June till Ysby

 
Efter åtta år lämnar Fredrik Junefalk Kornhult/Hishult FF för att bli spelande tränare i Ysby BK.
 
– Jag fyller 32 år nästa år. Jag har alltid velat bli tränare och nu var det dags att prova på något nytt, säger den gänglige anfallaren till bloggen.
 
June har varit en av kommunens bättre spelare och största profiler på senare år. Han har varit en av de skarpaste, om inte den allra skarpaste målskytten vi sett på år och dagar. 2015 gjorde han otroliga 63 mål för K/HFF i division 7.
 
– Det var ett fantastiskt år. Det är inte troligt att jag gör över 50 mål igen. Det ska inte gå egentligen, oavsett division. Men vi var väldigt överlägsna den säsongen. Jag hade bra uppbackning av Johan (Nilsson) och Jonte (Jacobsson). Det var inte bara att jag fick bra framspelningar. De två fick dessutom den största bevakningen av motsåndarlagen. I de flesta matcherna kunde jag vandra ganska fritt, säger Junefalk.
 
Då kan vi inte förvänta oss lika många baljor kommande säsong när du spelar i sjuan igen för första gången sedan dess?
 
– Nej, det tror jag inte. Jag ska först och främst acklimateisera mig till en ny omgivning, och det kommer ta ett tag. Ska jag själv vara nöjd vill jag upp i 30 mål. Sedan måste jag intala mig själv att 20 mål är godkänt för en anfallare. Gör jag det kommer klubben vara nöjd. Gör jag under 20 är det ett misslyckande. Det måste man ändå säga, flinar Junefalk.
 
När Junefalk kom till K/HFF 2011 var han dock en mittback från Markaryd.
 
– Villkoret för att jag skulle komma när den nya tränarduon skulle ta över i K/HFF var att jag skulle få spela anfallare. Och det gick trögt i början. Jag gjorde inte ett mål på försäsongen och inte i de första seriematcherna heller. Men sedan lossnade det.
 
Det blev till slut 28 mål i dåvarande division 6 och överlägsen seger i skytteligan. Sedan rullade det på med många mål varje säsong med den absoluta piken 2015.
 
June har dock efter det breddat sitt register. Han har blivit mer komplett som spelare och har under de två senaste säsongerna tagit ett större ansvar för laget som helhet. Han har blivit bättre på "att ta jobbet", bättre som passningsspelare och framspelare mot att tidigare främst varit känd som en spelare som gör mål på alla möjliga och omöjliga sett.
 
– Nu när det gått sämre för laget de två senaste säsongerna har jag inte spelat anfallare i alla matcher. Jag har spelat både mittback och innermittfältare. Men som Johan (före detta spelande tränare Nilsson i K/HFF) sagt, oavsett hur det sett ut spelmässigt så har jag ändå varit där och petat in bollarna. Och det bär jag med mig.
 
Målskyttar växer inte på träd. June saknade inte anbud inför nästa säsong. Att valet föll på YBK förklarar June så här:
 
– Det beror uteslutande på Tomas (YBK-tränare Karlsson). Jag fick en go känsla både för honom och för Ysby redan första gången jag mötte dem. Framförallt för Tomas som är en härlig kille. Sedan ska jag inte hymla om att referaten betytt en del. De omnämnden jag fått där... Det har varit sjukt kul!
 
Hur blir det att möta Kornhult/Hishult kommande säsong?

– Det blir klart speciellt att möta alla vänner. Men när det är match är det match och det kommer vara lika roligt att göra mål på dem som på andra lag. Sedan lär väl firandet bli något mer lågmält. Men vi får se, säger June och ler.

Junefalk avslutar med att hylla LT-sporten.
 
– Det är riktigt tråkigt att tidningen tvingades lägga ner. Jag ska vara ärlig att säga att det är faktiskt en viktig del till att man har hållit på. Det är en stor förlust för sporten i Laholms kommun att LT inte finns längre.
 
Att June nu ansluter till Ysby BK gör att även Tomas Karlsson stannar och gör en åttonde säsong som tränare i gulsvart.
 
– Det känns ju sjukt kul att vi lyckats landa "den där jävla Junefalk" som jag omnämnde honom både i mina referat men även i min bok. I vissa matcher mot oss har han varit osynlig men ändå gjort några mål och avgjort matcherna, säger YBK-tränaren.
 
– Numer är han mer komplett som spelare och han kommer tillföra vårt lag hur mycket som helst. Det känns skönt att slippa lämna Ysby efter en medioker säsong som denna. Med Junefalk i laget har vi möjligheter att slåss i den absoluta toppen i serien.
 
– Anledningen att han kommer till Ysby är förstås inte alls mig. Det beror uteslutande på våfflorna efter träningarna, hamburgarna efter matcherna och möjligheten att få spela på kommunens bästa matta oftare, avslutar Tomas Karlsson.
 
//P.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Välkommen tillbaka Plogen! Som vi längtat och saknat. Hoppas du kan fortsätta. Detta är grymt!

