Vintercupen - en höjdpunkt

Den årligt kommande Vintercupen som SBK tillsammans med LT varje år arrangerar är något att se framemot när vintern är i antågande. Det är alltid en fröjd att sitta på läktaren och följa lagen i den trånga och kvava Lagaholmshallen. Det här med inomhusfotboll är något helt annat än utomhusfotboll. Det pratas ofta om små marginaler i utomhusfotboll, de där marginalerna är oftast ännu mindre inomhus. Dessutom krävs det ofta en del tur för att lyckas hela vägen fram till en förstaplats. Det har under flera år inte varit det absolut bästa laget rent spelmässigt som tagit hem cupen. Både VBoIS och YBK har två inteckningar var under 2000-talet. Man minns kanske framförallt BoIS triumfer när de på ett oerhört disciplinerat försvarsspel kunde vinna match efter match på en del kontringar, men framförallt på straffar. Ett rykte säger att det enda BoIS tränade på inför det årets Vintercup var just straffsparkar. Förra årets Vintercup vanns av det bästa laget, KHFF som nog de allra flesta minns. En tid efteråt vann man också den stora inomhusturneringen Bilma-cup i Ockelbo. I år har man redan spelat DM, där man dock inte gick vidare från en svår grupp, och man blir såklart stora favoriter till att ta hem Vintercupen i år också.


KHFF har nog inte flest bra inomhusspelare om man ser över alla lag i kommunen, men man har den bästa av dem alla i Jonatan Jacobsson plus en hel del andra väl skolade fotbollsspelare i bl a Ola Jönsson, Kristian Åkesson, Henrik Fridberg, Martin Nilsson, Mattias Nätterqvist, Mikael Ahlm, Björn Ottosson och Simon Nilsson, dessutom kommer förmodligen Niazi Behrami att spela med KHFF i varje fall inomhus (en spelare kan representera en klubb i futsal och en annan klubb utomhus). KHFF har dessutom den tränare som är allra bäst rent taktiskt när det gäller inomhusspel. Den långe har, om jag inte missminner mig redan vunnit Vintercupen två gånger, en gång med YBK och så då förra året med KHFF. Vad är det då som gäller rent taktiskt inomhus? Något bättre recept än att hålla ihop laget på ett bra sätt i defensiven och ett bra och snabbt passningsspel framåt så vet jag inte riktigt. Får väl höra med Den långe...


Den största utmanaren till KHFF kan bli BKW, men då måste man sköta sina kort rätt och inte fumla bort sig som man gjorde förra året. Inget lag har fler alternativ när det gäller att välja mellan små, rappa och tekniska lirare, dessutom har man den spelare som jag och flera med mig håller som Vintercupens bästa spelare genom tiderna i Jonas Nilsson. Hoppas att han slipper vakta målet i år. Trots att han nu är 40 år så håller han fortfarande hög kvalité och han har allt det där som man söker i en riktigt bra inomhuslirare: teknik, styrka och framförallt två bra fötter. När jag började intressera mig för inomhuscupen för lite drygt tio år sedan så var Jonte den allra största profilen. Jag vet inte hur många gånger han vunnit skytteligan. Om han är allra bäst genom tiderna kan jag så klart inte veta. Jag har ju ingen aning om hur cupen såg ut förr i världen när den dominerades av arrangören själv: SBK, med de två giganterna Mats Andersson och Jan Håkansson.


Packi och Zoltan har angenäma problem när de ska ta ut lagen och kan välja mellan lirare som: Manfred Walldén, Arlind Halimi (helt grym känsla för inomhusspel), Kenan Ramadani, Robert Andersson, Markus Pettersson, Nderim Peci (ska vara något utöver det alldeles vanliga när det gäller spel inomhus), Ekrem Bekteshi, Daniel Nylander, Jimmy Ivarsson och Patrik Marku (en av de skickligaste inomhuslirare jag spelat med), dessutom kanske man har möjlighet att låna in Daniel Nilsson och Johan Green från LFK. Rasmus Larsson representerade BKW förra året, gör han det även i år? Även LFKs Andreas Martinsson sägs spela med BKW i årets cup.


