Inför sexan: P kollar läget i Örnia

Intervju med ISÖ-spelaren, musikanten och min före detta skolkamrat Anders Henriksson (Anders är numera färdig pedagog).


>Man har förstått att Örnia har fått en väldig massa nyförvärv inför säsongen, berätta.

Vi har fått smått otroliga 25 nyförvärv och truppen består nästan av 50 man. Nyförvärven kommer från lite olika håll, några från Astrio och några genom högskolan bl a. Utav dessa nyförvärv finns det naturligtvis en del riktigt duktiga spelare bl a forwarden Christian Gustavsson som är riktigt bra. Men när det väl kommer till kritan tror jag att stommen i A-laget kommer att vara ungefär densamma som under förra säsongen. Skillnaden är att samtliga fått en rejäl försäsong i benen, samt lugn och ro, det hade vi som bekant inte förra året. I övrigt är det mest positiva med så många nya spelare och så stor trupp att vi kommer att slippa dubblera. Det har det varit mycket av den varan under senaste säsongerna och nu ska det bli riktigt roligt att ha ett rent B-lag.


Hur har det gått i träningsmatcherna?

Sådär, upp och ner. Vi fick bara oavgjort mot Gullbrandstorp och det var ju inte jätteimponerande, trots att jag hörde att de slog Ysby med 7-0. Men vi fick också oavgjort mot Astrios B-lag som till hälften bestod av A-lagsspelare och där gjorde vi en fin insats. Har inte jättebra koll i övrigt då jag har varit iväg.


Hur går det för ISÖ i år?

Vi siktar på att gå upp! Vi vill alltså komma topp tre, helst topp två. Jag tycker att målsättningen är rimlig dels pga nyförvärven, dels pga att vi nu som sagt fått en rejäl försäsong i benen (ja, inte jag då, för jag har varit i Thailand under delar av slitet). Vi var riktigt bra emellanåt förra året och slog ju bland annat som enda lag seriesegrarna KHFF. Sedan hade vi för djupa dippar emellanåt och det funkar inte i en tiolagsserie, nu ska vi förhoppningsvis slippa dipparna då vi är bättre tränade och har en bredare trupp.


Vem tränar er?

Morgan Johansson är ny huvudtränare för året och Anders Gustavsson har han till sin hjälp som assisterande. Tror att båda kommer från Astrio U, det är därför vi har fått en del spelare från Astrio som inte platsar i deras seniorlag. Morgan och Anders är mycket seriösa och det känns som att det finns en tanke bakom allt de gör. Mycket runtomkring laget har dessutom blivit bättre, vi har rustat upp vår klubbstuga, fixat nya dräkter, klubben ordnade käk till oss när vi var på träningsläger. Mycket har blivit bättre!


Ni ska gå upp, hur bra koll har ni på de andra lagen i sexan?

Spelarna har nog ingen koll alls, tränarna har kanske lite koll. Men som jag sade tidigare tycker jag att målsättningen är rimlig med tanke på nyförvärven och framförallt med tanke på de kvalitéer vi visade under förra säsongen, nu ska vi förmodligen bli mer jämna i vår prestation.<
 
Min kommentar: Jag väntar med att tippa ISÖs placering till det att jag tippar hela tabellen. Jag tror också att Örnia blir bättre i år än sjundeplatsen förra säsongen, när de var som bäst förra året så var de riktigt bra. Frågan är bara hur långt det räcker? Serien är inte alls lika förutsägbar som förra året, men det känns betydligt jämnare, ett lag kan lika gärna komma tvåa som sjua, det går snabbt i en tiolagsserie. ISÖ har en bra stomme med en av sexans bästa målvakter i Johan Herton, det mycket stabila och fysiska om än lite tröga mittbacksparet Emil Ek/Alexander Eriksson samt målsprutan och kvalitetsspelaren Mattias Strömberg på topp. Spetsar man detta med ett par skickliga nyförvärv så känns man i varje fall som ett lag för topp fem. Jag gläds åt att ISÖ inte bara verkar fått ett uppsving på plan utan också vid sidan av. Jag gnällde förra säsongen över hur tråkigt det var att komma till Alevallen och möta Örnia, nu tycker jag att det är tråkigt att inte tillfället ges.

I morgon tisdag kollar jag läget i Simlångsdalen. Missa inte det!

//P.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0