Krille tror på sitt nya gäng

Intervju med Kristian Åkesson, som tillsammans med Peter Åberg i år tränar Kornhult/Hishult FF. Jag och Krille spelade tillsammans i LTIK mellan åren 1989 - 1997, sedan lämnade Krille moderföreningen för att spela i pojkallsvenskan med LFK.

> Först lite information om dig själv.
- Fyller 26 år i sommar och har inför denna säsongen varvat ner från LFK, där jag var "tongivande" mittback samt lagkapten. Varför jag lämnade LFK finns det många skäl till men inget som jag orkar ta upp igen. Inför denna säsongen ser jag mig framförallt som mittback, men det finns även lite andra tankar som man kommer bli varse om man tar sig till våra matcher.

Den bästa spelaren jag mött är riktigt svårt då man har fått möta många duktiga spelare genom åren. Men en som har fastnat på näthinnan är Jörgen Wålermark i Ljungskile som jag mötte med LFK för något år sedan. Han kunde knappt röra sig och man tänkte vad är detta för något? När matchen var slut hade han gjort tre klassmål och själv stod man där med skägget i brevlådan. Den bästa spelaren jag haft i mitt lag är också svår, men Kalle Lindgren var riktigt bra, gjorde alltid något konstruktiv och tog stort ansvar på planen.

Hur stor är skillnaden på träningarna i K/HFF jämfört med i LFK?
-Rent fotbollsmässigt är det klart stor skillnad mellan Laholm och K/HFF, i LFK går alla moment snabbare. Men jag tror ändå att det är bra fart på träningarna med tanke på vilken nivå det handlar om. Det enda jag kan jämföra med är dock när jag för ett par år sedan gjorde någon träning i LTIK, det är bättre fart på K/HFFs träningar än vad det var i LTIK då. I omklädningsrummet är det härligt tugg och vi är ett gott gäng här i K/HFF. Kan tänka mig att det goa "tugget" i Laholms omklädningsrum har försvunnit lite med tanke på att de som höjde stämningen i LFK har försvunnit allihop. När man talar om gott tugg i omklädningsrummet så  kan man inte låta bli att nämna David "Åsnan" Eriksson, som numera tränar Skottorp, han är verkligen en riktig spjuver och stämningshöjare.

Vad har ni satt upp för mål i laget inför årets säsong? 
-Vi har som mål att spela en offensiv och attraktiv fotboll. Vi har bra spelare i truppen så jag hoppas att vi kan bjuda på det. Vi är också väl medvetna om att alla lag vill slå oss, men alla vill ju slå alla och så är det med det. Många lag kommer säkert backa hem mot oss och bilda en stor köttmur och försöka kontra snabbt. Jag hoppas dock att det finns lag som vill spela fotboll och bjuda upp till bra matcher. Det finns gott om unga förmågor i alla lag och för att de ska utvecklas och tycka att det är roligt att lira boll så hoppas jag att de allra flesta lagen försöker spela boll istället för att köra "dödgrävarfotboll."

Vilka blir de tuffaste konkurrenterna för er och vilka lag tror du hamnar topp fem? 
-Topp fem tror jag blir:
1. K/HFF, vi tror på oss själva!
2. Skottorps IF,  jag vet att David och hans farsa drillar pågarna i Skottorp hårt och att de kommer att ha en slagkraftig startelva. De kommer dock inte nå ända fram då jag inte tror att de har bredden som skulle behövas för att vinna hela serien.
3. BK Walldia, kusin Packi har nog ett par rävar bakom varje öra när det väl gäller. BKW har ett ung trupp men man har samtidigt några äldre spelare som kan bidra med erfarenhet, vilket jag tror är nyttigt. De kommer att bli luriga för många lag.
4. Knäreds IK, tror att de flesta underskattar KIK, men de kommer att ta många poäng, även från sina toppkonkurrenter. De unga talangerna har blivit ett år äldre, de kommer blir svårslagna på Lagavallen.
5. Lilla Tjärby IK, min moderklubb kommer att ha en av de bättre uppställningarna offensivt med Fredrik Wersh, Mattias Olofsson och Johan Gustafsson, de kommer dominera i många matcher. Sätter dock ett frågetecken för defensiven.

Hur har det sett ut på träningarna, hur har ni lagt upp dem?
-Vi har ett träningssnitt på strax under 20 man och har bl.a. kört hårt på hälsocenter, där vi har tränat Kickboxning. Det är träning som har gett oss styrka och balans, vilket är viktigt som bollspelare. Nu har vi börjat träna på grus och vi kör tre gånger i veckan.

Hur är rollfördelningen mellan dig och Åberg som tränare?
-Åberg har hittills skött det mesta då han är skadad och inte själv varit med och kört. Jag kommer dock in med en helt ny syn på spelarna i laget,  en hel del spelare kommer att få testa på andra positioner än vad de är vana vid att spela. Peter är huvudtränare och jag är andretränare.

Slutligen, finns det någon spelare i K/HFF som man ska hålla ett extra öga på i år?
-Den som glänst mest och varit extremt dominant på träningarna är Ola Jönsson. Tror att han kommer dominera de flesta matcherna i år. Han verkar trivas oerhört bra i sin hemmiljö och rent tekniskt ser han bättre ut nu än vad han gjorde i tex. LFK. 

-Jag vill avsluta med att säga att  vi har oerhört stor konkurrens i laget och utan att sticka ut hakan har vi den bästa truppen att tillgå i serien. <

Nu är det jag igen, Plogen alltså. Vi kan glömma Örnia nu, ny serie, ny spelordning och nytt spelordningsmöte. Hurra! Läs här: http://www.hallandsposten.se/artikel.asp?oid=300179  och framförallt här: http://www.isornia.se/

Som ledare och styrelsemedlem i LTIK tycker jag att det är för jävligt att en förening ska få bete sig på det här viset. Alla andra lag i serien blir drabbade och det är inte lätt att planera någonting för framtiden. De kunde väl tagit ett beslut tidigare, i varjefall innan spelordningsmötet. Samtidigt kan jag inte låta bli att tycka synd om spelarna i laget, ta en titt i gästboken på hemsidan. 

// P.

Kommentarer
Postat av: Mr. G

Ingen blygsamhet där inte, men helt klart kul att någon sticker ut hakan, spänningen stiger.

/G

2008-02-26 @ 22:03:36
Postat av: Hans

Det sjuka är ju hur förbundet kan tillåta att det sker så sent. De borde satt en mkt tidigare deadline!

2008-02-27 @ 11:43:11
Postat av: David

Stämningen i Lfk:s omklädningsrum är numera helt fantastisk då ett par av de äldre stofilerna med sin inkörda laholmshumor försvunnit. Det är nu en mer homogen trupp med gemensamma mål och entusiasm. Det har ju visat sig på planen att årets upplaga kan formas till något riktigt spännande. Enriqo och Gus har tillsammans med de nya spelarna så här långt gjort ett imponerande jobb och det lovar gott inför framtiden!

2008-02-27 @ 18:06:25
Postat av: Erik

Haha, man kan ana en viss bitterhet hos "david" angående storkens "uttalande"....

2008-02-28 @ 22:06:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0