Från en bloggare till en annan del II

Så har man då blivit tillägnad ett helt inlägg på Den långes blogg. Det är smickrande att så ofta bli omnämnd, känner att jag lyckats uppnå en viss status. Ett kort och ganska kreativt inlägg där citat satta ur sitt sammanhang är ställda mot varandra på ett sätt som gör att det ser ut som att jag talar emot mig själv. Som skrivet ganska kreativt... Nu hade väl det inlägget passat bättre som en kommentar på min blogg, i mina kommentarer. Inlägget i sig är ju inte särskilt skoj eller bra och ganska internt.

Nästan ovärdigt en bloggare av Den långes kaliber, för han är irriterande nog en ganska skicklig bloggare. Mycket bättre än mig, men jag har ju andra kvalitéer. Ni som irriterar er på den emellanåt dåliga svenskan och på slarviga stavningar i inläggen tycker jag ska lägga ner, han kan faktiskt skriva "på ett riktigt och rätt sätt" också (vad det nu innebär), det har han visat på Kornhults sida i de matchanalyser han skrivit efter varje match A-laget spelat. Det är helt enkelt Den långes sätt att blogga.

Jag tål mycket, det han skriver om mig rinner av mig likt vatten på en gås. Men när min förening på ett felaktigt vis kommer i kläm eller min trovärdighet sätts på spel måste jag naturligtvis försvara och förklara mig.

Den långe skriver:

Saxat från der Plog: 2008-06-02 15:01:49

"Skriver man om rykten är det viktigt att man skriver att det är just rykten. Den långe har nu i sin eftersträvan att försöka vara häftig och kontroversiell på LTIKs bekostnad förlöjligat sig själv"

"LTIK är "högskolelaget" nummer ett i kommunen"

"Nummer ett: bygg aldrig ett lag på killar från högskolan"

"Nr två: hör efter noggrant vad killarna vill och hur länge de kommer att ha möjlighet att lira med laget"

Saxat från der Plog 2008-10-03 15:10:19

"Anders Kallin (LTIK) Hade varit given som defensiv mittfältare i min elva om han fullföljt säsongen"

Den långe - Der Plog 1-0.

Saxat från der Plog 2008-06-02 15:01:49

"Enligt mig kunde en apa tränat KHFF i år och tagit upp dem i femman"

Saxat från der Plog 2008-10-03 15:10:19

"Peter Åberg, som inte "bara" lyckades vinna serien (det är aldrig lätt att vinna en serie), utan också har lyckats bjuda på bra fotboll i stort sett i varje match"

Den långe - Der Plog 2-0.

Hur ska du ha det?

Jo, ungefär så här ligger det till!

För det första så tycker jag att det vore direkt felaktigt att inte låta skickliga fotbollsspelare från Högskolan lira i LTIK om de vill det. Men man måste vara nogrann med att ta reda på i vilken utsträckning de kommer att kunna deltaga under säsongen, dessutom måste man se till att inte bli beroende av de här spelarna, man bör bygga ett lag på eget som man vet kommer att möjlighet att stanna i föreningen länge. Sedan finns det saker som man aldrig kan förutse och även "egna" spelare kan av olika anledningar bli tvungna att lämna under säsongen. Vi snackar om div sex, det finns saker som går före, t ex arbete, studier, familjen, flickvännen och eventuell värnplikt är olika saker som kan ställa till det för fotbollsföreningarna, men det får man ju köpa, det är som sagt div sex.

I fallen Erik Westerlund och Kristoffer Nilsson så visste vi att de förmodligen skulle lämna Halland efter examinan på HH i våras, i båda fallen gjorde dock dessa spelare klart för LTIK att de skulle finnas tillgängliga för spel under resterande tid av säsongen också, men att de ämnade lämna föreningen efter säsongen. Fine! Erik var inte ordinarie i startelvan då han lämnade Halmstad och har därför endast kallats ned då han verkligen behövts eller själv har velat. Man kan knappast kräva att en spelare ska pendla från Göteborg till Laholm för att sitta på bänken. Kristoffer däremot var ordinarie och kom också till de första matcherna efter uppehållet, fram tills det att luckan efter honom internt kunde lösas, med lite ommöbleringar i laget blev vi lika starka utan Kristoffer och inte heller han behövde längre pendla ner för att spela. Nu kom han i alla fall ner och spelade den sista och helt avgörande B-lagsmatchen - stort!

