Diverse

Va fan händer? Vad sysslar han med? Kennedy från start? Han är ju inte ens med i truppen! Logiken haltar en aning, minst sagt. Å naturligtvis Daniel Andersson från start, som offensiv mittfältare, dessutom lagkapten, helt formidabelt. Han är ju med för att stötta och träna, inte för att spela matcher! Is there no one else, no one else!?! Tydligen inte i Lagerbäcks ögon. Besvikelse!

Som den schlagerbög man är så var det såklart tungt att behöva sitta hela förra veckan med en uppsats. Jag hade gärna följt semifinalerna in i minsta detalj per TV om jag hade kunnat. Nu fick jag lyssna på radio istället vid datorn. Det funkar ju det med. Framförallt är ju Petra Norén och Björn Kjellman bra mycket bättre än Kristian Luuk och den där okände bisittaren som kommenterade TV-versionen.

Det är helt klart en höjdpunkt varje år, hela Melodifestivalköret för min del. Jag är grym på att tippa vinnaren och vilka som kommer att komma på vilken plats, i varje fall i Melodifestivalen, jag brukade vara det i Eurovision också, men det är mycket, mycket svårare nu sedan östländerna fått sådant inflytande, jag har väl inte riktigt samma syn på det hela om man säger så.

Jag hade hoppats väldigt mycket på BWO i Melodifestivalen, tror att de hade haft bra chans att lyckas, dels för att där är bra tryck i låten och dels för att de har sympatier hos länderna i öst där samtliga i bandet har sina rötter. Nu blev det Charlotte, som jag tippade, hoppades på BWO, men tippade alltså Charlotte. Jag köpte det och trodde på henne också. Det är en låt med bra melodi som sätter sig och hennes nummer är proffsigt. I proffsighet var det bara Ukraina som var i närheten, den låten var dessutom snäppet vassare än Charlottes.

Ukraina var således mina favoriter, jag uppskattade också Danmarks bidrag, Islands E-type plagiat måste man bara gilla, Greklands var helt ok och Frankrikes var häftigt, jag tyckte dock till skillnad från de flesta experter att det var mer Pulp-varning än Beach-boys varning på bidraget. Kan ju inte låta bli att uppskatta Lettlands pirater också. Bidraget som den svenska juryn, med all rätt, ratade, därför sökte de i Lettland istället och vann. Nu kom låten paradoxalt nog före Sverige i Eurovision. Det engelska uttalet är utan att överdriva vidrigt. Men melodin är bra och refrängen sätter sig omedelbart. Den kommer säkert att dunkas på de flesta discona Sverige över i sommar. För att inte tala om i Sunny Beach...

Vilka vann? Jo det blev ju Ryssland Dima Bilan som var nära att vinna redan för ett par år sedan. Visst det var en favorit för många, men inte för mig. Och vem var redan innan finalen började helt säker på att låten skulle vinna? Jo schlageranalfabeten Danne Hellsten, naturligtvis. Klart att det sticker lite i ögonen på en självutsedd schlagerexpert som mig. Sverige kom ju självklart alldeles för långt bak i fältet. Topp fem var vi värda, melodin var ju som sagt bra och proffsigheten kunde ju bara Ukraina mäta sig med. Undrar förresten hur mycket bottenplaceringen har att göra med att Charlotte ser ut som något från yttre rymden? Skitsamma, melodifestivalen håller mycket högre klass än Eurovision, så det så!

Ja just det, jag är ju med i Aftonbladets Drömelvan där jag skapat en liga. Jag tappade intresset redan efter ett par omgångar. Mattias Olofsson är ett svin! Förmodligen skulle han om han hade velat kunnat blivit proffs på det här med drömelvor. Han har över 200 poäng mer än mig, nu leder han iofs med över 100 poäng över tvåan Henrik Ragnarsson också, tredjeplatsen innehas av Daniel Nilsson. Själv håller jag mig strax under mitten. Naturligtvis under all kritik! Men det är under en för lång tid, jag har inte tålamodet helt enkelt, det är bara att erkänna! Har varit med i diverse sådana här tävlingar, tror aldrig att jag slutfört en enda gång.

Jo! En gång, men det var Hockey, ni vet under hockeybildseran då NHL var så populärt, då lyckades jag fullfölja ett helt Stanleycup-slutspel och kom faktiskt topp 25 av flera tusen deltagare i Dreamteam som det hette. Den hockeytidningen där mitt namn finns med har jag sparat! Jag tänkte därför att det kanske passar mig bättre att köra Drömelvan över en kortare tid, som tex över ett EM-slutspel. Jag kommer snart att skapa mitt lag och dessutom en liga där ni alla är välkomna att ta upp kampen om VM-pokalen med mig!

Avslutningsvis ska jag citera ur ett av min vän Connys SMS ifrån lördagskvällen. Conny var på sin nästkusin samt bardomskamrat Putte Strömbergs 25-års kalas. Gästlistan var diger,  både släkt och vänner trängdes bland borden. Bla mina kamrater och Puttes kusiner Kim (15 år), Kasper (10 år) och Alexander (4 år) Arnesson (även kallade bröderna Laschon). Ni som förstår, förstår, ni andra får helt enkelt ursäkta!

Vi hade kapplöpning på gräset utanför, jag halkade och fick gräsfläckar. Bengtsson vann, Kappe kom  tvåa, Alle sist
. /Conny
 
Ett eminent referat, fantastiskt kul, tack för det!

Jag hoppas att kunna återkomma i veckan med ett mer fotbollsrelaterat inlägg.

Ha det fint! /P.  

Kommentarer
Postat av: Olofsson

Tack! Jag e ett svin haha, ee jag för bra eller ni för dåliga det är ju frågan??

2008-05-26 @ 21:03:13
Postat av: Niclas

Tjenare Plogen!

Jo, allt är bra här. Har en del i skolan men börjar se ljuset =) Härligt att b-uppsatsen är färdig så du kan få lite fritid och skriva blogg ist=)

Som vanligt så är det en fröjd att läsa din blogg och jag håller med dig om det mesta. Gällande landskampsmatchen igår så finns det mycket att diskutera gällande Lagerbäck. Men är lite intresserad av att veta hur du ställer dig till Chippen nu? Du skrev ju till mig att du ser honom som en inhoppare men igår (och även under säsongen i spanien) visade han att han är en man för startelva. Jag tycker det finns plats för både honom och Sebastian Larsson då jag inte ser Ljunberg som given. Även om Lagerbäck kommer spela med ljungberg så tycker jag det är fel. Det bästa vore nästa om han är så pass skadad så han inte kan spela.

Sen förstår jag inte hur experter och kommentatera helt tiden kan säga att Majstorovic är en bra back-up till Mellberg/Hansson. I mina ögonen är han mest given. Eller vad säger du?

Hoppas allt är bra med dig! Och gällande LTIK så ska jag försöka komma och kolla någon match i sommar. Vill väldigt gärna! / Niclas

2008-05-27 @ 17:11:45
URL: http://nicbor.blogg.se/
Postat av: Lars-Gunnar Blom

Kennedy B. är förste reserv, det var därför han spelade i går.

I fall någon av de 23 uttagna inte kan är det KB som åker med till EM.

"I love Europe" med Christer Sjögren hade vunnit.

2008-05-27 @ 17:25:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0