"Vinner inte K/HFF serien är det något fel på klubben"

Intervju med Jonas Klippfors som i år för första året tränar Knäreds IK. Jonas är LTIKs tredje främsta målskytt genom tiderna med sina 166 mål på 272 matcher. Jag har haft Jonas som tränare i tre år, först i VGLTs P16 lag och nu senast två säsonger i seniorerna. I Klippfors har KIK fått en engagerad och ambitiös tränare som håller ordning och reda och som bedriver trevliga träningar. Klippfors sätter dessutom alltid gemenskapen i främsta rummet.

>Först lite information om dig själv.
-Jag är 42 år, bor i Lilla Tjärby med min familj och har också spelat boll i LTIK, min position var forward. Jag är ny tränare i KIK och har tidigare tränat bl.a. Simlångsdalen, LFKs damer och LTIK. Den bästa spelare jag spelat med är förmodligen Lars Gustavsson (184 matcher, 89 mål i LTIK), KDs riksdagsman. Han varvade ner i LTIK efter att han spelat flera år i Halmia, jag och Lasse spelade på topp tillsammans och utgjorde ett giftigt anfallspar. Den bästa spelare jag mött måste vara någon i Genevads IF, som på den tiden var riktigt bra. Mittbacken, Lasse Bengtsson tror jag att han hette, är förmodligen den bästa av de jag mött.

Hur har det sett ut på träningarna?
-Vi har en trupp på 27 man och vi är i snitt 20 på träningarna, vilket jag är mycket nöjd med. Vi har kört tre gånger i veckan, men går nu ner på två gånger när träningsmatcherna börjar. Vi har haft två pass ute på grusplan där vi lagt vikt på fotboll och kondition samt ett pass inne där det varit mycket styrka och spänst samt en del spel.

Spelaromsättning?
-Vi har fått in fyra nya killar som Kalle Svensson tagit med från högskolan i Halmstad. Henrik Abrahamsson som tar upp kampen med Mikael Holvigsson om målvaktsposten, Karl Kristenssen som är yttermittfältare, Rasmus Magnusson som är forward och John Hjalmarsson Hjelt som är ytterback. Vi har inte direkt tappat någon spelare, men de rutinerade Johan Karlsson och Anders Hultberg har inte kunnat träna till någon reda. 

Har ni satt upp något mål i laget inför säsongen?
-Vi blev sjua förra året, och vill naturligtvis förbättra oss i år. En topp-fem placering tycker jag är en rimlig målsättning.

Vilka blir de tuffaste konkurrenterna och vilka lag hamnar topp fem?
-Kornhult/Hishult är såklart jättefavoriter med sina nyförvärv och vinner inte de serien i år så är det något fel på föreningen. Jag tror också att BK Walldia blir farliga och LTIK har fått en del duktiga nyförvärv, så de blir säkert bra. Jag är mer osäker på Skottorp, de har tappat några duktiga spelare, samtidigt har de fått in några nya. David Eriksson är ett bra nyförvärv, men jag tror inte att han blir lika bra som t.ex. Kristian Åkesson och Ola Jönsson i K/H FF. Sedan vill som sagt vi i KIK också ha ett finger med i spelet topp fem.

Slutligen, finns det någon spelare i KIK som man ska hålla ett extra öga på i år?
-Kalle Svensson som är vår spelmotor är riktigt bra, sedan kan nye forwarden Rasmus Magnusson bli en attraktion om han blir lite bättre tränad.< 

// P.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0