Fallet Anders Kallin är ett något annorlunda fall. Kallin började på HH föra läsåret och det var meningen att han skulle studera i totalt tre år, och hade då, om han inte valt spel högre upp, förmodligen också funnits tillgänglig för spel i LTIK under tre säsonger. Kallin fann dock kärleken under tiden och då flickvännen bor i Stockholm så har Kallin bestämt sig för att hoppa av sina studier för att flytta upp till henne. Detta har varit bestämt ett tag och Kallin har därför sedan en tid flyttat hem till Göteborg för att på så sätt frigöra studentlyan i Halmstad till någon annan. Detta var inget planerat, inte något som varken Kallin eller LTIK kunde förutspå, men något som ju kan hända, och inte bara "högskolekillar", det händer ju faktiskt även att "egna" spelare hittar kärleken och flyttar.

Då Kallin flyttat till Göteborg och dessutom spenderat en del helger i Stockholm så har han inte kunnat spela alla matcher på hösten. Han fanns dock med i nästsista matchen mot VBoIS och fanns även tillgänglig i mötet mot KIK, men i och med att den matchen blev i stort betydelselös så fattade LTIK tillsammans med Kallin beslutet om att han kunde stanna i Göteborg. Kallin kommer dock att finnas tillgänglig i två av tre kvalmatcher trots att han flyttat till Stockholm - stort!

Nu har det ju inte varit hela världen att Kallin inte varit med fullt ut under hösten, LTIK har inte byggt varken spelet eller laget kring honom. Även om det såklart alltid känns bra att ha med en så duktig fotbollsspelare i laget. Vi förlorade två matcher i våras, under hösten har vi dock varit obesegrade och när laget gjorde bästa prestationen under hösten mot AIK så fanns inte Kallin med. LTIK har en bred trupp, samtliga spelare lyfter sig om någon viktig spelare saknas och andra kliver fram och visar vägen. Vi har inte varit beroende av någon av högskolelirarna under säsongen, men de har tillfört mycket och har stor del i LTIKs framgångsrika år (serieseger för B-laget, tredjeplats för A-laget. Förra säsongen slutade båda lagen på nästsista plats).

Summering: Erik Westerlund och Kristoffer Nilsson lämnar LTIK efter säsongen då de båda fått arbete i Göteborg. Anders Kallin lämnar LTIK efter säsongen då han flyttat till Stockholm, inget planerat, men sådant som händer. Thomas Nilsson lämnar förmodligen LTIK efter säsongen då han hoppat av sin utbildning och söker jobb, inget planerat, men sådant som händer. Andreas Bladh spelar åtminstone en säsong till med LTIK då han har ett år kvar i Halmstad och dessutom äger en egen lägenhet i stan. Jacob Carlmalm fortsätter i LTIK en, eventuellt två säsonger till då han har två år kvar på högskolan. LTIK har dessutom tre stycken nya lirare ifrån HH som visat intresse för att spela i klubben nästa säsong. LTIK - högskolelaget nummer ett i kommunen. Det fortsätter vi gärna att vara, killarna från högskolan är skötsamma, intelligenta, ja i de flesta fall bra på alla sätt, de har ofta mycket att bidra med på flera plan.

Kan redan nu dessutom avslöja att LTIK tappar B-lagskaptenen och A-truppsspelaren, tillika min bror: Anders Jönsson till nästa säsong då han flyttat till Göteborg med flickvän för att arbeta. En "egen" spelare, sådant som händer, livet måste gå före fotbollen.

