Erik låter sig inte imponeras av K/H FF

Intervju med Erik Nilsson som i år blev vald till ordförande i Skottorps IF, han är alltså spelande ordförande! Erik och jag är jämngamla och har mötts ett antal gånger på plan både i barnaår och på seniornivå. Vi lärde känna varandra under gymnasietiden då vi båda läste samhällsvetenskaplig linje, Erik läste dock inriktning ekonomi medan jag själv läste inriktning samhällskunskap. Numera studerar vi båda två till lärare på Högskolan i Halmstad.

>Först lite information om dig själv.

-Jag är 24 år än så länge och ny ordförande i Skottorps IF. Detta ska förstås leda till att jag ska vara självskriven i laget. Eller inte! Min egen position i laget har varierat mycket genom de senaste åren, det är väl egentligen bara målvakt jag inte varit. Vår förra tränare Thomas Karlsson kallade mig någon gång Skottorps svar på IFK Göteborgs Magnus Erlingmark, dvs. kan spela överallt, kanske inte så bra, men jag fyller väl en funktion eller en plats bara antar jag. I år hoppas jag dock själv på att få spela central mittfältare.


Den bästa spelare jag spelat med är förmodligen Daniel Bergman, han gjorde precis som han ville och det kändes ibland som han kunde hålla i bollen en hel träning utan att någon kunde ta den ifrån honom. Dessutom var han fruktansvärt bra i huvudspelet, stark i kroppen, bra teknik, bra speluppfattning etc. Det han saknade var möjligtvis lite snabbhet, men långsam kan jag inte heller påstå att han var. Hans största svaghet är istället hans ständiga problem med diverse skador. När han spelade med oss var han alldeles för bra för sin omgivning. Den bästa jag har mött är en väldigt bra fråga. Den som har nått längst som jag har mött är Dusan Djuric och han var förstås lite småjävlig redan när jag mötte honom, men om jag upplever honom som den bästa det vet jag inte.
 
Vad har ni satt upp för mål i laget inför årets säsong?
-Någon målsättning har inte diskuterats ännu, delvis beroende på att det fortfarande är lite osäkert vilket lag vi får, likväl som det är tidigt på säsongen. Därför har ingen placering eller liknande diskuterats ännu, men det är sagt att vi ska sätta oss ner när serien närmar sig och göra upp en klar målsättning inför säsongen. Min egen förhoppning om nästkommande säsong och vårt lags spel är att vi förhoppningsvis kan lära oss att vårda och hålla i bollen lite bättre och inte alltid leta avgörande passningar rakt framåt i plan. Detta tycker jag vi har gjort allt för ofta de senaste åren.

Det kan tyckas taktiskt smart med ett snabbt omställningsspel, men att spela en hel match på detta vis kräver en viss fysik hos spelarna. Det blir oerhört jobbiga löpningar för att både kunna fylla på framåt likväl som att komma tillbaka på rätt sida i defensiven. Sedan kan jag tycka att allt för många bollar slagits bort utan tanke, samt att vi spelat lite var och en för sig, och inte som ett lag. Men det var förr och nu är det en ny säsong med nya förutsättningar och förhoppningar.

Våra chanser i årets serie är såklart högst beroende av det lag vi kan ställa på benen, men med de nyförvärv som i dagsläget finns och beroende på hur mycket rutinerade spelare som exempelvis Mikael Johansson och Daniel Mogren kan träna och medverka så tror jag på ett minst lika starkt lag som ifjol. Då hade vi ett lag som i mitt tycke helt klart underpresterade, av olika anledningar såklart. Men vi har fortfarande vissa förhoppningar om att vi ska få ett starkare lag i år.

Spelaromsättning?

-Nyförvärv: Ola Johansson Ränneslövs GIF, Besnik Mazreku Knäreds IK, David Eriksson LFK, Fredrik Olsson comeback, Ousman Alpha, Guinea, Pontus ..? WRY, Johan ..? Göteborg. Sedan har flera unga killar börjat träna med oss seniorer och det har sett bra ut.


