Packi siktar på topp fem

Intervju med Patrik Åkesson som tillsammans med Zoltan Illies för andra året tränar BK Walldia. Packi och jag spelade tillsammans i LTIK under sex säsonger mellan 2001 och -06.

> Först lite information om dig själv.
-Fyllt 34 år nyligen, position i laget förutom tränare är vänstermittfältare eller forward. Den bästa spelare jag mött vet jag inte riktigt vem det är, har mött ett antal årgångar HBK B när jag spelade i LFK, flera av spelarna där har ju sedan blivit duktiga allsvenska spelare och proffs. Den bästa spelare jag spelat med kan jag inte heller välja, det är antingen Iztok Pristovnik eller Mats Lundgren, de var båda väldigt duktiga och speciella fotbollsspelare, jag spelade med båda två i LFK.

Har du något personligt mål med säsongen?
-Jag vann ju den interna poängligan i laget förra året, det vill jag såklart göra även i år.

Vad har ni satt upp för något mål i laget inför årets säsong?
-Vi har inte bestämt något gemensamt mål ännu, men vi ska prata igenom det. Att vi ska hamna topp fem i serien ser jag dock som ett ganska rimligt mål med tanke på hur mycket unga spelare vi har och med tanke på att vi är nya i serien.

Vilka blir de tuffaste konkurrenterna och vilka lag tror du hamnar topp fem?
-K/HFF blir såklart bra, Jonathan Jakobsson är väldigt duktig. Men de får det samtidigt kanske inte så lätt som alla verkar tro. De blir laget som alla kommer vilja slå, öppningsmatchen mot Skottorps IF borta blir dessutom väldigt tuff, SIF brukar vara duktiga hemma. Topp fem vill vi ju som sagt hamna, K/HFF ska vara där, precis som Lilla Tjärby, Knäred och Skottorp. Jag trodde lite på Örnia innan, men de kan man väl räkna bort nu.

Hur delar du och Illies på tränarsysslan, ser du dig som andretränare?
-Vi delar rakt av och är båda två huvudtränare. Zoltan har innebandyn att tänka på nu så jag kör vinterträningen nästan på egen hand med laget, sedan faller det  sig naturligt att han tar det mesta på matcherna då det är meningen att jag ska spela med.

Hur har det sett ut på träningarna, hur har ni lagt upp dem?
-Vi har varit i snitt 15 man per träning, vi har inte kört så mycket med boll än, vi har koncentrerat träningarna på att framförallt de yngre killarna ska bli starkare, spänstigare och uthålligare och på att vi äldre ska bli smidigare och eventuellt omförvandla en del fett till muskler istället, det har alltså varit mycket fys. Vi har kört tre pass i veckan nu fram till träningsmatcherna börjar, nu går vi ner på två pass. Vi har kört ett pass med spinning och bodypump, ett pass med ren styrka och ett pass i Skottorpshallen med en timmes styrka, spänst och uthållighet samt en timmes spel. Det har varit väldigt mycket mjölksyreträning med koncentration på benstyrka. Träningen verkar ha gett resultat då flera av de yngre spelarna lagt på sig runt två kilo muskler. 

Nu på slutet körde vi ett pass fotboll i en ridhall, det var fantastiskt kul och jag tror att det gav väldigt mycket att spela på den mjuka spånen. Killarna tyckte att det var hur kul som helst att lira då de inte fått röra boll så mycket innan. Jag fick tipset från Tom på Hälsocenter och jag kan varmt rekommendera andra föreningar att prova på det. Det var verkligen skönt att spela inomhus och höra vinden och regnet piska mot tak och väggar utanför. Totalt sett så tycker jag faktiskt att det ser bättre ut än förra året vid den här tidpunkten. Killarna känner sedan förra året redan till min och Zoltans fotbollsfilosofi och därför har vi kunnat koncentrera oss på att bygga upp oss fysiskt istället. Nu har vi bokat in många träningsmatcher och det ger ju mycket mer att spela match än att träna, genom att spela många träningsmatcher får man upp tempot i kroppen och förhoppningsvis ska vi komma väl förberedda till seriestarten.

Slutligen, finns det någon spelare i Walldia som man ska hålla ett extra öga på i år?
-Ja, det är ju framförallt de yngre killarna. Mittbacken Patrik Rasmussen va riktigt duktig redan förra året och lär inte bli sämre i år. Marcus Pettersson har alla förutsättningar för att kunna bli riktigt bra, en snabb spelare med mycket fin teknik. Sedan har vi Manfred Walldén som Zoltan ju redan hyllat och han är verkligen duktig. <

Inom kort kommer liknande intervjuer med Kristian Åkesson, som är spelande tränare i K/HFF och Erik Nilsson som är spelande ordförande (!) i Skottorps IF att läggas upp här på bloggen. 

// P.

Kommentarer
Postat av: Mattias

Här kommer ett inlägg som inte alls rör detta ämne, men jag tycker ändå det ska komma upp till ytan!
Min pappa (Smale - Klas Johansson) förnekar att han gav Plogen filmen Boogie Nights i present från LTIK.
Plogen fick filmen när han bröt armen i 15-års åldern.
För allas vetenskap så handlar Boogie Nights om en blivande porrstjärna!
Plogen kan vi få en kommentar?.....

2008-02-24 @ 20:03:30
Postat av: Hans

Nyheter om Örnia? Ryktas att deras styrelse inte dök upp på mötet. Stämmer det?

2008-02-25 @ 08:32:45
Postat av: Olofsson

Tycker det är många som ser oss som ett topplag i sexan i år. Kul att vi är tippade så högt, men jag förstår det ändå inte riktigt. Vi kom ju faktiskt näst sist i serien och har många nya spelare och ny tränare med ny filosofi på fotboll så det är mycket nytt. Hoppas kan man ju alltid klart :)

2008-02-25 @ 15:51:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0