

Fylle-Dulle flyr landet för att undvika skandal!

Ganska kul faktiskt! Tror att jag undviker att kommentera den skandalen mer än att jag ju kan nämna att Djuric bara hade sitt körkort till låns, prövotiden på två år hade inte passerat, då han tog sitt körkort så sent som i somras, detta innebär att han måste ta om hela körkortet med nytt teoriprov och ny uppkörning. Nu är han i Schweiz. Är det någon mer än jag som tror att han inte kommer palla att ta ett nytt? Slitsamt!

Nu ska jag nog skriva klart hemtentan istället för att tjata här.

Ha det! / P

Kommentarer
Postat av: Conny

Äntligen! Ett inlägg som heter duga. Heltäckande med rättmätig positiv OCH negativ kritik till senaste fotbollnyheterna. Skönt att se dig blomma ut. Fast jag tänker ändå skvallra för Lollo och Rade så förvänta dig inga bjudöl av dem i fortsättningen.

2008-01-16 @ 23:18:29
Postat av: Dennis

Mycket bra Plog!

Från klarhet till klarhet! Nu även TV-kritiker, haha.

Börjar ju likna en riktig krönikör nu. Väntar bara på "för övrigt tycker jag att?" ;-)

2008-01-17 @ 07:27:51
Postat av: Dennis

"För övrigt anser jag att..." ska det vara, haha

Och så en "bästalista" på slutet, sen jäklar!

2008-01-17 @ 07:30:00
Postat av: Olofsson

Får hålla med om att du börjar blomma ut Mr plog. Sen har ju Hbk även Anel Raskaj som är ett år äldre som jag tror kan fylla luckan från Dulle, men jag är ju i och för sig lite kär han :P Bästa jag spelat med iaf. Hade även tyckt det var lite kul om du hade tippat en slut serie på div 6 nu innan säsongen börjar och motiverat lite?

2008-01-17 @ 13:29:31
Postat av: Hans

Väl rutet! Lycka till med tentan! Forza Skottorp!

2008-01-17 @ 14:22:37
URL: http://hylliesports.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0