Lägesrapport

Det var länge sedan sist, har inte hänt så mycket utav värde förrän nu att skriva om, därför har jag väntat. Dessutom har jag haft en del att göra. C-uppsatsen är precis färdig och inskickad, nu krävs bara en uppsats med ett D framför för att vara på samma nivå som Henke Rydström, på just den punkten, ingen jämförelse i övrigt. Men det hade varit stort!

Idrottsgalan, förra året ägnade jag den ett helt inlägg. Är väl inte lika mycket att skriva om i år, 2008 var ett utav de sämre åren idrottsligt i Sverige. Men Peter Settman är klass som värd rakt igenom, jag gillade den omgjorda Village People-låten Go west, som han framförde skarpt, förövrigt skriven av Calle Norlén. Som minglare bland borden gör han sig bäst: -Här e simmarbordet ja, verkar bli en blöt kväll! Vi får väl se vem av er som crawlar hem först! Skoj! Det var stort när Sörenstam och Holm avtackades. Och jag skrattade när Robert Gustavsson sjöng Per Gessle-medleyt och när han till Sanna Kallur sjöng: -Kommer du ihåg, ditt OS-lopp? Jag såg ett famlande, ramlande... Kul! Systrarna Kallur har självdistans! Det har inte Björn Ranelid (prisutdelare, författare och ex -Allsvensk fotbollsspelare), men han är ganska kul ändå: -Susanne och hennes syster, vad hon nu heter, Jenny Kallur! De e bara jag i hela Sverige som kan hålla ett tal på 3000 ord utan att staka mig! Men det gjorde du ju nyss... Och förresten så heter hon väl Susanna? Skoj!

Handboll är en bra TV-sport, kanske den bästa av dem alla. Extra kul när Sverige går bra.

Försäsongen är igång på de flesta håll, så också i LTIK. Två pass avklarade, första passet i lördags såg oförskämt bra ut. kombihallen, 28 man, ren och skär glädje och det märktes inte att det varit uppehåll. Nu hade vi tillfälligt (?) gästspel av de på annan ort boende: Anders Jönsson, Anders Kallin, Kristoffer Nilsson och Erik Westerlund och deras fysiska närvaro höjer naturligtvis upp en hel del. Eken såg riktigt, riktigt bra ut och Kallin dominerade såklart stundtals, bl a med en helt overklig volley-lobbpass. Tisdagens träning bedrevs på Veingegrus med 20 man på plats, var väl också ok, men inte att jämföra med träningen i lördags. Men ändå hyfsat pigga fötter och helt ok tempo på träningen. Nyförvärven Sabri Berhami och Richard Frankland har visat gott gry och kommer att bli bra förstärkningar.

Simon Vedin fick i förra veckan reda på att LFK gärna ser att han skriver på. Simon har funderat en tid, men bestämde sig under tisdagen för att ta chansen. Till Patrik Philipsson, Mats Gustavsson och Peter Anderssons stora glädje. Simon har visat kvalité och att han håller LFK-nivå (vad det nu innebär?). Han får naturligtvis jobba lite till för att komma in i tempot, men fotbollsmässigt håller det. Kul för Simon och det känns så klart helt rätt att han tar chansen om tränarna ser potential. Jag önskar stort lycka till och ser mer än på länge framemot att följa LFK. Hoppas att Simon tidigt är mogen för inhopp i A-laget.

Ytterligare en LTIKare tränar sedan i början av veckan med LFK. LFK har målvaktskris och har nu kontaktat den bästa målvakten i de lokala serierna i Laholm, nämligen LTIKs Jonas Nilsson. Självklart smickrande att som snart 36-åring få chans att spela på div tre-nivå. Samtidigt är det ett enormt underbetyg till övriga målvakter i kommunen och inte minst till LFK, som fortfarande inte lyckats hitta någon målvakt bredvid Markus Johansson. Jag unnar Jonna den här möjligheten och om inte annat så ska han självklart, när han så här på ålderns höst, får chansen ta den och i varje fall provträna när han blir tillfrågad. Samtidigt blir jag oerhört bestört över att LFK vill sno vår målvakt så här sent. Om vi inte faller utan Vedin, så är det nog ändå så att vi gör det utan Jonna. Han är i princip oersättbar för oss och han är skillnaden mellan en mittenplacering i serien och en eventuell topplacering.

