Lägesrapport # 2

Det var återigen ett tag sedan en uppdatering gjordes. Jag ska villigt erkänna att jag tappade lusten efter att LFK värvat Jonna. Det kändes inte lika kul med fotboll längre. Nu har det gått ett tag och jag mår bättre igen. Uppdateringen av bloggen blir till viss del beroende av hur kul jag för tillfället tycker att det är med fotboll. Att LTIK förlorar några matcher mot lag som är bättre för dagen lär dock inte styra uppdateringen, jag är en hyfsat god förlorare, men en ännu bättre vinnare.

En annan anledning till att uppdateringar inte gjorts är att det faktiskt har varit ganska mycket nu. Jag har inte varit så mycket i skolan som jag varit under de senaste veckorna på ett helt år, dessutom har vi blivit tilldelade en massa mindre uppgifter under den här kursens gång, istället för en stor uppgift mot slutet. Jag uppskattar inte det upplägget, det fanns ingen tid för avkoppling efter den inlämnade C-uppsatsen, vilken jag förövrigt fick igenom. Skönt!

Det märks att fotbollssäsongen är igång, kvällarna är fyllda med aktiviteter som träningar, hönsplockning, styrelsemöte, årsmöte, spelordningsmöte, styrelsemöte igen, ledarträff, spelarmöte, Stadiummöte... Det tar aldrig slut! Nu kommer snart ett möte då det ska bestämmas hur många lag vi ska vara i serien i sexan och sedan ett nytt spelordningsmöte efter det. Det är egentligen ingen ursäkt till att inte uppdatera bloggen, men en liten förklaring. Det tar så kort tid att skriva några meningar, men jag föredrar, som synes, lite färre, men mer fylliga inlägg.

I LTIK rullar träningarna på med ungefär 15 man per tillfälle, alltså lite sämre snitt än så länge än förra året. Det beror mycket på att truppen inte är lika stor som förra året. Dessutom är det influensatider och det har ställt till det lite för oss, liksom för andra lag. I tisdags spelade vi en intermatch med 27 man på plats, det var skoj att kunna spela på full plan och matchen, mellan två jämna lag, höll hyfsad kvalité och ok tempo för tiden på året. Men framförallt så verkade killarna i laget tycka att det var roligt att lira och det betyder mest för framtiden. På lördag har vi träning i kombihallen och då brukar det, inte helt oväntat, också dyka upp en hel del folk. Richard Frankland fortsätter att visa att han blir en mycket bra förstärkning, det andra nyförvärvet som är högaktuell för en A-lagsplats, Sabri Behrami är väldigt ambitiös, han är på varje träning, gör sina mål och blir förmodligen bara bättre och bättre. Kanske kan han bli den målskytt vi saknade under förra säsongen, men troligtvis behöver han några matcher för att komma in i det. 

Glädjande för LTIKs del är att vi lyckats knyta till oss legendaren inom föreningen: Fredrik "Gummi" Jacobsson som assisterande tränare. Gummi med 522 matcher och 42 mål i föreningen på kontot slutade spela efter LTIKs sejour i fyran. Han spelade då mest innermittfältare, annars har Gummi oftast agerat försvarare. Spelintelligent, bra vänsterfot och fin teknik hade han på tiden det begav sig och förmodligen kan han bidra inte bara som ledare utanför planen utan även på densamma, i alla fall i B-laget. Han är ju trots allt bara 37 år ung.

Rejäl koll på hur det kommer att gå för LTIK i år har jag inte, det beror naturligtvis på hur serien kommer att se ut. Förmodligen kommer målsättningen dock att sänkas både internt och utåt med tanke på de spelarförluster vi drabbats av. Saker som spelglädje och att prestera hyfsad fotboll kommer nog att gå före en topplacering rent målsättningsmässigt, sedan kan man ju hoppas att det i förlängningen betyder en framskjuten placering.