GIF/VIF var framme i final förra året mot KHFF, medan KIK nådde semifinal. Båda de här lagen vill säkert vara med i leken i år också. GIF/VIF kommer förmodligen med ett väldigt ungt lag. Triumfkortet har man i Markus Kjellsson som jag rankar som den nästbästa inomhusspelaren just nu i cupen efter KHFFs Jonte. De två delade på skytteligatiteln ifjol, ytterst rättvist med tanke på vad de presterade också rent spelmässigt. KIK lär få ihop ett starkt lag och man har starka spelare i Mattias Ragnarsson, Jonathan Pettersson, William Sandberg, Kalle Svensson och Peter Carlsson.


VBoIS och YBK tror jag inte på, trots traditionen. HIS kan man inte ha några förhoppningar om. Förra året tog de en pinne, det är första gången jag sett dem lyckas med det genom åren. SBK, RGIF, SIF och LTIK blir outsiders. I SBK finns en väldig tradition av inomhusspel och alla i laget vill verkligen vara med och spela. För två år sedan hade man med hela tre lag. Det var dock ett tag sedan man hade en framskjuten placering i sin egen cup. Kan man få Rasmus Larsson att spela tillsammans med Atef Abou-Shakra och det övriga starka kollektivet så kanske man kan få ihop ett slagkraftigt gäng som kan gå långt. Trots att RGIF nu ett tag varit det i särklass bästa laget efter LFK i kommunen på utomhusplanerna så har det gått knackigt inomhus. Kanske kan det bli ändring i år då man enligt uppgift lånar in både målvakten Jacob Olovsson och LFKs Fredrik Johnsson. Håll också ögonen på bröderna Mats och Erik Lindström, de kan det här med inomhusfotboll. SIF var de enda som lyckades besegra KHFF under förra årets inomhuscup i Laholm. Erik Nilsson har efter sina två mål i den matchen blivit lite av en kultspelare inomhus. Man har några skickliga spelare i Oskar Moberg, Arton Ginovci (tränade något pass med LTIK inomhus förra året, helt ok!), Pontus Johansson och Jeton Kamberi.


Mitt LTIK då? Jo, jag tror att vi har varit framme i kvarten fyra år i rad nu med förstalaget, där tar det dock alltid stopp. Det är så väldigt små marginaler, ett par av åren har det verkligen känts som att vi haft kapacitet för final. Ett år pressade vi SBK något fruktansvärt hela matchen, när det återstod någon minut stack Jimmy Håkansson upp och avgjorde genom att valla in bollen i mål på ett väldigt tursamt sätt över vår målvakt Dennis Rosenquist. Ett annat år var det samma vissa igen. Vi pressade tillbaka GIV/VIF hela matchen men lyckades inte få hål på dem, när det endast återstod en minut av matchen stack Markus Kjellsson upp, han kom ur vinkel, lossade trots det kanonen och projektilen letade sig på något otroligt sätt in i mål. En fantastisk prestation, men något som man helst vill, men inte kan glömma som LTIKare.


Av tradition är LTIK heller inte något starkt lag inomhus och intresset för fotboll efter en lång säsong har inte särskilt ofta varit stort. Trots det har vi nog haft med två lag varje år, förutom två gånger under 2000-talet. -01 eller -02 var vi dessutom framme i final med ett lag bestående av Dennis Rosenquist, Daniel Hellsten, Jim Nilsson, Mikael Johansson, Joakim Liedman, Mattias Johansson, Ola Nilsson, Fredrik Blixt, Patrik Marku, Henrik Hinken Åkesson, Daniel Eken Eriksson och Jesper Johansson. I finalen räckte vi dock inte till och förlorade, jag minns inte mot vilka. Vi kommer säkert att få ihop två slagkraftiga lag även i år, Mattias Olofsson har varit bäst i LTIK de senaste säsongerna när det gäller inomhusspel och han kommer säkert att vara tongivande även i år.