Jag tycker att LFK får skylla sig själva när det gäller målvaktsbiten, de sköt sig själva i foten när de gick ut och sa att förstaplatsen mellan stolparna var vikt åt Målis och att det var någon som kunde stå bakom honom som de var på jakt efter. Känns ju fint att komma som ny målvakt med de förutsättningarna, lite uppförsbacke direkt liksom. Att vara andremålvakt på högre nivå måste vara bland det värre man kan vara som fotbollsspelare. Fara land och rike runt omkring för att sitta på bänken i A-laget i match efter match och sedan föra en undanskymd tillvaro i någon B-lagsserie. Fy fan! Förstå mig rätt! Jag unnar Jonna chansen, men jag tycker att det är väldigt surt om LTIK får lida för LFKs dåliga framförhållning och korkade uttalanden. Nu är det väl mycket tveksamt om familjefaren Jonna tar chansen, men gör han det är det väldigt tungt för LTIK och övriga lag i Div sex södra är att gratulera. Jonna har enligt uppgift varit riktigt bra på de två provträningar han gjort hittills. Jag är inte förvånad.

Ja just det! Förslag på serieindelning har kommit och som vanligt blir lagen från syd kn*ll*de där bak. Den Södra serien av de tre är överlägset bäst kvalitetsmässigt. Norra kan jag lite sämre, medan jag vet att den Mellersta blir svagare än Klass 3. Flera lag är direkt usla och andra kommer knappt att få ihop gäng. Andersberg är att gratulera, de lyckades på något vis hamna i den Mellersta, medan stabila Simlångsdalen hamnade i den Södra (konstigt!). AIK är i nuläget jättefavoriter till att ta hem den serien. Själv hoppas jag, tillsammans med många andra, inte minst BKW (Walldén har kört telefonkedjan), på att det blir ny indelning och 15-lagsserier. Det blir mer rättvist!

LTIK gick som bekant upp i Klass 2 med B-laget. Som väntat blir serien ruskigt bra med bland annat Halmias andralag och Elitfyra-laget Hyltebruks B-lag som ett par av godbitarna. En skön bortamatch mot Unnaryd hägrar också! Not! Nåväl, det blir inspirerande och jag är positivt inställd, även om det såklart kommer att bli en del stryk. Skottorp lyckades också nå Klass 2, förmodligen som bästa tvåa i Klass 3-serierna. Skoj! Nu får LTIK chansen i en match i alla fall, dessutom ett dubbelmöte. Ränneslöv ska vi väl kanske kunna störa också i alla fall. Även om det ser ut at bli en liten uppryckning i den föreningen i år. På tiden!

KHFF fick inget farmarlag. Tycker synd om de ideella krafter som lagt ned ett stort jobb kring frågan i KHFF och jag tycker att HFF kunde varit tydligare på ett tidigare stadium. Vad jag tycker om själva idén? Det hade varit sex enkla poäng för LTIK i sexan och vi kanske hade sluppit något Halmstadlag. Jag förstår tankegångarna om att inspirera även de spelare som inte ingår i förstalaget genom att erbjuda A-lagsspel. Samtidigt hade det i förlängningen förmodligen inneburit att fler lag gjort lika dant och till slut hade B-lagsserierna varit borta, vi hade haft Div nio södra Halland och vi hade varit tillbaka på ruta ett igen. Jag är inte mot förändringar, även om jag ibland är en aning konservativ. Alla förändringar är dock inte bra förändringar! Även om denna förändring varit alldeles utmärkt för KHFF just i år. Vill man spela i en bättre serie får man väl helt enkelt se till att gå upp en klass, det är såklart inte så enkelt, men samtidigt är det så det brukar fungera...

LTIKare går i bräschen för en konstgräsplan i kommunen. Det är fan på tiden nu! Dåliga tider eller ej, det får bli en prioritering. Laholms kommun måste ha en konstgräsplan, helst två. Placeringen bör bli Sparbanksvallen, där blir den utnyttjad på bästa sätt i o m fotbollsinriktningen på skolan. Den andra kan placeras på Wallevi (träskmark), på Veingegruset (bra läge med skolor i närheten), Glänningepark (känns naturligt med LFK) eller på Lilla Tjärby IP (hyfsat centralt och det finns plats nedanför A och B-planerna!).

Kan inte gubben med cashen i Kornhult sponsra en ute i skogen också?

Min bäste kamrat Daniel Hansson skrev, påverkad av flera kamrater inom LTIK, en motion till kommunfullmäktige angående en konstgräsplan. Även om jag och Duvan inte alltid är helt överens politiskt så är vi rörande överens på just den här punkten. Laholmarna älskar sin fotboll och förtjänar en konstgräsplan!

