Olsson och Wennström bäst 2018

 
Julia Olsson och Jesper Wennström är årets fotbollsspelare i Laholms kommun. Bloggen riktar ett tack till Laholms Sparbank som gjorde det möjligt att dela ut priset även i år.
 
 
Julia Olsson är årets damspelare i Laholms kommun. Hon har under de två senaste säsongerna varit en nyckelspelare i Laholms FK:s lag. Trots sin ungdom har hon visat upp en mognad och ett brett register från sin innermittfältsposition.
– Det känns fantastiskt kul att få den här utmärkelsen, säger Olsson.
 
Blev du överraskad?
– Jag fick ju Lilla Dribblern (HP:s pris) ifjol... Men det är klart att jag är överraskad, det är jag. Jag har gjort en bra säsong och har utvecklats sedan ifjol. Sedan finns det alltid saker man kan göra ännu bättre.
 
LFK:s säsong blev lite rörig då man redan efter några omgångar bröt med nye tränaren Stefan Johansson. Istället blev det en intern lösning på tränarposten då Magnus Nigelius Solenheim tog över tillsammans med Peter "Pippi" Larsson. Den sistnämnda kom tillbaka efter ett mycket kort uppehåll.
 
– Det är klart att det påverkade en del. Men på det hela blev det en bra lösning med Magnus och Pippi. Vi fungerade helt enkelt inte med Stefan. Med Magnus och Peter stämmer det bättre och det syntes på planen också. Allting blev lite tydligare.
 
Laholm slutade trea i seren. Det blev till slut 18 poäng upp till Halmstads BK på andraplatsen och 21 till Hittarp i topp.
 
– Vi gjorde en helt okej säsong men vi kan ännu bättre. Vi var egentligen inte så mycket sämre än HBK och Hittarp. Det visade vi i matcherna mot dem. Men däremot så hade vi inte tillräckligt bra inställning och fokus till varje match. Det gjorde att vi tappade en hel del onödiga poäng, säger Julia.
 
Olsson är blott 16 år gammal. 2017 gjorde hon sin första säsong som senior. Debuten i förstalaget skedde året innan.
 
– Jag gjorde några B-lagsmatcher 2016. Jag gjorde en bra första säsong men i år tycker jag att jag har kommit in i det ännu mer och att jag tagit för mig mer. Jag känner mig bekväm i seniorfotbollen nu.
 
Vilka är dina styrkor som spelare?
 
– Min inställning och min vinnarskalle. Sedan har jag ganska bra spelförståelse och ett hyfsat passningsspel.
 
Finns det något specifikt som du själv tycker att du behöver jobba med?
 
– Nej, det är helheten. Men att göra allting snabbare på planen.
 
I höstas blev Olsson uttagen på ett regionalt landslagsläger för F16.
 
– Det var skitkul att få mäta sig med andra skickliga spelare i samma ålder. Dessutom hade vi väldigt duktiga instruktörer. Det gick bra för mig och jag hoppas att jag kommer med fler gånger.
 
Vad tror du om kommande säsong med Peter Åberg som ny tränare?
 
– Jag tror att det kommer att bli väldigt bra om alla pallar trycket. Peter är krävande som tränare och det passar mig bra. Jag tycker att det ska bli riktigt kul. Vi måste ha bättre inställning och fokus och det tror jag att Peter kan tillföra. Han har bra ledaregenskaper.
 
Det innebär alltså att du stannar kvar i LFK en säsong till?
 
– Ja, det gör jag. Jag trivs väldigt bra i gruppen. HBK har hört av sig ett antal gånger men det är inte aktuellt just nu i alla fall. Jag har inte ens varit inne och provtränat med dem.
 
Vad har du för målsättning med din karriär på sikt?
 
– Jag vill bli elitspelare. Ta steg för steg och klättra i divisionerna.
 
Kanske i LFK?
 
– Jag hoppas det. Det hade varit riktigt kul om vi kunde ta ytterligare något kliv nästa säsong.
 
Julia Olsson har allttid tillhört LFK. Hon började spela fotboll när hon var fyra. Som 14-åring gjorde hon debut i division 2. Nästa år fyller hon 17. Återstår att se hur länge LFK får behålla sin guldklimp. Årets spelare i Laholms kommun 2018 är hon.
 
Vem hade du givit det här priset om du hade fått bestämma?
 
– Till Ebba Efraimsson. Det är en väldigt engagerad spelare med mycket vilja. Hon har bra inställning till varje match.
 
Namn: Julia Olsson
Ålder: 16 år
Bor: Laholm
Kommer från: Laholm
Moderklubb: Laholms FK
Klubb: Laholms FK
Tidigare klubbar: –
Familj: pappa Magnus, mamma Charlotte, storebror Jacob, lillebror Johan
Favoritlag: Liverpool
Favoritspelare: Är det någon så är det i så fall Cautinho
Viktigast på julbordet: Är inte så förtjust i julmat men köttbullar äter jag
Minst viktigt på julbordet: sill klarar jag mig utan
 
 
Förra året vid den här tidpunkten hade Jesper Wennström slutat spela fotboll. Nu är han årets herrspelare i Laholms kommun.
– Det känns mycket oväntat men självklart är det kul. Personligen tycker jag att det känts väldigt bra under säsongen och det här är ett kvitto på det, säger Wennström.
 