Varje år finns även några lag utanför kommunen med i cupen. Trots att de ofta spelar i högre sammanhang utomhus så brukar de inte hamna på de mer framskjutna placeringarna. Kvibille och Trönninge har varit stadiga de senaste åren, men även Serbiska och Haverdal har varit med. I år bad Stafsinge om en inbjudan, vi får väl se om de dyker upp. Även Centern sägs finnas med i årets upplaga av Vintercupen.


Inomhusspelare man minns:


Jag har nämnt några, som Jonte i KHFF och Jonte i BKW, den bästa just nu och den bästa för mig genom tiderna. Dessutom har jag nämnt den nästbästa just nu i GIF/VIFs Markus Kjellsson och den kultförklarade inomhusspelaren i SIF: Erik Nilsson. En annan GIF/VIF-spelare som är svår att gå runt när man tar upp spel i inomhushallar är Jesper Henningsson, det är förmodligen den bästa spelare jag själv spelat med inomhus, på den tiden i VGLT, han har ruskig känsla i fötterna. Andra riktigt bra inomhusspelare är också nämnda, som: Johan Green med den härligt låga tyngdpunkten och den fina balansen, Rasmus Larsson med den fina tekniken och förmågan att göra det där lilla extra.


En annan spelare som är riktigt bra inomhus är Johan Gustafsson (som kom tvåa i Vintercupens skytteliga förra året), bra teknik, snabb och med ett väldigt distinkt tillslag. Patrik Marku har jag också nämnt, ruggigt bra inomhus och verkligen en spelare som kan avgöra matcher, väldigt kvicka fötter och ett snabbt och stenhårt skott. Dessutom tvekar han inte om han får läge för en bissa, trots det hårda underlaget. Flera minns säkert bissan Marku gjorde då han spelade med LTIK för två år sedan i cupen. Fredrik Blixt är ytterligare en spelare som kunde klara spelet inomhus på ett fint sätt. En specialare som snurrfinten drog han gärna till med trots att det handlade om inomhusspel.


Andra spelare som jag minns är Xhevdet Duka Sumiqi, representerar han fortfarande YBK? Han vann i varje fall skytteligan ett av åren då YBK tog hem cupen. Patrik Strömberg som nu spelar i RGIF var med och vann med YBK ett år och jag tror att han avgjorde både semin och finalen. Stort! Det andra året har jag för mig att YBKs något korpulente och tekniskt skicklige Christian Kitte Nordstedt avgjorde cupen till YBKs fördel, den tåjagaren är något i varje fall jag inte glömmer. Andra spelare som var skickliga under YBKs storhetsperiod var Lasse Nordström och Ysbys Zidane: Andreas Drängen Håkansson.


Ingen kan väl glömma den i nu LTIK spelande Henrik Olssons avgörande av Vintercupen då han chippade in den avgörande straffen i finalen till VBoIS fördel. Det är förmodligen det kyligaste jag sett någon spelare göra i cupen. Vem fan chippar in en straff inomhus? Andra riktigt starka spelare i BoIS under deras storhetsperiod var Samuel Paulisson, Emil Olsson, Martin Caster och inte minst Jerry Nilsson, målvakten som var i det närmsta omänsklig, han släppte inte något förbi sig. Finns det inga bra försvarare inomhus? Klart det finns! Men det är ju inte direkt de man kommer ihåg. LTIK har haft några riktigt starka försvarare genom åren som varit i stort sätt omutliga i bl a Mikael Johansson och Jim Nilsson. Även Patrik Packi Åkesson är en väldigt skicklig back inomhus, LTIKs Ola Nilsson är en annan, ruskigt bra tekniskt sett. Ytterligare en riktigt bra försvarare inomhus finns i KIKs William Sandberg, han spelade i LTIK fram till för ett par säsonger sedan och har riktigt bra kvalitéer för inomhusspel. Jag har säkert glömt några spelare, men det var de här jag kom att tänka på just nu. Hoppas att vi i år får fram ytterligare profiler och hoppas att spelet kommer att hålla hög nivå. Må bästa lag vinna!