Jag står fast vid att en apa, eller en get kunde tränat KHFF i år och de hade vunnit serien i alla fall. Med Krille, Jonte, Ola och Fridberg i laget behövs ingen tränare för att vinna den lägsta divisionen i Halland. Jag tror dessutom att jag själv skulle klarat av att lotsa laget till en mer överlägsen serieseger genom att bedriva en enklare och mer rak anfallsfotboll. Med detta inte sagt att jag är en bättre tränare eller att jag skulle ha en större "fotbollshjärna" än Den långe. För det har jag alltså inte! Den långe har haft ett större syfte än att bara vinna serien i år, laget har lärt sig att spela och rulla boll på hans vis, genom mitten också vidare... Kan som sagt inte särskilt mycket om taktik och sådant. Han har helt enkelt förberett laget på framtida säsonger i högre divisioner där motståndarlagen är bättre och där ett eget spel verkligen behövs för att nå framgång. Därför har det ibland inte blivit så överlägsna segrar som man kanske hade trott innan säsongen och därför har laget också tappat några poäng. Just det här tycker jag är beundransvärt och därför blev också Den långe omnämnd som en av tre tränare till min Laholmselva.

Det är inte lätt att vinna en serie - det krävs en del tur också! Föreställ dig det här scenariot. Redan i första matchen för säsongen bryter Jonte benet då en av hans bättre kamrater och tillika tränaren i SIF får något rött i blicken, vilket han i princip får i varenda match, och sätter in en tvåfotare med dubbarna före på Jonte sedan KHFF-spelaren slagit en tunnel för mycket på sin kamrat och motståndare på mitten. Jonte borta resten av säsongen! Någon Fridberg kommer aldrig en bit in på säsongen. Helt plötsligt är KHFF inte ett dugg bättre än övriga lag på den övre halvan i serien och seriesegern samt Den långes "jobb" är rejält hotat. OBS!!! Detta var en påhittad historia av en person med ganska mycket fantasi (jag). Men det kunde faktiskt hänt! Nu är tur något som man enligt mig förtjänar sedan man lagt ner ett hårt arbete och är väl förberedd, men det finns alltid undantag och den där turen måste du alltid ha på din sida för att lyckas, så är det nästan alltid.

Följande stycke är kopierat ifrån kornhult.com. Den långes "förlängda arm" (lagkapten) på plan tackar för säsongen. Jonatan Jacobsson är kaxig på ett skönt sätt, det är inte Den långe.


Tack för en mycket bra säsong!


Trycket på oss i början av säsongen var stor, folk utanför KHFF trodde att vi skulle vinna allt hur lätt som helst. Vissa tyckte t.o.m. vi skulle vinna varje match med tvåsiffrigt. Nu vet vi som håller på med fotboll att det inte bara är att göra det. Framförallt inte när 14 av 18 matcher är derbyn. Alla ville slå oss, ingen vill förlora med tvåsiffrigt mot oss, med andra ord; alla lagen var riktigt taggade när de skulle möta oss.


Vi började året riktigt bra, fin vinst i Skogaby Cupen där vi direkt visade vilket lag som var bäst. Sen den smått otroliga vinsten uppe i Ockelbo. Helt underbart! När vi kom fram och tittade på den första matchen så trodde jag inte vi skulle ha en chans. Om man jämför de lagen med lagen i Skogaby Cup så är det väldigt, väldigt stor skillnad. Mest div. 4 lag, något div. 3 lag och några div. 5 och 6 lag. Men mot bättre motstånd så höjde vi oss ett antal steg till, kompakt och stabilt försvarsspel och härligt kontringsspel framåt. Något av det största jag varit med om! Sen kom bakslaget i Markaryd där vi inte var med på banan överhuvudtaget, men det skiter jag i efter helgen i Ockelbo.


