LTIK klara för division V

I söndags efter att Sperlingsholm förlorat klart mot GIF/VIF med 2-0 fick LTIKs fotbollsordföranden Per Vedin ett samtal från Gert-Inge Svensson på HFF. LTIK blir efter tredjeplatsen i kvalet, erbjudna att ta Sperlingsholms plats i division fem södra. Efter att Mats Johanssons reaktion på erbjudandet varit positiv och efter att spelarrådets reaktion varit positiv tackade vi under måndagen ja till platsen. Jag är också positiv, men lite kluven.


Jag tycker att det på något vis känns rättvist efter den säsong LTIK gjorde förra året, vi hamnade med väldigt liten marginal på plats tre i serien, istället för på plats två, det innebar kval, i kvalet presterade vi bra fotboll och ansågs av samtliga de andra tre lagen vara det bästa laget i kvalserien, vi hade dock inget flyt alls och lyckades inte förvandla vårt fina spel till mål. Nu skulle lag som vi slagit under säsongen (Glommen, Sperlingsholm, Torup/Rydö) få spela i division fem, men inte vi.


Det var svårt att glädjas över lagets bästa säsong på fem år när allting slutade i besvikelse över det misslyckade kvalet. Vi fick aldrig fira. Sperlingsholms medverkan i seriesystemet 2009 överhuvudtaget var tidigt tveksam. Vi ringde HFF och Sperlingsholm innan kvalet för att kolla om två eller tre lag skulle ha möjlighet att gå upp. I Sperlingsholm var allting uppåt just då, föreningen jubilerade, 75 år tror jag.


Hade vi fått platsen i femman i höstas hade vi haft andra förutsättningar än vad vi har nu. Man inser ju att det kan bli tufft, mycket tufft. Samtidigt finns det ingenting som säger att det blir enklare att nå plats ett eller två i sexan än vad det blir att hålla sig i mitten av femman. Sexan kommer att bli ett getingbo i år. Jag tror att HIS, VBoIS och YBK kommer att ta hand om de tre sista platserna i serien, även om man hoppas att i varje fall något av lagen kan skrälla och hamna på den övre halvan. Bland övriga lag känns det helt öppet, det innebär att med lite flyt och om man slipper skador kan man ta hand om första- eller andraplatsen, samtidigt som väldigt lite kan göra att man lika gärna hamnar sexa eller sjua. Ett par tre förluster i början, sen blir det tufft att komma igen i en tiolagsserie.


Jag är inte alls säker på att LTIK klarat av topp tre i år i sexan, därför säger det sig självt att det kan bli jobbigt i femman. Samtidigt tycker jag att det känns rätt att ta chansen, kanske klarar vi att hålla oss i mitten, kanske klarar vi oss kvar, men på den nedre halvan, kanske vi får kvala, men då får vi ändå möta lag som vi hade varit tvungna att slå för att komma etta eller tvåa i sexan. Det är alltid lättare att hålla sig kvar i en serie än att vinna en serie.


Förutsättningarna är som skrivet inte optimala, men jag tycker ändå att fördelarna överväger nackdelarna. Samtidigt känns det ju lite bittert att man vet om att två, tre av de spelarna som lämnat oss hade stannat kvar om vi tidigare vetat att vi skulle hamna i femman. Dessutom hade vi ett par riktigt fina nyförvärv på gång som vi vet skulle ha kommit till oss om vi varit klara för femman tidigare. Vi hade också kunnat locka duktiga spelare till klubben med spel i både Division 5 och Klass 2.


Vi vet inte hur det blir med speldagarna, att ta Sperlingsholms tider rakt av känns inte som någon jättebra lösning. Vi har ju önskningar och dagar samt tider vi inte gärna spelar på. Vi får se hur det blir.


Det är som sagt lite kluvet, samtidigt sa jag: -självklart ska vi gå upp, när jag fick frågan. Det känns bra att vi byter plats med Sperlingsholm (som enligt uppgift vill börja om i sexan pga spelarförluster), det hade varit riktigt tråkigt om det bara blivit en niolagsserie. Sexan är hyperintressant i år och jag kommer att följa serien med största intresse. Som utlovat kommer jag också att tippa serien, samt försöka ge mig på att tippa ungefärliga placeringar för lagen i femman samt för det enda i trean.


Hoppas att övriga lag i sexan inte kommer att sakna LTIK alltför mycket, se det så här, i Sperlingsholm får ni en svagare motståndare än vad LTIK hade varit och därmed en konkurrent mindre om de framskjutna placeringarna. Och bara för att LTIK inte spelar i sexan så innebär det inte att jag kommer att följa lagen från Laholm i den serien mindre. Jag är en alldeles för stor fotbollsidiot för att låta bli.


Känns bra att kunna önska samtliga Laholmslag i division sex stort lycka till inför seriestarten. Jag tycker också att det känns bra att kommunen kan bidra med fyra lag i division fem, jag är dessutom glad att LTIK får fira 30 år med att ligga i Division 5 med A-laget och i Klass 2 med B-laget. 


//P.


PS. Under måndagen skrev en målvakt med division tre spel bakom sig på för LTIK. En bastant och väldigt trevlig keeper på 22 år som härstammar från norra skåne. Återstår att se vad han kan bidra med för LTIK i femman, förhoppningsvis med mycket, det lär behövas. Jag återkommer med mer information om målvakten så fort övergången är helt klar. DS.


Kommentarer
Postat av: Hans

Där ser man, det var som fan. Grattis, eller något åt det hållet iallafall!



Fråga: Hur kan HFF gå med på att flytta ner Sperlingsholm? Överenstämmer det med något regelverk? Kan man på begäran få bli nedflytad en division? Låter ju helknäppt. Sperlingsholm gör en Örnia-light...

2009-03-17 @ 01:02:55
URL: http://hylliesports.blogg.se/
Postat av: Anonym

Ysby valde ju att gå ner en div till 6an förra året så jag tror att det är fullt tillåtet och korrekt.

2009-03-17 @ 02:15:28
Postat av: Örnia-Anders

Ja man får gratulera. Känns som det är rätt lag från förra årets säsong som får komma upp (i div.6 södra i alla fall). Jag önskar lycka till! Kommer dock sakna att spela på er fina plan (Har alevallen som hem=()

Anders

2009-03-17 @ 11:13:46
Postat av: Toff

Som jag sagt tidigare, riktigt kul att höra! :) Att ni dessutom verkar ha en bra målvakt på G gör ju inte saken sämre nu när Jonna tyvärr lämnat..Blir spännande att följa!

2009-03-17 @ 11:34:22
Postat av: Rätt skall vara rätt

"Nu skulle lag som vi slagit under säsongen (Glommen, Sperlingsholm, Torup/Rydö) få spela i division fem, men inte vi."



Inte slog ni dom i några tävlingsmatcher???!!!

2009-03-17 @ 12:30:32
Postat av: Rättar mig själv

T/R slog ni i DM, ber om ursäkt

2009-03-17 @ 12:45:51
Postat av: P

Rätt, T/R slog vi i DM, Glommen vann vi med 5-0 mot i träningsmatch på våren och spelade oavgjort med mersmak mot i kvalet och Sperling slog vi i träningsmatch under sommaruppehållet.

2009-03-17 @ 15:04:45
Postat av: Mattias

örnia light?

2009-03-17 @ 15:06:14
Postat av: Hans

Mja, den liknelsen haltar, det erkänner jag. Syftar såklart på deras klöddande inför förra säsongen.

2009-03-17 @ 18:40:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0