Vi ses i Lagaholmshallen! /P.

PS. Vintercupen spelas lördagarna 22 och 29/11 i Lagaholmshallen. DS.


Kommentarer
Postat av: Christian "Kitte" Norstedt

Korpulent? Jag?? Jag har inte tränat fotboll på drygt 7 år ju. Man kan inte stoppa naturens gång helt enkelt...

2008-11-15 @ 17:25:04
Postat av: Tjovve

Det är ju ett hån att Walldia och Ysby vunnit vintercupen!! Att två såna BÅNKE-GÄNG har vunnit det är katastrof!!! VI KOMMER ATT STAFFA ER ALLA!!!!

2008-11-15 @ 22:56:19
Postat av: Håkan K

Kan bara hålla med plogen om att Jeppe H är en underbar inomhusspelare! Har aldrig spelat med eller mot en bättre spelare!!! Hade varit skoj o se honom i Giv/Vifs tröja igen!!!

2008-11-15 @ 23:10:37
Postat av: Hack B

För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras

2008-11-15 @ 23:12:14
Postat av: Plogen

Tjovve, när du skriver staffa, innebär det då att du tycker att vi i LTIK ska anställa spelare från YBK å BKW för att vi ska ha chans på pokalen?



Kitte, jag är ingen fjällräv själv direkt. Dessutom så har jag inte avgjort någon Vintercup. Slicka i dej av det goda och glöm det andra.

2008-11-15 @ 23:50:11
Postat av: Packi

Hur mycket har du innanför västen tjovven?

2008-11-16 @ 03:16:59
Postat av: Tjovve

Jag hade en hel del innanför västen!

Jag ursäktar mitt förra inlägg, jag får skylla på en viss berusning.

2008-11-16 @ 10:15:38
Postat av: Storch

För alla er laholmare som inte var med uppe och såg Khff vinna bilma cup så kommer här en liten anekdot och som även motiverar till varför jonte eller som han kallades där uppe "den lille blonde" är överlägsen många andra inomhus.



Khff var framme i seminfinal mot Sjötull, ett div. 4 lag som satsar på att avancera i seriesystemet med hjälp av nga avdankade Gefle spelare.

Det stod 1-1 i matchen och khff var under press. Då fick jonte bollen felvänd på egen planhalva med en motspelare i ryggen, då tänkte man bara sparka undan bollen så vi får andas lite, men icke.



Killen lyfter då bollen över sig själv och motspelaren i ryggen. Vänder sig om, kommer först till bollen. Därefter klackar han med sig bollen förbi nästa motspelare och därefter en tunnel a la jonny på den tredje. Helt plötsligt blir d två mot ett läge och därefter segermålet.



Därefter är det ganska blankt i minnet , allt var så sjukt och ingen fattade vad som hade hänt. Inte blir d sämre när den lille blonde springer ärevarv runt läktaren och drygt 400 pers är helt galna....och som dem gamla rävarna där uppe sa: det där var d snyggaste målen i bilma cups historia...no shit säger jag å lyfter på hatten..=)





(nu har jag slickat r*v tillräckligt jonte, men d bjuder jag på)

2008-11-16 @ 10:59:10
Postat av: Olofsson

Jonte är välkommen att deltaga på ltiks träning idag för att vässa formen riktigt! hörde att både hans o krilles högsta önskan var att tunnla undertecknad?! och visst robert prytz fick ju tunnla maradona så allt är möjligt :P

Tjovve jag säger bara jojo berusning? bara konstigt du inte sågat mer.... ses på träningen

2008-11-16 @ 13:23:35
Postat av: Packi

Du har lagt ribban Tjovven! Du kommer att ha Walldias och förmodligen YBKs ögon på dig i Vintercupen och varje passning kommer granskas.