LTIKs inställning till hur serien ska se ut är att en tio lagsserie är vettigast, den åsikten ställer jag mig bakom eftersom att den är föreningens. Med tanke på att vi sent tappade Jonas Nilsson och Simon Vedin till LFK och dessutom blev av med Oscar Gustafsson till GIF/VIF så är det nog så att vi i längden inte kommer att klara av en 15-lagsserie. Även om jag fortfarande tycker att det hade varit mest rättvist, med tanke på hur dålig den mellersta serien kommer att bli om det blir tio lagsserier. Samtidigt är det så att serier på den här nivån alltid varit geografiskt indelade och då kan man inte göra på något annat sätt.

Blir det 15-lagsserier kommer det att bli en väldig massa matcher, vi kommer att få spela flera matcher i veckan och hålla på ända fram i vinter. Frågan är hur man motiverar en spelare som spelar på lägre nivå just för att det är på lägre nivå, för att det är skoj och inte tar all tid i världen? Dessutom kommer träningar att gå förlorade och spelare som endast lirar i B-laget kommer att tappa ett tillfälle i veckan. Frågan är också hur många lag från kommunen som kommer att klara av det i längden? YBK gör det inte, inte heller SBK, vi kommer att få problem i LTIK, liksom i HIS och troligen även i VBoIS. Möjligen skulle BKW, SIF och GIF/VIF klara det med sina stora trupper.

Förutom Jonna, Vedin och Gustafsson har ju som bekant Anders Kallin, Kristoffer Nilsson, Anders Jönsson och Erik Westerlund flyttat till från Halland och även om de fortfarande är LTIKs spelare så kommer de förmodligen inte att vara med och spela mer än kanske någon strömatch. Det innebär att sju spelare från A-truppen har försvunnit sedan förra säsongen, medan vi förstärkt i betydligt mindre skala. Därför kommer vi förmodligen inte att klara av en 15-lagsserie i längden och därför måste vi troligen sänka målsättningen. Hade Jonna och Gustafsson varit kvar, vilket vi räknat med, hade det nog räckt för att jag skulle vågat stuckigt ut hakan och sagt att vi skulle varit med och slagits om serieseger, oberoende av hur serien kommer att se ut.

Samtidigt som det är tungt  att tappa så många duktiga spelare så innebär det att andra får chansen och att andra får ta mer ansvar. Frankland och Sabri är på ett rent pluskonto, Henrik Olsson och Miridon Berisha som mest höll till i B-laget under den förra säsongen kommer att få rejäla chanser i A-laget, samtidigt som stabila A-lagsspelare som Håkan Karlsson, Conny Strömberg, Mattias Olofsson, Ola Nilsson, Fredrik Wersch, Emil Olsson, Mattias Johansson och Jim Nilsson förmodligen höjer sig ett snäpp sedan förra året. Detta kan bli Olofssons år, nu är han på nytt lika överlägsen på träningarna som han var i slutet av 2007, dessutom var han vår allra bästa under slutet av förra säsongen. Man måste tänka på att Olof fortfarande bara år 20 år, det känns som att han är en av de rutinerade då han var med redan som 15-åring och startade några matcher i fyran med LTIK 2004. Strömberg gjorde inte sin bästa säsong förra året, förhoppningsvis får han mer fria tyglar i år så att han kan utnyttja sitt driv i steget, vare sig om det blir som ytterback eller yttermittfältare. Troligen gynnar det honom i fotbollsspelet att han tillsammans med sambon köpt hus bara ett stenkast från IP.

Ola är numera bosatt i Veinge och han har redan gjort fler gruspass än föra säsongen känns det som, och trots att han blir äldre så har han fortfarande det. Mattias Johansson har jag hävdat bara kommer att bli bättre och bättre fram tills han når sitt max då han är strax över 30. Håkan Karlsson kan knappast göra det bättre än förra säsongen då han var sexans mest dominerande försvarsspelare, men han blir inte sämre heller. Wersch hotade som vanligt med att sluta spela inför försäsongen, nu är han dock på plats och snabbheten och styrkan är ju där, dessutom känns han mer mogen i sitt agerande både på och utanför plan. Jim är i bättre slag just nu än vad han var vid samma tidpunkt förra året och han förbättrade bl a sin tid med över två minuter på löptestet jämfört med samma test i januari förra året, det kan dock dippa snabbt för Jim som inte är helt återställd efter sin sjukdom. Äldre brodern Olsson kan inte träna på vardagar då han arbetar i Lidköping fram till april månad, förhoppningsvis ska det inte påverka sådär jättemycket då Emil är en viljespelare. Han har mer att ge om man ser till förra året då han gjorde ett stort jobb men inte var så delaktig i målskyttet som han tänkt sig.


