Tränarkarusell plus lite till

Nytt rekord i kommentarer efter mitt referat ifrån matchen mellan LTIK och AIK. Jag visste att det skulle bli en diskussion, men aldrig av det här måttet, nu har det väl kanske flutit iväg lite väl mycket, men ändå. AIK är ett trevligt lag att möta, de flesta spelarna sköter sig utmärkt. Tränaren Hysni Bela kan vara lite hetsig ibland, men bara måttligt mer än LTIKs coach Mats Johansson, det va ganska kul att höra dem käfta under matchen. Lagledaren Albert Kosumi verkar vara en trevlig prick, kom veckan innan med AIKs laguppställning till LTIKs fotbollsordföranden Per Vedin, så att vi i lugn och ro skulle ha möjlighet att föra in namnen i vårt matchblad. Det är mer än vad något annat lag i den här serien mäktat med! Pelle berättade för mig att denne Kosumi var en sympatisk herre som tydligen jobbar med Packi och typ resten av alla Laholms fotbollsspelare på Diab i Laholm.

Jag hörde redan för ett par veckor sedan att Calle Genbergs korsband var avslitet. Men jag fick det aldrig bekräftat och man vill ju inte gärna tro att det är sant. Men tydligen är det så och det är förstås beklagligt. Men det går ju att kämpa sig tillbaka. Det har varit ganska häftigt att kunna sitta hemma och titta på TV när en kamrat som man faktiskt känner ganska väl finns i rutan, på plan och lirar. Lite overkligt sådär... Jag och Calle är lika gamla och har väl mötts i varje fall några gånger i pojklagsmatcher och nu spelar han fotboll i TV! Krya på dig Calle!

Var inne och kollade på Halmia när de säkrade vinsten i trean. Har hela året velat åka in och se en match, men det har liksom inte funnits tid. Nu var ett bra tillfälle. Matchen spelades inför över 500 personer och vanns bekvämt av ISH med 2-0 sedan Robert Carlsson gjort båda målen. Ni vet han som Dennis Lundh scoutade till Hammarby. Jag och Robban spelade tillsammans med några andra högskolestudenter inomhusfotboll vid ett par tillfällen i fjol. Ok att han var bra och så, men det skiljer inte sådär jättemycket på en toppspelare i trean och en div sex-spelare. I varje fall inte inomhus... Nu är Robban kanske inte någon inomhusspelare heller, vad vet jag? Också Markus Holgersson och Johan Mangfors (ÄFF båda två) fanns med vid några av de här tillfällena. De gör sig nog också bättre ute, skillnaden blir nog mer påtaglig på en bra gräsplan. Undrar förresten var jag gör mig bäst? Inte är det inomhus i varjefall, inte på gräs heller, just det, grus var det ja. ISH skulle det här stycket handla om. Vilken kväll det blev i onsdags för alla gamla Halmianer, ISH säkrade serievinsten och samtidigt förlorade Bollkllubben mot Änglarna med 3-0. När det resultatet ekade i högtalarna på Örjan kom en varm, spontan applåd som en reaktion på det hela. Lite kul faktiskt!

Förutom KHFF och AIK så har också VBoIS och BKW verkligen försökt att spela fotboll, som är rulla boll, hela året. LTIK och framförallt KIK har spelat på ett betydligt simplare och rakare vis än de andra fyra lagen jag nämnt. Det har också varit effektivt, då ju både KIK och LTIK har gått bra under året. Har man inte KHFFs spelarmaterial så funkar det nog tyvärr inte att rulla och rulla och rulla och gå bra resultatmässigt. Men jag tycker att BKW och VBoIS förtjänar upprättelse av Den långe, som anser att KHFF och AIK varit de enda lagen som verkligen velat SPELA fotboll under den här säsongen. Vann KHFF hemmamötet mot AIK endast med domarens hjälp, eller hur ligger det egentligen till? Problemfria möten var det i alla fall tydligen...