Anledning till att Jesper är överraskad är just på grund av uppehållet han tog efter säsongen ifjol fram till i våras.
– Jag hade ju slutat... Men det blev en paus som jag behövde. Jag har aldrig haft så kul på fotbollsplanen som jag har haft den här säsongen.
 
Den största anledningen till uppehållet var av personlig karaktär.
– Det hände mycket tråkigt i familjen på kort tid. Jag mådde dåligt och ville bara komma bort från allt. Jag behövde fundera om jag verkligen ville lägga ner all den tid som jag gjorde på fotbollen. Efter ett tag mådde jag inte bra av att gå hemma. Jag behövde något att sysselsätta mig med och hade då kommit fram till att fotbollen var något jag verkligen ville syssla med.
 
Då började försäsongen lacka mot sluttampen och planerna var gröna igen. Wennström hade missat hela försäsongen.
– Jag var lite orolig över vad folk skulle tycka. Men jag gick ner på en träning och tittade. Jag fick ett varmt välkomnande. Alla jag pratade med ville att jag skulle komma tillbaka. Det var inget negativt alls och jag kom in i gruppen direkt.
 
Just då hade LFK mycket skador och andra bortfall. Wennström blev uttagen i division 3-truppen till premiärmatchen trots endast en fotbollsträning i kroppen.
– Det var en matchförberedande träning. Tanken var att jag skulle fylla ut truppen men jag fick hoppa in redan tidigt i andra. Det var strängt men kul.
 
– Det tog ganska lång tid innan jag kom tillbaka på allvar. Jag hade missat hela försäsongen och hade ingen grund. Det var kämpigt men jag hade viljan att ta mig tillbaka och jobbade mig ikapp.
 
Som helhet hade LFK som lag en ganska jobbig säsong. Kontraktet räddades först i sista omgången.
– Det var ganska svajjigt. För mycket upp och ner. Det märktes i slutet av säsongen när vi fick kriga för att hålla oss kvar.
 
– Men stämningen i truppen var bra hela tiden. Alla pushade och hjälpte varandra på ett bra sätt, fortsätter Wennström.
 
Den egna säsongen var bra.
– Fram till min revbensskada i höst som blev ganska segdragen kändes det bra. Det är absolut en av de bättre säsongerna jag gjort. 
 
– Framförallt har det känts bra mentalt. Jag har känt en helt annan glädje när jag går till träningarna. Dessutom har prestationsångesten släppt. Jag gör mitt bästa och har kul.
 
Wennström började spela i LFK som femåring. Debuten i A-laget avklarades som 16-åring. Året efter blev han bofast på ytterbacksplatsen och sedan dess har han varit en given del av Peter Åbergs startelva. 
 
Karl-Gunnar Björklund är ny tränare i LFK och Jesper ser fram emot kommande säsong.
– Det ska bli jättespännande med en ny röst och ett nytt tänk. Det kan behövas och ska bli väldigt kul.
 
Wennström har provtränat med Östers IF vid två tillfällen. Efter pausen från fotbollen ligger dock mycket fokus på kommande säsong.
– Jag ska försöka göra det så bra som möjligt och ta nästa steg. Hade jag fått chans att testa på högre nivå igen i framtiden hade jag inte tvekat. Nu hade jag tagit plats på ett helt annat sätt. Mentalt är jag mer redo. På den nivån måste man hela tiden tänka ett steg före
 
Styrkorna som spelare är blicken för spelet, huvudspelet och närkamps- samt duellspelet.
 
Vem hade du givit det här priset till om du fått bestämma?
– Till Marcus Nilsson. Det är en spelare som alltid ger allt oavsett hur det går. Han har gjort en bra säsong.
 
Namn: Jesper Wennström
Ålder: 22 år
Bor: Laholm
Kommer från: Laholm
Klubb: Laholms FK
Moderklubb: Laholms FK
Tidigare klubbar: – 
Civilstånd: singel
Yrke: Skåpbilschaufför på Postnord
Favoritlag: Manchester United
Favoritspelare: Ronaldo
Viktigast på julbordet: Janssons frestelse
Minst viktigt på julbordet: grönkål
 
//P.

Kommentarer
Postat av: MrKnowItAll

Kul! Jag har inte sett så mycket av Julia men Jeppah är det självklara valet på herrsidan.

2018-12-24 @ 14:11:54
Postat av: Anonym

Ludde(LFK) klar för BKW, Boson(Gif/vif )klar för LFK

2018-12-31 @ 15:15:37
Postat av: Anonym

Rätta mig om jag har fel, men var inte Ludde precis den defensiva pjäs som ett offensivt Walldia behövde? Fantastisk uppspelsfot som kommer va till stor nytta för BKW. Känns som den solklara favoriten att ta hem södersjuan

2019-01-02 @ 12:35:22
Postat av: Anonym

ja ludde äger hehe :P!

2019-01-02 @ 18:08:00
Postat av: P

Nu får vi väl se hur mycket Ludde kan spela då han söker boende i Lund. Och övergången ska ju helst bli klar först. ;)

Seriefavorit var Walldia redan halvvägs in i frimånaden...

2019-01-02 @ 21:03:38
Postat av: Anonym

YBK känns rätt farliga också....June, Johansson mfl.

2019-01-03 @ 11:07:35
Postat av: Anonym

Viktigt att inte glömma Svanen!

2019-01-03 @ 19:28:21
Postat av: Anonym

Ludde käkar dem

2019-01-03 @ 19:29:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0