Träningsmatcherna var överlag bra, vissa matcher var vi inte lika nöjda med som andra men de flesta gick bra. Framför allt är det matchen mot Markaryd som har fastnat, den ställde upp med sitt A-lag i första halvlek och deras B-lag i andra. Med andra ord så visste vi att det skulle bli en väldigt tuff match. Alla var väldigt laddade och vi gjorde en kanon halvlek mot deras A-lag som ju ändå spelar i div. 2, det stod 1-1 i halvlek och i andra tycker jag det var vi som skapade chanser och kunde ha vunnit matchen men det blev 1-1. Mycket imponerande att spela 1-1 mot en div. 2 klubb. Tror kanske inte vi hade vunnit över ett div. 2 lag i längden men vi visade med denna match att vi kan spela väldigt bra när alla är laddade. Johansson var alldeles lysande i målet, Per J var hur nervös som helst innan matchen men löste sin vänsterbacks plats hur bra som helst. Även Johan N i mitten gjorde ett oerhört jobb, det är inte kul att ha Johan i ryggen en hel match! Men framför allt så gjorde vi ett fantastiskt jobb tillsammans. Bästa matchen i år!


Sen när tävlingsmatcherna började så slog vi ut ett lag efter det andra i DM, först Serbiska med 4-0 sen div. 4 laget Hyltebruk med 2-1. Det tog tyvärr stopp mot Skrea där vi förlorade med 3-1. Skrea är ett bra lag som vann 5:an överlägset, vi gjorde en mycket bra match och var nära att slå ut dem. Skreas tränare sa efter matchen att vi var det bästa laget de hade mött i år, inte illa! Även matchen mot skrea var en av de bästa i år! Väldigt bra spel där alla kämpade tillsammans och gjorde det mycket svårt för Skrea. Härligt!


Serien vann vi, till sist nästan överlägset.. Första matchen mot Skottorp var en bra div. 6 match med högt tempo. Det var längesedan jag var så nervös inför en match, är nog också en av de matcher där jag är minst nöjd med mig själv. Men vi vann till sist efter mål av Berra och det är ju det viktigaste. Efter Skottorps matchen så tycker jag bara vi blev bättre och bättre, enda problemet i början var att vi inte gjorde så mycket mål. Sen värva vi Henrik Fridberg och då var det problemet löst. Matcherna blev kanske inte så lätta som många trodde men vi vann ändå komfortabelt i det flesta matcherna under våren. Framför allt i slutet av våren tyckte jag vårt spel kom igång ordentligt, alla visste sina positioner och vi fick ett bra samarbete mellan lagdelarna. Kanske gick det lite för lätt i slutet av våren för vår enda "plump" kom i första höstmatchen mot Örnia. Vi ställde helt enkelt ut skorna och trodde att vi skulle vinna lätt, men nej. Örnia var bra och visste hur de skulle spela mot oss, mur framför det egna målet och sen kontra. Nog om den förlusten, vi var dåliga och skulle naturligtvis vunnit!

Alla lagen hade tydligen gjort sin läxa för under hösten blev det mycket "mur och sen kontra". Tycker nu i efterhand att vi kanske skulle kunnat lösa dessa murar på ett bättre sätt, men vi vann! Lilla Tjärby och Knäred som vi kryssade mot tycker jag är två bra lag och jag har väldigt svårt att tro att mycket bättre div. 6 matcher spelats i Laholms kommun. Kanske t.o.m. i Sverige! Lilla Tjärby är ett lag som framför allt är väldigt bra bakåt, sen har de ett par spelare framåt som har mycket talang och säkert kan bli ännu bättre. Knäred är ett stabilt lag som är väldigt jämna över hela laget, många av dem har spelat ihop i en längre tid och det märks. Ungt lag som med lite vilja kan bli ännu bättre, har även ett par kvalité spelare som kan spela högre.  Men eftersom vi vann serien så är vi tydligen ännu bättre :)


Sammanfattningsvis så tycker jag att vi vann serien helt rättvist och jag tror vi kan ligga i toppen på div. 5 med.


Inomhus säsongen var helt fantastisk men vinsten i Bilma Cup som största grejen!

I DM gick vi långt och slog bland annat ut div. 4 laget Hyltebruk.

Serien vann vi med 6 poäng (överlägset)! Bra start av våren men ännu bättre avslutning, sen var inte höstsäsongen lika bra men vi gjorde det vi skulle och höjde oss i de matcher som betydde nått.