Här är motionen i sin helhet:


Konstgräsplan i Laholm


Nu är det snart dags för försäsong för fotbollsföreningarna. De har att se fram emot grusplaner av varierande kvalité. Runt om i Sverige har konstgräsplaner allt mer tagit över som det huvudsakliga underlaget under de kalla vintermånaderna. Kvalitén på träningar och match är avsevärt mycket bättre vid spel på konstgräs. Om fotbollspelarna kan träna ordentligt utomhus hela året frigörs dessutom timmar i idrottshallarna som annan idrott har nytta av.


Idag finns konstgräsplan exempelvis i Varberg, Falkenberg, Halmstad, Hylte, Markaryd och Båstad, men inte i Laholms kommun. Det ger våra fotbollsföreningar en sportslig nackdel, vilket kanske kan anas i de senaste säsongernas resultat. 


Hur de olika kommunerna och föreningarna gått tillväga för att finansiera byggnation och drift har varierat ordentligt. Därför finns det ingen anledning att i dagsläget presentera ett färdigt förslag på finansiering och placering. Det är mer lämpligt att kommunen tillsammans med fotbollsföreningarna i kommunen diskutera sig fram till lösningar.
 
Med anledning av ovanstående yrkar jag:

att kommunfullmäktige ger kultur- och fritidsnämnden i uppdrag att i samarbete med föreningslivet i Laholm framlägga förslag på finansiering och placering av en konstgräsplan i Laholm.

Daniel Hansson


Vänsterpartiet Laholm

--------------------------------------

Duvan är numera en mycket populär man på arbetet DIAB och på stadens gator och torg. Inte för att han skulle varit impopulär tidigare...


I samma veva skickade också LTIKs fotbollsordförande Per Vedin följande mejl till den frispråkiga Laholmspartisten Bertil Johansson:

Hej Bertil! Återkommande till vårt samtal häromdagen, sätter jag mina funderingar på pränt. Fotboll är den största idrotten i Laholms kommun. Den sunda och sociala roll fotbollen spelar för våra medborgare och framför allt ungdomar är uppenbar. Som fotbollsordförande i Lilla Tjärby IK är jag, som Du förstår, ganska insatt i fotbollens förhållanden i kommunen.

En sak, som förundrar mig, är att Laholms kommun, som per capita sett är Hallands fotbollstätaste kommun, saknar en konstgräsplan. Exempelvis har Hylte kommun sedan flera år en sådan. Här satsar kommunen miljontals kronor på ett teckningsmuseum, som inte drar mer publik än B-lagsmatcherna i den lägsta reservlagsserien. Jag har inget emot kultur i några former, men det måste väl finnas någon form av relevans. Att anlägga en konstgräsplan för c:a 3 mkr borde med rådande låga ränteläge dessutom kunna finansieras genom uthyrning till såväl kommunens alla dam-, herr-, flick-, och pojklag som klubbar från andra delar av landet, som vill förlägga träningsläger i vår kommun. Som det nu är, är vår kommun mer eller mindre ointressant för den sortens aktiviteter.

Ser man hur kommunens bästa lag, LFK, under vintertid får harva fram i vatten och modd upp över fotknölarna på en urusel grusplan på Sofiero, blir man ännu mer bestört. De flesta i kommunen vill säkert ha ett fotbollslag så högt som möjligt i seriesystemet, då det ger staden god PR. Då måste också rätt förutsättningar ges.

Så, Bertil, Du kan väl grunna lite på mina funderingar och allra helst agera och väcka upp dem, som inte förstår fotbollens roll för folkhälsan såväl socialt, andligt som kroppsligt. Ring mig gärna, om Du vill diskutera mer.  

Bästa hälsningar  

Per Vedin


-------------------------------------------

Jag avslutar detta inlägg med att hylla Veinge/Genevad/Lilla Tärby:s P94-lag som i helgen lyckades med bedriften, att mot hårdaste möjliga motstånd, vinna DM i Futsal. Grymt imponerande! GIF/VIF och LTIK går ljusa tider till mötes. Stort grattis VGLT P94!

/Johan Plogen Jönsson


Kommentarer
Postat av: Anonym

Att du kallar Jonas Nilsson för kommunens bästa är ju fan imej pinsamt när det finns två andra målvakter som skulle va bätrre med förbundna ögon.

Mangnus Ekman

Jörgen Gunnarsson

2009-01-21 @ 21:37:03
Postat av: Plogen

Ingen av dem står längre... Annars är de väl minst likvärdiga. Jag har spelat med alla tre i LTIK.

