Bollen i rullning

De allra flesta klubbarna börjar så smått komma igång med försäsongsträningen. Knäred har kört ett antal pass, LTIK drog igång igår (torsdag), BKW och RGIF kör igång i morgon (lördag) och på måndag startar KHFF upp.

Knäred sägs ha rikligt med folk på träningarna med ca. 25 man per pass. Dessutom verkar man ha lite rutinerat folk på väg in i någon Hinnerydspelare plus gamle tränaren Ulf-Göran Bengtssons son. Bengtsson den yngre är en erkänt duktig bollspelare som bl.a. lirat i Trönninge tidigare. Ett prima nyförvärv för KIK!

Ränneslöv ser ut att få behålla samtliga spelare som ryktats vara på väg från klubben. Sonny Nilsson har bestämt sig att stanna kvar, alltså inget Walldia för den gänglige mittbacken. Även Johan Nilsson blir kvar i RGIF, han lämnar alltså inte för Våxtorp. Walldia verkar också gå miste om Andreas Thedeby, då han gärna vill spela kvar i det gröna gänget som spelar två div. högre upp. Även Andreas Randevik som Skottorp har varit och ryckt i ser ut att bli kvar i Ränneslöv. Naturligtvis viktigt att de här fyra stannar då de allihopa är viktiga A-lagsspelare.

Skottorp som ser ut att gå miste om Randevik, ryktas dock ha en annan rutinerad mittback på gång i välkände Markus Hultin. Det hade så klart varit en kanonvärvning! Den snabbe liraren har inte lyckats slå sig in i Sennans representationslag och funderar därför på att gå tillbaka till sin gamla klubb SIF.

Precis som i Knäred är intresset stort i Lilla Tjärby, vi drog igång träningen igår med ca. 30 man på plats, på upptaktsmötet efteråt infann sig ytterligare några. Det blev en ganska lugn första träning med kvadraten, spel, lite kondition och lite styrka.

LTIKs näst mesta spelare genom tiderna, målvakten Jonas "Jonna" Nilsson gör med största sannolikhet comeback i LTIK-målet i år. Jonna spelade förra säsongen i korpen tillsammans med många av sina forna LTIK-kamrater i seriesegrarna Shell Oil Boys. Det känns naturligtvis bra att Jonna kommer tillbaka till LTIK, han kommer säkert att göra att kvaliten på laget bli bättre. Han kommer dock inte att köra några gruspass, utan bara vara med inomhus och köra individuell träning. Inte mig emot!

Undrar egentligen hur mycket det ger en målvakt att träna på grus. Undrar förresten hur mycket det ger en utespelare att träna på grus. Jag vet att Skottorp sedan många säsonger tillbaka inte kör någon grusträning alls utan håller sig inomhus, har hört att Walldia tänker köra något liknande även de i år. Fast personligen föredrar jag faktiskt en hyfsad grusplan framför träning i någon kvav inomhushall med stenhårt golv.

Men det beror lite på att grus alltid varit mitt eget favoritunderlag. De allra flesta spelarna har inte full kontroll på det hoppiga underlaget, sedan är det ju så att många kommer till träningen i januari med några kilon extra och utan att vara konditionsmässigt på topp. Då kan jag som året runt har problem med konditionen och tekniken ha en del fördelar i spelet och det är naturligtvis kul för mig. Men det brukar inte vara särskilt många veckor, då i princip alla spelare i laget behärskar underlaget allt bättre och bättre samtidigt som löpkapaciten hos dem också ökar, medan jag själv ligger kvar på ungefär samma undermåliga nivå året om. Men i år tror jag inte att jag kommer att kunna "dominera" ens på de första träningarna på mitt favoritunderlag, då konditionen på något märkligt vis blivit ännu sämre än vid samma tidpunkt förra året. Hur nu det kan vara möjligt? För mycket bloggande kanske?

Glömde att skriva i mitt förra inlägg att inget av KHFFs lag ens lyckades ta sig vidare från gruppspelet i Markaryds-cupen. Har en mättnadskänsla månde smugit sig på efter två raka turneringssegrar? Hoppas att det håller i sig till serien. Kan vara alla andra lags enda möjlighet att rubba favoriterna. Men det är föga troligt. Inomhus är inomhus och utomhus är utomhus, det enda som är gemensamt för de båda typerna av fotboll är att KHFF vinner.