2018-11-10 @ 18:34:22
Postat av: MrKnowItAll

Vilka kan June locka till Ysby?
Vad händer med de yngre som inte fått spela så mycket i LFK tänker på en sån som Max Sjöstrand som aldrig kommer bli startspelare för LFK kanske borde gå till Ysby eller får han plats där nu med June på topp?

2018-11-12 @ 13:46:38
Postat av: P

Kan Viggo ta plats kan Max. Alla börjar om på ruta ett med ny tränare. Max har ju varit ordinarie i perioder redan tidigare. Men naturligtvis skulle han platsa i Ysby.

2018-11-12 @ 19:58:31
Postat av: P2.0

Tycker det skiljer mycket på Viggo och Max, de är inte jämförbara bara för att de är i samma ålder. Max saknar både karaktär och spetsegenskaper.

2018-11-12 @ 22:18:49
Postat av: P

Det är helt fel. Mask har vid flera tillfällen visat att han har både och. Kommer passa honom väl med en nystart i LFK. Om han väljer att stanna.

2018-11-12 @ 23:40:00
Postat av: Anonym

Max har gjort 2-3 träningar med Walldia nu under hösten.

2018-11-13 @ 08:24:26
Postat av: Anonym

Liksom 30 andra spelare. Dom flesta bara för att det är roligt att hålla igång.

2018-11-13 @ 09:17:30
Postat av: Anonym

40* . Många av dessa är intressanta för en fortsättning i Walldia.

2018-11-13 @ 12:34:26
Postat av: Anonym

För Walldia. Inte för spelarna själva.

2018-11-13 @ 14:59:37
Postat av: Niels

Flertalet kommer vara med i vintercuppen för Walldia så jo det skulle jag nog påstå att de är. Sprid lite värme istället kompis ;)

2018-11-13 @ 15:31:30
Postat av: Anonym

Ska walldia ha fyra lag i cupen? Ska max spela med bkw där?

2018-11-13 @ 16:16:26
Postat av: Anonym

Max "Inomhuskungen" Sjöstrand ska spela med LFK i Vintercupen.

2018-11-13 @ 16:28:35
Postat av: Anonym

När lottas vintercupen då?

2018-11-13 @ 16:38:02
Postat av: Anonym

Hur blir de med LT-laget, kommer de att tas ut ett lag trots att tidningen lagts ner?

2018-11-14 @ 07:32:24
Postat av: Anonym

Varför ska det tas ut ett lag om tidningen inte finns mer? Dessutom är det ju samma spelare år efter år.Angående tidningen så läste jag att det nu fanns någon som köpt utgivningsbeviset för tidningen.
Någon som vill försöka skaka liv i tidningen.
Men det är inte bara som Plogen skrev i ett tidigare inlägg 400 nya prenumeranter som behövts för att rädda tidningen, det gäller även att behålla dem 2000 som fanns kvar. En nog så stor utmaning.

2018-11-14 @ 08:08:40
Postat av: Anonym

Att behålla sina betalande kunder är något många har problem med. Många idrottsföreningar tappar publik när framgångarna uteblir. Halmstads bk är ett exempel på det, årets publiksnitt är 2513.
Förra gången man spelade i superettan låg snittet på 3289 åskådare.
Falkenberg hade 2818 i snitt så nu är det Falkenberg som drar störst publik i Halland.

2018-11-14 @ 08:36:42
Postat av: P

Självklart tas laholmslaget ut här på bloggen som det gjorts varje år sedan 2007, även det här året. LT-laget var årets höjdpunkt för mig som läsare förr. När LT slutade med det ca 2005 blev jag besviken och började ta ut ett eget laholmslag här på bloggen.

När jag anställdes av LT 2010 var det första jag gjorde att ta tillbaka LT-laget i tidningen. Att det skulle vara samma spelare från år till år är helt felaktigt. Endast en spelare i elvan var med både -16 och -17. I -15 och -16 års lag var två spelare av elva samma.

LT har fått nya ägare. Från detta till att en färdig produkt ska komma ut är det dock en bit. Sedan får man se vad de som tar över tidningen vill. Det är ju inte säkert att det blir en tidning i den form vi sett hittills (om det nu blir tidning?) och då behövs kanske inte 2400 prenumeranter för att gå runt direkt.

Det är uppenbart att det finns ett stort intresse och engagemang. LT är jätteviktig för Laholm. Inte minst ur ett demokratiskt perspektiv. En stor anledning till att HP:s lokalredaktion är så vass beror på konkurrensen som funnits med LT. För alla kommunens idrottsföreningar har det stora fönster utåt stängts. Tidningen är enormt saknad av mig, de idrottsintresserade och idrottsengagerade samt av många andra. Jag tror att en "ny LT" skulle ha goda möjligheter till att få mycket prenumeranter. Många som inte prenumererat eller som "lånat" tidningen av andra skulle nog faktiskt prenumerera på en ny LT. Det tror jag.

2018-11-14 @ 16:34:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0