Vi förväntar oss att du spelar ut hela ditt register och visar oss hur inne fotboll ska spelas. Inget "BÅNKE-GÄNG" spel nu från din sida.

2008-11-16 @ 15:21:34
Postat av: Jeton Kamberi

Hur många lag är det som ska vara med i den här turneringen?

2008-11-16 @ 17:58:33
Postat av: Plogen

Fint Packi! Det här får du ta Tjovve.



Vet ej Toni. Men det är nog rekord, fler lag än förra året. Över 20 i af.

2008-11-16 @ 19:19:40
Postat av: olofsson

man kan väl säga så här Tjovve visade ju iaf sitt breda register på träningen idag.tror det kommer bli åka av från hans sida på lördag :P ser framemot detta iaf :)

2008-11-16 @ 19:25:09
Postat av: Tjovve

Det såg väldigt "lovande" ut på träningen idag..... det uppstod kärlek mellan mig och bollen. Jag kan dock inte lova att storformen håller i sig en hel vecka.

Sen vet ju alla att mitt register inte är så svårt att spela ut, det är ganska smalt och det innehåller inte heller någon direkt topp!

2008-11-16 @ 20:31:12
Postat av: Anonym

Stå på dig Tjorven ,vik inte ner dig på förhand!

2008-11-16 @ 21:19:08
Postat av: Packi

Tycker jag märker en viss osäkerhet och lite ånger i ditt inlägg Tjovven. Det är lätt att hitta lite övermod och självsäkerhet i viss dryck. Nu tycker jag inte du ska vika ner dig så lätt utan ta en teknikboll på jobbet och gå in på lagret och träna.

2008-11-16 @ 21:51:35
Postat av: Tjovve

Osäkerhet och ånger vet jag inte.

Jaså, är det bara tekniken jag behöver öva på?

Det tar jag som en komplimang!

Börjar du bli lite orolig?? eller är det berusningen som håller på att släppa för din del också??

2008-11-16 @ 22:35:28
Postat av: Packi

Ingen berusning denna helg,bara jobb.

Orolig? Nej då!

Rom byggdes inte på en dag och med tanke på att du bara har en vecka på dig tycker jag att teknikboll på jobbet vore passande.

2008-11-16 @ 23:19:54
Postat av: Anonym

Packi ,menar du att tärningen rentav är kastad?

2008-11-17 @ 20:32:02
Postat av: Hans

Illea i acta est?! Min latin är uppenbarligen inte vad den borde vara. Södra Hallands stolthet Skottorps IF ställer upp med 1 lag. Ska bli intressant att följa.

2008-11-19 @ 00:02:46
URL: http://hylliesports.blogg.se/
Postat av: Skogabyspelare

Bara en liten kommentar ang att alla verkligen vill vara med och spela i SBK denna vintercup, de stämmer inte. Flera ordinarie som väljer att inte vara med..

2008-11-19 @ 16:37:49
Postat av: Plogen

För första gången, någonsin, då eller?

2008-11-19 @ 23:11:39
Postat av: Aik

Till Plogen är det för sent att anmäla sig till vintercupen? Eller är det bara lag från laholm som är med?

2008-11-20 @ 13:03:55
Postat av: P

Ja det är tyvärr för sent. Det är inte bara lag från Laholm som får vara med. Trönninge och Centern är med i år och lag som Kvibille, Serbiska och Haverdal har varit med tidigare. Men man får nog inte inbjudan skickat till sig om man inte ber om det då det finns begränsat med platser. Runt 20 lag brukar vara lagom. Se till att få en inbjudan redan nu till nästa år.

2008-11-20 @ 17:02:04
Postat av: AIK

Ok, tack för att du svarade. Nu vet vi det.

2008-11-20 @ 23:00:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0