Laholmsfotbollen en profil fattigare

Målvaktsprofilen Jonathan Pihl lämnar Hasslövs IS för att ersätta Dennis Thorsén i topplaget Simlångsdalens IF. Thorsén som varit en av sexans bästa målvakter sägs lämna Dalen för spel i högre sammanhang. Han verkar rikta in sig på fyran och har provat med både Astrio och Centern.
 
Dalen har ersättaren klar i nämnde Pihl, som tidigare vaktat målet i moderklubben Trönninge IF, Knäreds IK och nu senast allså HIS.
 
– Jag har fått ett bra välkomnande och en positiv känsla för Dalen. Det är ett topplag som spelar en intressant fotboll. Får man behålla merparten av spelarna och spetsa med några nyförvärv kan det bli rktigt bra, tror Pihl.
 
Varför lämnar du?
 
– Jag har trivts otroligt bra i Hasslöv. En stor del för mig har varit Lasse (Palmgren). Jag fick en väldigt skön känsla när Håkan (Magnusson) signade och hade stora förhoppningar på att det skulle vara långsiktigt.
 
– När det stod klart att Håkan och Lasse skulle kliva av ställde jag mig tveksam till en fortsättning. Att jag lämnar beror inte enbart på att Lasse slutar men det är en bidragande faktor. Sedan är jag helt övertygad om att Stefan (Pettersson) är helt rätt tränare för att ta Hasslövs fotbollstänk till nästa nivå.
 
– För egen del handlar det mest om ett miljöombyte till en förening med uttalat hög målsättning. De hörde själva av sig till mig när Dennis började titta på andra alternativ. Jag har även provtränat på andra håll men jag tyckte att detta passade mig bäst.
 
Hasslöv har rutinerade Henrik Tillgren och flera lovande målvakter på väg upp i seniorfotbollen.
 
– Det finns målvakter i yngre led i Hasslöv som lär gynnas av att spela A-lagsfotboll. Rutin får man genom att spela matcher.
 
HIS tappar en duktig målvakt och laholmsfotbollen blir en profil fattigare. Pihl har aldrig varit rädd för att uttrycka vad han känner och har säsong efter säsong visat att han är en av kommunens mest pålitliga (och spektakulära) burväktare. Att vara ödmjuk är inte denne målvakts stil (även om han lugnat ner sig något med åren), men glimten i ögat finns där hela tiden hos denne pratglade (på och utanför planen) gamäng.
 
– Jag stänger aldrig dörren för en återkomst i Hasslöv i famtiden, avslutar Jonathan Pihl.
 
 
HIS tappar även Niklas Hallgren som skrivit på för Getinge IF och Ludvig Lindqvist som hoppar på Båstad GIF:s satsning.
 
På plussidan finns Lukas Andersson, som kommer åter från Våxtorps BoIS. Med sig får han kamraten Jacob Schön.
 
//P.



Kommentarer
Postat av: Anonym

”Ödmjuk” är mitt mellannamn ;-) trodde du visste detta Plogen!

Svar: Pihl. Det klär dig inte. Btw så ska en målvakt inte vara ödmjuk. Tycker jag. ;)
Johan

2018-11-29 @ 21:05:46
Postat av: Mia

Även om Hasslöv absolut har duktiga målvakter på väg upp så blir det en förlust för föreningen att förlora Pihl, både som målvakt och som person.

2018-11-30 @ 08:04:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0