På "Tjovves" begäran, LTIK´s bästa elva

På min gode vän och lagkamrat Mattias "Tjovve" Johanssons begäran kommer jag här att ta ut en, eller ja, två stycken startelvor med LTIKs bästa spelare genom tiderna. Detta arbete har varit ganska svårt för mig, dels för att jag inte sett alla spelare som spelat för klubben, jag började titta på A-laget kring 1997, men även från de första åren är minnena ganska vaga. Det är dessutom jobbigt då det är svårt att bedöma kvalitéer på spelare från olika divisioner och årgångar. Men jag är ganska nöjd med mitt arbete, jag har tagit ut två st. elvor, en innehållande de spelare som jag plockat ut om jag bara fått välja ett lag, alla spelare i det laget är LTIK-legendarer som samtliga gjort över 230 matcher i den rödblåa tröjan, dessutom har alla spelat minst div. fem fotboll för LTIK. Den andra elvan innehåller spelare som bara spelat i LTIK under en kortare period men som ändå förtjänar att omnämnas. Spelare jag inte sett spela har jag utelämnat från startelvorna, men jag kommer att nämna en del namn samt hur många matcher och mål de gjort för klubben.

Legendar-elvan:

Målvakt: Mats "Persa" Pettersson, 450 matcher, 15 mål

Högerback: Jesper "Lill-Jeppe" Wadensten (tidigare Karlsson), 377 matcher, 50 mål

Mittback: Peter "Pippi" Larsson, 415 matcher, 57 mål

Mittback: Fredrik "Gummi" Jacobsson, 520 matcher, 42 mål

Vänsterback: Joacim "Jolle" Liedman, 451 matcher, 101 mål

Högermittfältare: Tommy "Tompa" Johansson, 345 matcher, 43 mål

Innermittfältare: Jim "Jimmen" Nilsson, 348 matcher, 51 mål

Innermittfältare: Mikael "Micke" Johansson, 230 matcher, 38 mål

Vänstermittfältare: Ola Nilsson, 417 matcher, 50 mål

Forward: Jesper "Jeppe" Johansson, 469 matcher, 199 mål

Forward: Mattias "Matte" Johansson, 374 matcher, 173 mål

I denna elvan skulle också följande spelare kunna ingå:

Målvakter:

Jonas "Jonna" Nilsson, 516 matcher, 5 mål

 Mikael "Micke" Jansson, 194 matcher, 32 mål

Utespelare:

Jonas "Jonta" Klippfors, 272 matcher, 166 mål

Jonas Johansson, 256 matcher, 42 mål

Peter Ottosson, 254 matcher, 71 mål

Sonny Jensen, 240 matcher, 58 mål

Ulf  "Uffe" Thorén, 219 matcher, 73 mål

Lars "Lasse" Gustavsson, 184 matcher, 89 mål

Bengt-Åke Johansson, 159 matcher, 36 mål

Min andra elva ser ut så här:

Målvakt: Jörgen Gunnarsson, har LTIK som moderförening, men gick tidigt till HBK där han lyckades bli tredjemålvakt. Kom tillbaka till LTIK och gjorde en säsong, förmodligen den bästa målvakten som någonsin stått i LTIK.

Högerback: Jonas Larsson, LFKaren kom till LTIK efter ett par säsonger i BKW. Var ordinarie på mittfältet som "flisare" bakom Izkok Pristovnik under en säsong i LFK. Onda ljumskar satte stopp för karriären, Jonas är utan tvivel den bästa och mest jobbiga back jag mött på träning i LTIK.

Mittback: Peter "Pidda" Andersson, kommentar egentligen överflödig. Lämnade tidigt moderföreningen för HBK där han nådde seniortruppen. Hann bara spela ett fåtal matcher som senior för LTIK innan det. Efter HBK blev det LFK för mittbacken som ofta var både straffskytt och lagkapten. Numera är Pidda spelande tränare i SBK.

Mittback: Kristian "Krille" Åkesson, försvann som femtonåring till LFK där han så småningom blev ordinarie mittback och lagkapten. Är nu spelande tränare i  KHFF.

Vänsterback: Daniel "Danne" Hellsten, 280 matcher, 27 mål, den stora talangen som var på vippen att komma med i Hallandslaget var väldigt stabil i LTIKs div. fyra lag. Tillhör numera RGIF, där han är en viktig pusselbit i försvarslinjen.