Förlusten av Jonna är självklart stor och så här sent på försäsongen är det inte lätt att hitta en ersättare. Hade vi tappat vår A-lagsmålvakt i november/december hade vi kanske kunnat locka någon målvakt till klubben. T ex YBKs Niklas Nilsson som är nyinflyttad i Lilla Tjärby, han hade varit perfekt för oss, men att ligga på honom nu mitt i Februari månad är inget vi sysslar med i LTIK. LFK snor vår målvakt, LTIK snor YBKs målvakt. Nä, det är inte särskilt snyggt! Skulle Nilsson själv komma och säga att han vill spela LTIK skulle det vara en grej, att ringa honom är en annan.

Vi är inte i akut behov av någon målvakt då vi har två stycken i Morgan Johnsson och nye Per-Åke Karlsson. Kruxet är bara att Mogge själv gärna hade spelat ute i år, han hade tänkt att Per-Åke skulle stå i B och Jonna i A. Nu ställer han säkert upp och står om vi inte löser det på annat sätt och då blir det förmodligen i A-laget. Per-Åke har inte stått på några år och trots att han tränar ihärdigt så har han en bit kvar, men det är absolut ingen dålig målvakt. Mogge är dock för tillfället vassare, han har dessutom stått ett år i A-laget innan Jonna gjorde comeback, han var väldigt stabil föra året i B-laget och skulle säkert göra det bra i A-laget i år då han har rätt storlek, är atletisk och reaktionssnabb. Problemet är som skrivet bara att han hellre vill vara skyttekung i B-laget än mellan stolparna i A-laget.

När det gäller förlusten av Oscar Gustafsson till GIF/VIF så är det en historia för sig själv. Oscar är lite velig och har inte vetat vad han vill göra och var han vill spela. Han tyckte att han fick lite för lite speltid i A-laget förra året och när Vedin lämnade för LFK ansåg han att han hade fler kompisar i GIF/VIF. Oscar hade själv velat träna med både GIF/VIF och LTIK januari ut. Det var dock otänkbart för LTIKs tränare Mats Johansson med tanke på att lagen spelar i samma serie. Han bad Oscar bestämma sig omgående och då blev det GIF/VIF.

Det som är tråkigt med den övergången är, förutom att vi tappar en duktig spelare till ett lag i samma serie, att Oscar inte tidigare pratade med Mats om sina tankar angående en övergång. Mats hade ingen aning om att Oscar även efter frimånaden hade fortsatt att träna med GIF/VIF. Det kom som en överraskning i mitten av januari och det var väl inte helt lysande, Oscar borde pratat med Mats och kanske borde någon i GIF/VIF borde ha hört av sig och kollat så att det var ok att han tränade med laget med tanke på att frimånaden var över, istället för att bara ringa och meddela att Oscar skrivit på och att övergångshandlingen var skickad.

Jag gillar inte när spelare lämnar för lag i samma serie, jag vet att både Emil Olsson och Richard Frankland gjort det från VBoIS respektive YBK till LTIK. Men i de två fallen var det lite annorlunda, båda spelarna hade i vilket fall inte tänkt spela kvar i sina gamla föreningar. Emil tänkte sluta spela fotboll och inrikta sig på en domarekarriär medan Richard skulle lägga av helt. Mats är duktig på att fånga upp de där spelarna. På samma sätt hörde Mats också av sig till Björn Olsson, Björn spelade inte i GIF/VIF i fjol och han är alldeles för bra och för ung för att sluta, Mats har ju tränat GIF/VIF tidigare och känner därför Björn lite. Mats första fråga var om Björn tänkt spela något i år och då sa Björn att det troligtvis skulle bli lite grand i GIF/VIF och då var det inte längre intressant att försöka locka över honom till LTIK.