Olofsson, jag tror att jag passar på att tippa en sluttabell i div sex. Jag har inte tillräcklig kunskap om alla lag, sen är jag ju dessutom partisk. Jag kommer aldrig att sätta LTIK på undre halvan i en tippad tabell, samtidigt vill jag inte ge de lag som jag sätter efter LTIK extra tändvätska inför kommande möten. Men jag kan avslöja så här mycket att jag hade satt KHFF som seriesegrare, något annat hade ju varit löjligt. Bakom dem tror jag som jag tidigare skrivit att Walldia, Skottorp, Knäred och förhoppningsvis Lilla Tjärby ska kunna kriga om en andra plats, jag sätter dessutom upp ett varningens finger för IS Örnia. Sist tror jag att Slättåkra kommer. Mer än så här kommer jag inte att tippa.

Avslutar om lite angående Sveriges möte med USA i morgon (lördag) natt. Det verkar bli en rutinerad elva som Lagerbäck ställer på benen. De flesta som är på plats tror att den kommer att se ut så här:

Shaaban, Lustig, Bjärsmyr, P. Larsson, Rönningberg, Alex, D. Andersson, A. Svensson, A. Johansson, Prica, Oremo/Wernblom

Jättekul att Peter Larsson får chansen bredvid duktige Bjärsmyr, Rönningberg som egentligen är mittback får spela till vänster, ska bli intrressant att se vad Lustig kan göra som högerback. Mittfältet är ju rävar hela gänget, jag köper samtliga, men är och har alltid varit tveksam till Andreas Johansson. OK han är en utav den danska ligans bästa spelare, men var ska han spela i landslaget? Han är ju varken renodlad mittfältare eller renodlad forward, han funkar i lag som använder sig av släpande forward, extrem offensiv mittfältare eller på en kant i ett tremanna anfall. Han funkade ju t.ex. fantastiskt bra i Djurgården under deras storhetsperiod i allsvenskan. Men i landslaget så finns det ingen naturlig position för honom, han har ju inte direkt Mattias Jonsons löpkapacitet heller. Upp till bevis Andreas! Hade mycket hellre sett Holmén på den platsen igen.

På forwardssidan verkar det helt givet at Prica spelar från start igen, den andra platsen får tydligen Pontus Wernblom och Johan Oremo slåss om in i det sista. Va fan Lagerbäck, skit i Prica och låt ungdomarna lira! Som jag skrev i mitt förra inlägg, det är då själve fan att Prica ska vinna skytteligan i Danmark, hur lyckas han? Jag har aldrihg sett hans storhet, klart att han ska vara med på en januariturné som denna, men fan om han går före Markus Berg i EM, då går jag i taket!

Kolla in Lunds och Lauls landslagsbloggar på fotbollskanalen respektive Aftonbladet för färska rapporter från USA.

Trevlig helg! / P

PS. Jag vill passa på att tacka Skottorp-Hans för de fina orden jag fått i hans blogg: www.hylliesports.blogg.se

Plogen tar den riktiga fotbollen på allvar. Med millimeterprecision och ett kunnande utöver det vanliga ger han långa och faktaspäckade recensioner av Södra Hallands divison 6 gäng. En oas för oss som uppskattar den fotboll som spelas långt ifrån oljemagnaternas oljiga fingrar.

Man blir ju inte direkt mindre inspirerad i sitt skrivande när man får läsa sånt här. Tack! DS.

Kommentarer
Postat av: 2008

TOPP 5 I DIV 6
KORNHULT
LA TJÄRBY
ÖRNIA
SKOTTORP
KNÄRED

2008-01-19 @ 17:10:20
Postat av: Conny

Ska bli kul med en målvakt i målet igen. Även om jag överglänste Jonna de få matcher jag stod i korpen.

2008-01-19 @ 17:47:51
Postat av: [email protected]

NÄÄSSSTTTTAAAA

2008-01-20 @ 12:15:19
Postat av: United we stand!!

snälle nån, Marcus är ingen mittback. Han är en grymt löpstark antingen ytterback eller yttermittfältare (en fröjd att spela med). Skottorp tränar på måndagar i veinge på GRUS och på lördagar i båstad på GRUS. Tror även att kornhult/hishult inte kommer att bli så himla överlägsna som alla tror, visst bra spelare med meriter men det handlar om att få ihop ett lag där alla jobbar för varandra. Då kan man komma långt

2008-01-22 @ 18:50:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0