Högermittfältare: Mattias Hed (tidigare Karlsson), den spelare som nått allra längst av alla LTIKare. Var ordinarie på mittfältet under guldåret 1997 i HBK . Efter det spelade han några säsonger för LFK där han ofta var lagkapten, han hoppade dessutom in som tränare och räddade kvar div. två laget i serien 2006. Numera nöjer sig Hed med att träna sina egna döttrar och deras lag i Centern.
 
Innermittfältare: Emil Nieroth, finliraren spelade i LTIK det året vi tog oss upp i fyran. Utnämnd till Hallands roligaste spelare samma säsong på den Halländska fotbollsgalan. Förra säsongen spelade Emil i Leikin där han vann den interna poängligan. LFK ryckte i honom, men av allt att döma hamnar han nästa säsong i Alets IK (se angående uppdatering).

Innermittfältare: Andreas Thedeby, Emils parhäst på innermittfältet då steget till fyran togs. Utnämnd till bästa mittfältare i de lägre serierna av HP samma säsong. Ur LFKare med många matcher i div. två på kontot, här även spelat i HBK U och B, han nådde också Hallandslaget. Spelar nu i RGIF.

Vänstermittfältare: Patrik "Packi" Åkesson, 141 matcher, 42 mål, även Packi är ur LFKare med många div. två matcher på kontot. Var ordinarie när han var skadefri i det svartvita laget. Är nu spelande tränare i BKW.

Forward: Daniel "Eken" Eriksson, 100 matcher, 62 mål, LTIKs mest effektiva spelare, en riktig målskytt. I princip alla målen är gjorda i div fem och fyra. Eken gjorde bara ett fåtal B-matcher under sina säsonger i LTIK. Numera spelar Eken i BKW, om han inte lägger av.

Forward: Jonas Höjman, den bästa spelare jag någonsin spelat med. (se välkommen till min blogg) Spel med HBK U och B, Leikin och LFK på meritlistan. Är registrerad spelare för RGIF, men han jobbar i Norge.

I detta lag kunde även spelare som följande varit med:

Tomas "Tomma" Andersson, Piddas äldre bror nådde precis som brorsan seniorspel i HBK, efter det blev det även för honom LFK.

Henrik "Hinken" Åkesson, 123 matcher, 70 mål. Numera i BKW, om han inte lägger av.


Elvis Begic, fulländad tekniker som dock var alldeles för skadebenägen och inte riktigt hade den sista viljan för att lyckas i större sammanhang, har dock ett antal div två matcher med LFK på cvt. Numera i BKW.

Fredrik Blixt, en av de absolut största talangerna i LTIKs historia, i princip komplett som fotbollsspelare, men han saknade motivation för att lyckas i större sammanhang.

Patrik Marku, helt fantastisk teknik, varje träning han gjorde så hände det vid minst ett tillfälle att han gjorde något så briljant med bollen att hela träningen bara stannade upp. Glömmer aldrig när han i div. fem gjorde fem av de sex målen i vinsten mot Gullbrandstorp (6-1) på egen hand som högerytter. Den rätta viljan fanns dock inte här heller.

Det har således spelat en hel del duktiga spelare i LTIK under klubbens 28 åriga historia. Det är som sagt inte enkelt att ta ut spelare på det här viset, men detta är mina elvor, sedan har alla rätt att tycka till och tycka annorlunda. Hoppas att du är nöjd Tjovve!


Länge leve LTIK! / P

PS. Tydligen sökte Tjovve även en coach för lagen ovan, för mig är det ganska givet att den coachen heter Andrew Marshall. LTIKs i särklass bästa tränare genom tiderna, om ni frågar mig. Förutom att han tillförde mycket som spelare så var han dessutom en väldigt kunnig tränare som hade den sociala samvaron i centrum. DS


Kommentarer
Postat av: Tjovve

Det ser väldigt bra ut!..... vad jag kan se har du inte glömt någon spelare.
Det jag saknar är en coach för laget....

2008-01-06 @ 00:52:22
Postat av: Olofsson

Men va i Dennis Lundh då?? måste va den i särklass bäste på senare tid ju. Men på vad det vet jag klart inte :P möjligtvis att instruera o visa övningar själv så alla spelarna får stå o frysa hehe

2008-01-07 @ 18:35:15
Postat av: Hellstone

ser bra ut vem e lagkapten?? Mats Alexandersson då? en av minna favoriter. Jag vill ha med en outsider i legendarelvan det är den stora pingis talangen i serve, och den blonde spelmotorn "tjej idol" nämmligen Pierre Fallet.Lilla tjärby låg i Div 7 när denna "Årets roligaste" spelade i klubben. jag kom ihåg honom mycket väl. tusen solar

2008-01-12 @ 13:28:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0