Det är känsligt att lämna för lag i samma serie och det är extra känsligt att gå mellan GIF/VIF och LTIK, framförallt sedan samarbetet VGLT påbörjades. Går någon spelare över mellan lagen så gnyr man från båda håll. -Nu snodde de vår spelare, vi har ju sagt att vi inte ska ta spelare från varandra! Det är dock skillnad på att "värva" och på att en spelare på eget initiativ går över. Att spelare själva av olika anledningar vill lämna för den andra föreningen är inget att bry sig om och inget som går att styra över. I Oscars fall handlar det om att han själv vill gå över och på eget initiativ började träna med GIF/VIF och då måste man tycka att det är helt okej. Det hade dock varit trevligare om han snackat med Mats tidigare och gått över under frimånaden.

Exempel på spelare som representerat båda föreningarna sedan VGLT startades upp är många: Fredrik Blixt, Tony Persson, Mikael Johansson, Thomas Johansson, Jonas Esbjörnsson, Magnus Ekman, Håkan Karlsson och Johan Gustafsson har spelat i båda lagen under de tio senaste åren, så Oscar är på intet sätt unik. Personligen så tyckte jag att det var tungt att tappa Oscar, han var min spelare, jag stöttade honom och höll mycket på honom, samtidigt som han alltid ställde upp och aldrig tvekade på att hjälpa till när det gällde att hugga i någonstans. Dessutom gick han fram väldigt mycket under den förra säsongen som spelare och vann bl a poängligan i B-laget. För det prisades han av mig som årets B-lagsspelare på årsfesten. Oscar kan säkert avgöra mötena mellan LTIK och GIF/VIF, därför kan jag såklart inte önska honom lycka till i sin nya förening. Dessutom tycker jag att det är synd att Oscar går till GIF/VIF med tanke på at Oscar med lite utveckling till hade varit högaktuell för en ordinarie A-lagsplats i LTIK. Jag hoppas att Oscars utflykt blir ettårig och att han är tillbaka i LTIK 2010, förmodligen som en ännu bättre fotbollsspelare.

När det gäller GIF/VIF i övrigt så ser det bra ut för klubben. Det är gott om folk på träningarna och som jag skrivit tidigare har man många yngre talangfulla spelare. Att man skulle få ett bra lag i år har jag aldrig ifrågasatt, men det hade blivit svårt att hålla den jämnhet som hade krävts för att hålla sig i toppen om de yngre spelarna endast skulle lutat sig mot Johan Svensson och Mikael Johansson. Nu har dock Magnus Ekman lovat att ställa upp fullt ut i år och då har man seriens bästa målvakt. Dessutom så comebackar troligen både Björn Olsson och Jens Axeldahl. Med Ekan, Olsson och Axeldahl blir GIF/VIF helt plötsligt favoriter tillsammans med SIF i sexan 2009.

SBK är betydligt fler träningarna nu om man jämför med samma tidpunkt föra året. Man har tappat Peter Andersson och Rasmus Larsson till LFK och förmodligen tar lagkaptenen och den duktige mittbacken Andreas "Lillen" Johansson ett sabbatsår. Karl-Fredrik Stefansson och Martin Angvall finns på pluskontot. Den nya tränaren Mikael Karlsson har fått en bra start med sitt nya gäng och säkert ser spelarna i SBK framemot derbysexan med tillförsikt. SBK älskar derbyn! Det är inte positivt för LTIK att SBK finns i samma serie, LTIK har av tradition mycket svårt för SBK och har inte vunnit många matcher med varken A- eller B-lag under de senaste säsongerna. Även om jag hoppas att LTIK kommer före SBK i tabellen så kan jag ge mig jävlen på att vi inte får mer än en poäng sammanlagt mot de röda kämparna.

//P.

