V. som gått och helgen

Under veckan har jag stapplat runt på mitt glasfibergips och efterhand har jag lärt mig att ta mig fram allt fortare, och nu går jag faktiskt riktigt hyfsat. Även om det är lite klumpfot -varning på mig. Veckan har förutom praktik på Veinge junior high och två träningspass med laget innehållit en handbollsmatch. Förövrigt den första handbollsmatch jag sett live, och vilken match det blev sedan. HK Drotts sista match för säsongen, helt avgörande och mot främsta rivalen Redbergslid. En fullsatt sporthall i Halmstad och bra tryck på läktaren gjorde inramningen fantastisk. Det skulle inte räcka med oavgjort för Drott om de skulle stanna kvar i elitserien utan kvalspel.


Redbergslid tog omedelbart kommandot i matchen, Drott kom igen, tappade åter och i paus ledde Redbegslid med fyra mål. Drott kom ut som ett annat lag efter paus, Daniel Lindgren och framförallt Tobias Bengtsson visade vägen offensivt medan Stephen Nielsen i kassen murade igen bakåt. Drott gick ikapp och förbi och ledde som mest med fyra mål. Redbergslid kämpade sig dock mot slutet av kampen ikapp igen och sedan spelande tränare i Drott Thomas "Ryssen" Eriksson blivit solklart utvisad efter en tröjdragning var det fördel Redbergslid då resultatet var 30 lika och de hade bollen med ca. en och en halv minut kvar att spela.


Nielsen i Drottkassen lyckades dock rädda Redbergslids avslut och Drott fick 17 sekunder på sig att hänga in ett mål och på så sätt slippa fler matcher för året. Timeout! Bollen kastades lugnt runt mellan Drottarna innan bollen i precis sista stund stacks ut av Bengtsson till Martin Bystedt på högerkanten och med en sekund kvar lyckades Bystedt på något sätt få in bollen ifrån dövinkeln. Glädjen var total, sporthallstaket höll på att lyfta. Vilket välregisserat skådespel! Det gav absolut mersmak och det blir inte den sista match jag ser live, det vill jag lova, när handboll är jämnt och spännande så är det förmodligen den största publiksporten av dem alla.


Anledningen till att jag från början gick på matchen var egentligen utav en ganska stor tillfällighet. Stadium bjöd två stycken från varje klubb de har samarbete med i Halland, däribland förutom LTIK också t.ex. Falkenbergs FF och Våxtorps BoIS. Det var meningen att ordföranden Göte Åkesson och sektionsordföranden Per Vedin skulle ha följt med på matchen, men då Per inte hade någon möjlighet att följa med fick jag äran att ta hans plats. Förutom matchen ingick också en utmärkt buffé med tillhörande valfri stark dryck i sporthallens "valv" och frågesport, alltsammans lett av Stadiums team-sales ansvarige tillika LTIK-spelaren, Mattias "Tjovven" Johansson. Till buffén bjöds vi också på en intervju med världens främsta hanbollsspelare genom tiderna tillika Redbergslidstränaren, Magnus "Slangen" Wislander. En stor man, på alla sätt!  Allt detta i kombination gjorde kvällen smått fantastisk.


Denna vecka var det, förutom hanbollspremiär för min egen del, äntligen dags att begå gräspremiär på L:a Tjärby IP för laget. En härlig känsla, trots att det är rejält tungt i benen de första passen. Gräset håller faktiskt riktigt bra och trots att det är lite hoppigt här och där så verkar alla i laget tillfreds med att slippa gruset. I och med gräspremiären vaknar också de äldre spelarna till liv. Jonas och Ola Nilsson som inte tränat fullt ut tidigare, infann sig nu båda två på bägge passen i veckan, detta gjorde i sin tur att snittet höjdes något, med 24 man på plats i tisdags och 25 i torsdags. Tränare Mats Johansson har varit på skidsemester i veckan, i och med hans frånvaro har träningarna bedrivits av Per Vedin, med assistans av mig själv. Det är sannerligen ingen svår uppgift att köra ett pass utan Mats på plats då den oerhört ambitiöse och seriöse tränaren fyllt en hel A4:a sida med träningens upplägg, från uppvärmning till nedjogg och stretch.


LTIK möter inget lag denna helg, istället kommer en internmatch att spelas på IP under söndagen, hela 30 man kommer att delta i matchen som kommer att spelas mellan ett "A" och ett "B" -lag. Det blir naturligtvis ett utmärkt tillfälle för Mats, som då kommit hem, att få testa en rad olika saker. Det finns mycket att jobba på, det märktes inte minst i matchen mot SBK förra helgen, med lite distans till det mötet var det ingen särskilt bra insats vi stod för. Mycket är nytt, tränaren, spelsättet, flera spelare osv. Det kommer så klart att ta en tid att få allting att stämma och funka. Tålamod!


SBK tar under lördagen emot KHFF (kl 13:00) och det blir självklart en trevlig fight. Det ska bli spännande att se hur väl firma Jönsson/Jacobsson i KHFF lyckas luckra upp det erkänt defensivt starka SBK. Mattias Nätterqvist gör årsdebut i KHFF och han kommer att tillföra mycket energi. I veckan meddelades det från KHFFs hemsida att framröstade lagkaptenen Fredrik Branting en månad innan seriepremiären väljer att sluta spela boll pga. arbete. Så klart ett tungt avbräck för det favorittippade laget att tappa den skicklige och rutinerade bollsspelaren så här tätt inpå seriestarten. Nu tror jag inte att det spelar någon roll, Jonathan Jacobsson fyller lagkaptensbindeln väl och Christian Karlsson blir ett lika bra komplement (om inte bättre) till Kristian Åkesson i mittförsvaret.


Precis som LTIK håller också GIF/VIF, Knäred och Ysby fritt från träningsmatch denna helg. LFK kör dock på som vanligt och man möter tufft motstånd i form av Värnamo på bortaplan under lördagen. Ränneslöv tar sig an Förslöv på bortaplan, medan Skottorp möter både Trönninge B och Ränneslöv B. Förmodligen kommer SIF att ställa upp med två kombinationer mot de duktiga B-lagen. Walldia går i elden på söndag då de tar sig an tuffa Oskarström på bortaplan, det blir en värdemätare!


Jag kommer med största säkerhet att ta mig till Skogaby för att kolla in SBK mot KHFF, den matchen blir inte mindre intressant då Kapten Jacobsson i KHFF, precis som jag själv, kommer att spendera lördagskvällen hemma i SBK-tränaren Mats Anderssons hus. Detta då Mats dotter Annika fyller 25 år och kommer att fira den stora dagen i föräldrahemmet. Jonte är precis som jag själv god vän med Anki och resten kan ni figurera ut själva. Det kommer säkert att bli en del gott snack under kvällen. Förmodligen får väl jag och kapten Conny Strömberg ta ett par gliringar från pappa-Mats under kvällens gång efter förlusten mot hans SBK förra helgen. Men det hör ju liksom till. Förresten så vill jag passa på att gratulera min kära kamrat Anki på 25-årsdagen. Ha den äran!


Ha nu en trevlig fotbollshelg allesammans! / P. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0