2009-01-21 @ 23:17:25
Postat av: Anonym

Ja det är nju något som inte alls står rätt till i LFK. Fel sorts menatiletet i klubben på något sätt. Det är väl ingen slump att seniortruppen ser helt annorlunda ut år efter år. Det e synd anser jag då det är kul och nyttigt med en klubb som är i de lite högre divitionerna det finns gott om div 5- 6 klubbar i Laholm.

2009-01-21 @ 23:38:00
Postat av: hyddan

Hej Hej plogen... läste i ett tidigare inlägg att ni söker en stötande mittback som är stark på huvudet... jag nickar inte gärna men tänkte att d kanske löser sig ändå... så vad är budet?

2009-01-22 @ 15:04:49
Postat av: Plogen

Hej Hyddan! Jag och Mats har diskuterat det här, kommer Hyddan får han en mittbacksplats rakt av. Är det budet gott nog? Eller krävs ersättning på något plan eller annat dylikt också?

2009-01-23 @ 00:34:28
Postat av: Anonym

vem är hyddan,

2009-01-23 @ 12:01:57
Postat av: Plogen

Vem är du som undrar?

2009-01-23 @ 13:27:30
Postat av: Anonym

bara en förbipasserande fotbollsintresserad, ingen viktig

2009-01-23 @ 15:56:38
Postat av: Niklas

Jag skulle väl tro att han som skriver sidan tycker att alla läsare e viktiga,eller??

2009-01-24 @ 13:11:20
Postat av: Olofsson

skulle väl säga att hyddan är alla fotbollsspelares värsta mardröm!! eller va säger Släggan?

2009-01-25 @ 20:19:23
Postat av: släggan

Olofsson har rätt där... haha låter bra nog bonkies... ska se om jag kan lösa de här... är bra sugen =)... håll ögonen öppna för ingenjörs jobb i trakten

2009-01-25 @ 21:28:37
Postat av: Kim Gustafsson / Tränare VGLT P94

Läser regelbundet din blogg med stort intresse. Har hittills valt att "campa" och inte blandat mig i alla debatter som pågår på din blogg. Nu är det dock på sin plats att tacka för gratulationer och fina vitsord om VGLT P94.



/Kim

Postat av: Hans

"Själv hoppas jag, tillsammans med många andra, inte minst BKW (Walldén har kört telefonkedjan), på att det blir ny indelning och 15-lagsserier. Det blir mer rättvist!"



Var kan jag se forslaget som utkommit?





Wallden med telefonkedjan, asyftas SIFs nya ordforande och tillika kassor Anders Wallden? Nar kommer ett definitivt beslut om serieindelningen?

2009-01-30 @ 13:06:06
Postat av: Plogen

Vet ej var du kan se förslaget. HFF tar beslut inom det närmsta, det finns förespråkare bland tränare och "klubbpampar" inom föreningarna både för 10-lagsserier och 15-lagsserier. Själv föredrar jag som bekant 15 lag, även om jag inser att det blir mycket matcher för att vara div sex.



Vet ej var SIF står i frågan. Walldén är ej Anders i SIF, utan Peter i BKW. Bör ej blandas ihop. My misstake!

2009-01-30 @ 14:07:25
Postat av: Anonym

Det går rykten om att besart kan hamna i KHFF nu då Han och Laholm inte kommit överrens om kontrakt. Vet du ngt om detta eller e det bara skitsnack ?

2009-02-03 @ 02:15:36
Postat av: Plogen

Det är inte rent skitsnack. Besart har tränat med KHFF, men har krävt pengar för en påskrift. Eftersom att det är vi mot dom -mentalitet i skogen så tror jag inte att de kommer att ge Besart det han vill ha då det riskerar den starka sammanhållningen i laget. Vilken är viktigare än vilken enskild spelare som helst. Trots att Besart så klart skulle dominera för KHFF i femman. Tror det blir LFK för Mazrekus del i af...

2009-02-03 @ 17:12:11
Postat av: Anonym

Och han skulle va den enda som hade fått betalt i KHFF????????????

2009-02-09 @ 07:48:39
Postat av: Plogen

Vad jag förstått blev både Ola och Jonte erbjudna pengar för att komma tillbaka till KHFF från LFK, men båda tackade nog nej till de här pengarna och valde att vara "en i gänget". I övrigt är det väll bara tränarna som har betalt? Sen finns det ju andra förmåner i KHFF, som fria kläder, fritt träningsläger, reseersättning osv.

2009-02-09 @ 21:06:38
Postat av: Olofsson

vad jag har hört är Besart är klar för Laholm!!

2009-02-12 @ 16:10:11
Postat av: P

Ja nu e han det. Fick ju det svart på vitt i HP.

2009-02-12 @ 16:50:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0