PS. Jag får behandla div fem-lagen RGIF, KHFF och KIK i ett inlägg längre fram, det blir bara för mycket annars. Dessutom ska jag göra en kortare uppdatering redan ikväll (fredag) angående årets första träningsmatch som går av stapeln mellan en BKW-kombination och LFK J i morgon (lördag) kl ett på gruset i Veinge. Återkommer med förutsättningarna. Pratade med Packi tidigare idag (fredag). DS


Kommentarer
Postat av: Nebo-Kungen

Va trevligt att du skriver lite (läs mycket)om lokalfotbollen igen,jag kan förstå er besvikelse över spelarförlusterna men tyvärr så e ju fotbollen sådan även på lokal nivå.Fast jag trodde på Gif/Vif redan tidigare om du minns?Nåväl fortsätt med ditt bloggande för de e alltid kul att läsa.

2009-02-13 @ 21:34:58
Postat av: P

Besviken och besviken bros ju på vad man menar med besviken. Efter frimånaden vill man ju ha koll på läget och på laget. Sena övergångar ställer alltid till problem, då klubben som blir drabbad sitter illa till om man anmält två lag men plötsligt inte har folk till det. Att släppa folk uppåt i seriehierarkin är i princip alltid ok. Att gå till ett lag i samma serie är något helt annat. Men klubbarna sitter i en rävsax, det blir ohållbart att ha spelare som inte vill spela för föreningen, samtidigt, släpper man en kan fler göra lika dant.



Kanske visste du då något om GIF/VIF som jag inte visste då? Ett logiskt resonemang är ju att ett GIF/VIF med Ekan, Jens och Björn blir ett topplag och ett bättre lag på pappret än ett LTIK utan Jonna och Vedin.



Medan ett GIF/VIF utan Ekan, Björn och Jens hade varit ett mittenlag och ett sämre lag än ett LTIK med Jonna och Vedin. Det vänder snabbt i fotbollen! Men GIF/VIF hade som skrivet även utan de comebackande spelarna haft ett mycket intressant lag.

2009-02-13 @ 22:59:40
Postat av: Anonym

DEN DÄR FRANKLIN E VÄLL LITE ÖVERSKATTAD TYCKER JAG HAN LEVER JU PÅ SINA GAMLA MERITER.

JAG HAR VARIT KOLLATPÅ ERA TRÄNINGAR O ALDRIG ENS SETT HAN DER TRÄNAR HAN ENS. HA DE

2009-02-14 @ 23:35:05
Postat av: Anonym

håller med dig tycker inte han e så bra , för gammal antar jag./HASSE

2009-02-14 @ 23:37:41
Postat av: Hans

Jag ar full. Jag ar pa Filippinerna. Du ar en hjalte Plogen. Endast har far jag info. som stillar min hunger for fotbollen. Den akta fotbollen!



MDMF - MOT DEN MODERNA FOTBOLLEN

2009-02-15 @ 14:49:05
Postat av: Olofsson

Som sagt du e full!!

2009-02-15 @ 16:49:01
Postat av: P

Tack Hans!



Till "Hasse" (som förövrigt är samma person som skrivit den anonyma texten): Frankland är inte överskattad. Det är en mycket bra fotbollsspelare, det kan de som spelat med honom tidigare intyga, både i SBK och YBK. Flera motståndare dessutom. Han har tränat ca hälften av passen hittills. Fullt acceptabelt när man är 32 år och ensam förälder varannan vecka. Tråkigt att du råkat missat de pass han har varit på.

2009-02-15 @ 17:34:15
Postat av: Anonym

till p

han har tränat 2 träningar hittills jag vet för jag tränar der

har jag gjort i många år så att snacka inte när du inte vet.jaghar ej sagt att han e dålig har bara sagt att han e jävligt överskattat så e de bara

2009-02-16 @ 14:40:23
Postat av: P

I inlägget strax ovan skriver du att du aldrig sett honom på en enda träning, nu skriver du att han gjort två träningar. Frågan är om det du skriver är trovärdigt? Förövrigt så tränar LTIK inte bara på gruset i Veinge...



Jag har för vana att inte svara på anonyma kommentarer. Men dina åsikter är intressanta.