Nu är det bara att ladda mot en ny säsong i 5:an som kommer bli mycket tuffare och det tror jag kommer att gynna oss. Jag hoppas att vi kan behålla samma trupp och kanske fylla på med någon spelare.


Tack spelare och ledare för att ni hjälpte mig att vinna min första serie som senior!


// En mycket nöjd och stolt kapten!


Hoppas att det dröjer innan jag behöver göra Från en bloggare till en annan III. Har man tankar, funderingar eller åsikter rekommenderar jag kommentarer eller mail. Jag är stolt över att ha varit en bidragande faktor i Den långes beslut om att åter börjar blogga. Han är som sagt en skicklig bloggare och trots att våra bloggar är väldigt olika, VI är väldigt olika, så är den en bra motvikt och en drivfaktor för mig och för mitt bloggande. Så länge det inte blir för mycket... Jag har väl förmodligen, kan jag tänka mig, gjort så att antalet läsare ökat väsentligt på Petes blogg sedan tiden innan min blogg. Jag är glad över att kunna hjälpa mina medmänniskor, framförallt då ni som börjat läsa Den långes blogg p g a av mitt bloggande. Det är underhållande läsning.


Jag är ingen skogsarbetare, jag sågar inte gärna, här hyllas de som gjort något bra, de som gjort något dåligt omnämns helst inte alls. /Plogen


Kommentarer
Postat av: Eken

Har en annan aspekt på de här med tur... Läste d här med nån ev. kunde bli skadad osv... Personligen känner jag igen mer småsaker som gör att vi kunde ha kommit högre upp i serien... Dels som gnager mig mest är när jag fällde jonatan i matchen mot khff... oerhört klantigt hade ev. ganska enkelt kunnat styra ut honom där han egentligen hade ganska dålig vinkel... då hade matchen kanske slutat lika och vi tagit in 3 pinnar på khff... en annan grej är när örnia killen gjorde 3-1 eller om det var 2-1... jag är helt slö å ligger inte alls i rygg... den matchen hade kunnat sluta med vinst... och som du säger knäred matchen kanske ahde slutat med vinst om det räckt att "bara" vinna... med andra ord, tror inte att tur med individuella spelare vunnit serien utan snarare små händelser...Kul att läsa det jonathan skrivit, härligt att höra hur spelare man mött upplevt motståndet... sitter här å försöker klura ut vem jag tycker har varit svårast att "plocka bort" och konstaterar att det är svårt att ge en rättvis bedömning då jag själv varierat så i form... men örnia-killen var jobbig... dels för att jag var helt död redan innan matchen men även för att han gjorde tunga diagonallöpningar... Bröderna bergman kände jag inga större problem med däremot är de oerhört jobbiga att möta på grund av den glappande saken under näsan. nettan som kom med i laholmslaget upplevde jag itne som nåt speciellt heller, även om han var stark i kroppen å ev skicklig med bollen. tror dock att starka tunga killar passar min spelstil... jag skulle bara vilja kort säga att jag förvånas över att inte flerspelare anammar örnia offensivens rörlighet.. känns som jag skulel kunna säga hur mycket som helst om allas anfall å säga hur dom borde betett sig men det kanske är dumt för vårt eget bästa.. annars känns d som att ltik är ett lag som mittfältarna gör mål på... oj va mycke d blev jaja ha d gött plogen

2008-10-06 @ 10:22:37
Postat av: isörnia

Tack! Inte ofta man får höra nåt possitivt om örnia. Men vem menade du med "örnia killen"?? Jag tror iaf att du menar mattias, han e grym=P

2008-10-06 @ 10:35:25
Postat av: eken

han med den fjantiga frisyren ;)

2008-10-06 @ 13:56:17
Postat av: H

ja du menar Mattias Strömberg..

2008-10-06 @ 14:37:48
Postat av: Toff

Skönt att se att plogen ännu en gång visade vem som är bäst när det gäller bloggandet! Tack!

2008-10-06 @ 19:56:58
Postat av: Hans

Plogens stands tall.

2008-10-07 @ 19:27:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0