LFKs nya tränare officiell

Det blev det något oväntade namnet Patrik Philipsson som kommer att få uppdraget att försöka få det sjunkande skeppet LFK på rätt köl igen. Han har väl i princip varit "klar" sedan början av Augusti, det var i varjefall då jag först hörde namnet. Philipsson har själv lirat i trean med Båstad, som tränare har han endast basat över Hasslöv och Ysby. Han är alltså ett ganska oprövat kort. Samtidigt är det ett fräscht namn och han har gedigen fotbollsutbildning. Att han dessutom härstammar från kommunen och bor i Laholm är såklart ett stort plus. Tillskillnad från flera av de tomtar som basat över kommunens bästa lag på senare år så sägs han vara en kille med båda fötterna på jorden, en bra människa helt enkelt. Det är såklart inte fel att börja där! Det kvittar hur mycket fotboll du kan om du inte fungerar med människor. Det har man sett prov på i LFK tidigare.

Jämförelsen med Haglund som gjorts i tidningarna (LT och HP) tycker jag är onödig och klumpig. Det är vad jag kallar att sätta press och för höga förväntningar på någon. Jag tror inte att Philipsson kommer att få samma möjlighet att skapa en lika stark trupp, ens på sikt, i LFK som Haglund, då FFF, ÄFF och Halmia kommer att roffa åt sig det bästa som HBK och Högskolan har att erbjuda då man spelar på en högre nivå och dessutom har andra förutsättningar ekonomiskt. Philipsson kommer att få bygga på eget och det som finns nära (vilket såklart är helt rätt melodi i det läge LFK befinner sig just nu). Haglund hade dessutom studerat fotboll i USA och haft hand om det då i toppen av femman liggande Stafsinge i ett antal år innan han värvades till LFK. Jag tycker att jämförelsen är orättvis. Men jag tror att det kan bli bra med Philipsson i LFK och önskar naturligtvis både honom och klubben lycka till i framtiden!

//P.

PS. Det kan ju faktiskt inte gå fel med tanke på att Philipsson faktiskt tränades av Laholmsfotbollens störste och mest hatade tränare i YBK i fjol. DS.

Kommentarer
Postat av: Den långe...

Han stavar sitt namn med ett s. Philipson.

2008-10-01 @ 21:00:28
Postat av: Plogen

Viktigt!

2008-10-01 @ 23:41:17
Postat av: Den långe...

Kanske inte, men det är fakta.

2008-10-02 @ 02:05:43
Postat av: Stellan

Kolla in de roligaste fotbollsklippen på http://www.fotbollsklippet.nu

2008-10-02 @ 14:00:18
URL: http://www.fotbollsklippet.nu
Postat av: Crille

Mest hatade?

Den omröstningen missade jag.

Störste?

Fan missade den också.

2008-10-02 @ 15:07:08
Postat av: Plogen

Ganska internt det där. Men visst tror jag att det stämmer, han kanske inte är störst, men i af längst... Och det andra är till ganska stor del självutnämnt.

2008-10-02 @ 15:16:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0