Du har rätt att tycka att han är överskattad. Men jag tycker inte att han är det, och det måste jag ju ha rätt att tycka.



Skriv gärna ut namn/smeknamn så blir dina kommentarer mer trovärdiga och dessutom tagna på allvar.

2009-02-16 @ 16:45:08
Postat av: Anonym

jag säger vadd jagg tycker otänker vad du tror skiter jag i. du verkar ej kunna så mycket om footboll ändå så.

ha de bra lycka till

2009-02-16 @ 16:48:10
Postat av: P

Har aldrig i något inlägg hävdat att jag kan något om fotboll överhuvudtaget.



Du skriver vad du tycker och tänker men vågar inte stå för dina åsikter.

2009-02-16 @ 17:12:10
Postat av: hyddan

haha sikken stolle (stålle) hur stavas d? iaf slutar jag aldrig förundras av hur mycke idioter d finns i världen haha...å d ska komma från en som inte kan stava.

2009-02-16 @ 23:13:17
Postat av: Oscar

"Mats hade ingen aning om att Oscar även efter frimånaden hade fortsatt att träna med GIF/VIF."



Tycker detta är lite roligt.. För att.. så vitt jag vet när jag själv snackade med Mats på första grus träningen

Jag: Du vet om att jag tränar med Veinge?

Mats: Jo jag vet..



Förklaring?

2009-02-19 @ 22:32:42
Postat av: P

Mats berättade för mig att han inte visste om det då jag sade det till honom veckan innan du gick över. Han verkade ärligt förvånad och jag tror inte att han ljuger. Men det tror jag knappast att du gör heller, det verkar ju dumt att skriva då. Antingen har det blivit ett missförstånd mellan er två eller också står ord mot ord...

2009-02-20 @ 00:02:40
Postat av: Oscar

Hade jag ljugit så hade jag ju aldrig kommenterat..

Men han sa att han visste det till mig och han verkade inte alls förvånad när jag berättade det för honom..

2009-02-20 @ 22:49:14
Postat av: Oscar

Förresten, Veckan innan jag gick över, Var den veckan jag berättade det för honom...

2009-02-20 @ 22:52:54
Postat av: Anonym

spelar roll oscar var inte så bra ändå hoppas du trivs der de e inte så att vi saknar dig precis

lycka till

2009-02-23 @ 21:39:16
Postat av: P

Det är ju inte meningen att hänga ut dej på något sätt Oscar. Bra att du går in och kommenterar de du tycker är värt att kommentera. Nu har folk fått din bild av det hela här.



Hoppas som skrivet att du trivs bra där du är. Men visst fan saknar vi dej, eller a i varje fall jag. Lite grand.

2009-02-24 @ 17:15:04
Postat av: Anonym

oscar du e en jävla barnunge precis som din bror

2009-02-28 @ 22:54:09
Postat av: RM

Men herregud , dags att skaffa IP tracker och få en IP ban på den otroligt omogna individen ?





Sen tycker jag allt det här med Oscar är lite löjligt faktiskt , han vill juh spela i GIF/VIf för han har kompisar där och trivs bättre där ... Allt har blivit jääteförstorat gällande Oscar , Vi spelar juh trots allt i den sämsta A-lags serien i Halland och så vitt jag vet så spelar man väl ändå för att det är kul ?



Tycker iaf det är kul att en spelare kan överväga att gå till en klubb och rival i samma serie fast han vet att han kommer få höra en massa snack om det efter ... Modigt Oscar !



För övrigt en mycket bra blogg plogen.

2009-03-01 @ 02:58:11
Postat av: P

IPnr har jag koll på. Kan bara hålla med om att det är patetiskt att skriva på ovanstående sätt. Föredrar dock att ta det personligt, i det här fallet, med person i fråga.



Jag gillar Oscar, det är en fin kille och en duktig fotbollsspelare, om än lite förvirrad ibland. Ingen kastar skit på min Oscar! Så e det bara, GIF/VIF lr LTIK, spelar ingen roll!

2009-03-01 @ 04:03:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0