Det är några hyfsade lirare som slitit av saker i kroppen under årets säsong, Oskar Rönningberg HIF, Bojan Djordic AIK, Martin Fribrock Esbjerg, Johan Mangfors ÄFF, Calle Genberg LBoIS, Johan Jönsson LTIK B.

De sista omgångarna rullar i fyran, femman och sexan. Snart är det dags för samtliga Laholmslag att se över sina hus, både vad det gäller spelare och tränare.

HIS vet jag som vanligt inte ett dugg om, men Carlos Fragoso fortsätter säkert ett år till om inte någon klubb från högre sammanhang vill ha honom som målvakt. Han är ju faktiskt en ganska duktig keeper, ja till och med seriens överlägset bästa enligt några, om han inte håller på med pajaserier, som att skänka bort hörnor i tid och otid då han ska göra TV-räddningar på skott med styrfart och plockebollar, eller maska vid underläge 0-2, eller rulla boll i försvaret med ytterbackar som har julgransfötter...

Kan inte tänka mig något annat än att Herr Pärna fortsätter i VBoIS. Han har fått ihop det på ett förvånansvärt bra sätt och även om det varit ont om folk på träningarna mot slutet så ser man säkert framemot nästa säsong med tillförsikt i Våxtorp.

I SIF ser det ut som att far och son Eriksson fortsätter, och märkligt vore det väl annars, både de och laget har mycket att ge och bevisa till nästa säsong.

Jag vet inte om Magnus Bergman fortsätter i YBK, men jag har inte hört något annat så jag antar att det blir så. YBK har som väntat haft ett tungt år, det kommer vad det lider bli bättre då det finns många talanger att utveckla i Ysby.

I KIK är det ganska så givet att Klippfors stannar efter den succé laget gjort i serien i år.

BKW har sedan en tid gjort klart med Packi/Zoltan ytterligare ett år.

I KHFF blir säkert Den långe kvar, om nu inte, motförmodan, laget skulle tappa poäng i de två sista omgångarna samtidigt som KIK tar full pott och vinner serien. Det händer väl knappast, men skulle KHFF komma tvåa så har ju Den långe lovat att avgå. Sen om det var ett hot eller löfte det kan jag väl inte riktigt avgöra.

I LTIK fortsätter såklart Mats Johansson, han har utvecklat laget mycket på ett år, undrar vad han kan göra på två eller tre?

Det har sedan länge varit klart att Mats/Pidda lämnar SBK, vad de gör nästa säsong vet jag inte, jag vet inte heller vem som tränar SBK nästa år. Troligen håller man just nu på att ringa runt till eventuella kandidater.

GIF/VIF fick nyligen klart med efterträdaren till Wernersson, lämpligt nog blev det den meriterade Veingebon Mattias Berggren, med tränarmeriter från bl a Leikin, HBK U och Kvibille. Det är naturligtvis bara positivt för GIF/VIF att så tidigt ha klart en efterträdare till Wernersson. Det gynnar förmodligen föreningen när det gäller eventuella nyförvärv och det ökar säkert möjligheterna till att behålla spelarna som redan finns i klubben.

I RGIF har det en tid stått klart att Per-Anders Andersson ensam tar hand om laget till nästa år. Tonne blir troligtvis, tillsammans med frugan Jessica, presenterade som klubbens nya damlagstränarpar inom kort.

I fallet  LFK vill jag inte skriva för mycket. Men det står tydligen klart att Mikael Gustavsson inte fortsätter till nästa år. Jag har från flera håll nu fått höra samma namn. Ett något oväntat namn. Jag skriver det inte här, men du kan ju klart fråga mig personligen om du är nyfiken och inte själv redan vet. Den långe är nyfiken och det namnet jag gav honom är fortfarande det aktuella. Den långe skrev som svar sedan jag skickat iväg messet till honom. Han tar det aldrig! Tydligen, nu är jag ju inte hundra, men nästan...

Trevlig helg! /P.


Kommentarer
Postat av: Ronaldo

Med andra ord borde du bli erbjuden kontrakt antingen från Äff eller Bois??

2008-09-19 @ 22:44:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0