Första krönikan skriven

På måndag gör jag då debut i LT, och redan brottas jag med en del problem. Här på bloggen har jag kunniga och insatta läsare som vet vad jag skriver om, det behövs inte så mycket förklaringar, det är bara att ösa på. I tidningen kommer andra som inte är lika kunniga att läsa. Hur lägger man sig på en lagom nivå? Man kan jämföra det med mitt blivande yrke som lärare. I en klass har du elever med olika kunskapsfält inom olika områden. Lägger du dig på en för hög nivå som lärare tappar du de som vet minst om det du föreläser om, lägger du dig på en för låg nivå riskerar du tappa de som kan mest, då de tycker att det blir tråkigt. Jag inser dock att jag kommer att få lägga mig på en lite lägre nivå, till att börja med, i mina krönikor i tidningen, efterhand kommer jag sedan att kunna trappa upp det hela. Jag ber därför om en gnutta tålamod från er mina allra trognaste och mest kunniga bloggläsare.

Ett annat dilemma är att jag inte riktigt vet vad jag ska skriva på bloggen och vad jag ska spara till krönikorna. Det blir naturligtvis så att det som hamnar i tidningen inte kan ha publicerats på bloggen innan. Men så fort jag hört en nyhet eller något skvaller har jag varit van att direkt kunna publicera mina tankar kring det på bloggen. Nu vill man ju faktiskt spara några godbitar till krönikorna. Förhoppningsvis kommer detta att ge sig efterhand, jag blir mer rutinerad krönikör och kommer att kunna gå en balansgång utan att vingla alltför mycket. Även om jag säkert kommer att krävas på förklaringar och svar för en del av det jag skrivit i tidningen här på bloggen. Det finns inte obegränsat med plats i en vanlig krönika, det finns inte utrymme till alltför stora utbroderingar. Jag är ju van att skriva mina jätteinlägg. Därför kommer bloggen att kunna fungera som en bredvidläsning där jag kan förklara och komma med mer kring det ämne jag har behandlat i tidningen.

Trevlig helg! /Plogen 


Kommentarer
Postat av: Ekan

Verkar som man får börja köpa några lösnummer på prov nu........Ska bli intressant å läsa!!

2010-01-22 @ 18:46:13
Postat av: Den långe..

Frågan är snarare hur du ska kunna komma upp på en lagom nivå i ditt skrivande.

Der Plog = Kunnig? Nä.

2010-01-22 @ 19:39:34
Postat av: P

Hehehe. Nä, du har helt rätt där. Jag e helt inkompetent. Det är troligen av den anledningen jag blivit erbjuden jobb av två tidningar...



Men jag har kunniga och insatta läsare. Lägg märke till att jag fortfarande aldrig skrivit att jag kan någonting om fotboll. Möjligen är man väl lite insatt i ämnet, "Laholmsfotbollen", i bästa fall.

2010-01-23 @ 00:41:24
Postat av: Anonym

Haha BURNED Långeskrälle!

2010-01-23 @ 11:14:22
Postat av: Anonym

Ska du skriva varje dag nu? Eller bara en krönika då och då?

2010-01-25 @ 20:26:08
Postat av: P

Det är meningen att jag ska skriva minst en gång i veckan. Blir två denna vecka, sedan får vi se. Beror lite på vad som händer, hur mycket det finns att skriva om och så. Men minst en g per v.

2010-01-25 @ 22:31:55
Postat av: Till P

Kan du inte länka hit vad och när du har skrivit i LT? För det kommer väl upp på nätet oxå eller?

2010-01-26 @ 15:37:53
Postat av: P

Min första krönika kom inte upp på nätet. Ska se vad jag kan göra...

2010-01-26 @ 16:23:07
Postat av: Anonym

För att läsa tidningen på nätet går man in på LTs hemsida. På förstasidan finns det en liten notis. "Bläddra i Laholms Tidning. Läs hela tidningen i din dator." Klicka på länken och registrera dej, helt gratis. Plogens första krönika var i måndags.

2010-01-27 @ 19:57:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0