Förluster: Martin Fasth och Nenad Pavlovic Lidhult, Thomas Karlsson Båstad GoIF, Mathias Ahlm K/HFF, Per-Åke Martinsson flyttar till Göteborg, Kim Vester Hasslövs IS.

Hur har det sett ut på träningarna och hur funkar det med far och son Eriksson?
-Träningarna hittills i år har väl besökts av i snitt 15-16 spelare, men intresset har ökat på sistone och i internmatchen för två veckor sedan kunde vi ställa två fulla lag på benen plus två avbytare, dessutom saknades 7-8 spelare av olika anledningar. Därför ser vi ljust på framtiden av den anledningen. Upplägget har hittills varit tre träningar i veckan, varav två på grus och en inomhus.

Inomhusträningarna har präglats av olika styrkeövningar, medan grusträningarna har innehållit olika spelövningar såsom omställningsspel, uppspel, press/understöd och passningsövningar. Även om jag är något partisk i tränarfrågan eftersom jag känner både Per-Åke och David sedan långt tillbaka så tycker jag ändå att träningarna hittills har genomförts på ett mycket seriöst och "professionellt" sätt. Är det saker som inte fungerar bryter de övningarna och förklarar vad vi gör fel etc. Fast redan nu har alla i laget fått lära känna på den ena av tränarnas tankspriddhet.


Vilka blir de tuffaste konkurrenterna och vilka lag hamnar topp fem?
-Svårast motståndare kan ju många tycka att Kornhult/Hislhult är, men själv så tycker jag inte deras nyförvärv är så imponerande som andra vill göra gällande. Det är förövrigt det enda laget jag någonsin gjort mer än ett mål på! Någon annan särskilt svår motståndare vet jag inte om det finns, tycker det är bättre att fokusera på sitt eget spel och vinna matcherna. Några topplag kan jag inte heller rangordna beroende på att jag har fruktansvärt dålig koll på de andra lagen. Det bör väl visa sig i de kommande träningsmatcherna vilka lag som är starka. Tror väl dock att serien kommer att domineras av lag från Laholms kommun.

Finns det någon spelare i SIF som man ska hålla ett extra öga på i år?

-En spelare som kan bjuda på lite annorlunda saker och som gillar att utmana är vår kära vän Ousman Alpha från Guinea i Afrika, utvecklar han passningsspelet och förbättrar avsluten så har vi en riktigt giftig anfallare.


-Till sist kan jag avsluta med att nämna att Skottorps IF i år firar 90 år och vi tar gladeligen emot gratulationer! <
 
Naturligtvis ett stort grattis till den till åren komna föreningen. Nästa år firar LTIK 30 år, lite skillnad.

En av LTIKs främsta genom tiderna gör comeback på fotbollsplanen, det är nästan tio år sedan han sist gjorde en match i seriesammanhang. Peter Ottosson, som på 254 matcher gjorde 71 mål i rödblått, tränar med Ysby BK och det sägs se så lovande ut att han förväntas göra debut i den gulsvarta tröjan redan till helgen då YBK tar sig an BKW. Otto är inte ung längre, men han höll igång så smått med spel i korpen förra året och där visade han verkligen att de gamla takterna sitter i. Fantastiskt kul!

Jag avslutar med att skriva att ni nu är över 100 personer per dag och över 600 personer per vecka som läser om Laholmsfotbollen här på bloggen. Tillåt mig att citera en känd TV-bonde: -"De e kanonroligt!"

// P. 


Kommentarer
Postat av: Conny

Oddset på att Käxon vinner södersexans skytteliga är för närvarande bara pengarna tillbaka. Synd. Annars hade det varit ett klart spelbart objekt. Oddset på att Packi vinner den interna poängligan i BKW är väl det samma.

2008-02-28 @ 21:51:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0