V. som gått, "supporterkultur" & Safari

Jag har precis som föregående vecka spenderat även denna vecka i gips upp till knäet. Börjar faktiskt så smått att vänja mig. Det är riktigt skönt att ha en bil med automatisk växellåda och det var verkligen tur i oturen att jag skadade vänsterbenet. Tack vare den gula baywatch-mobilen så är jag inte helt strandsatt hemma. Den funkar alldeles utmärkt som en något förvuxen permobil när jag ska ut på äventyr. Detta gipset åker av på torsdag och då kommer jag även att bli av med stygnen efter operationen. Sedan kommer jag att antingen få ett nytt gips eller en rörlig ortos, hur som helst så kommer jag då att få stö på foten och det kommer naturligtvis att göra det betydligt enklare för mig att ta mig fram.


Träningen i kombihallen i lördags var en njutning att följa. Alla spelare såg verkligen ut att trivas på det mjuka underlaget och det var många som höjde sig jämfört med en träning på grus. Skillnaden var stor vad det gäller det mesta, men det syntes framförallt i skottövningen hur fantastiskt fina och rena träffar faktiskt i princip alla fick på bollen. Att få bra träff på en grusboll, på en grusplan, med grusskor, i princip alltid i minusgrader är som bekant nästan omöjligt. Spelarna som imponerade allra mest var framförallt Erik Westerlund som så väldigt bra ut i spelet och dessutom kryddade sin insats med några riktigt läckra distansskott som målvakt Jonas Nilsson snällt fick hämta ur nätet. Även Andreas Bladh imponerade som spelfördelare i ett utav lagen under spelövningen. Målvakterna: tidigare nämnde Jonna och Morgan Johnsson var dessutom mycket duktiga i skottövningen båda två, det märktes dock att de blivit ganska slitna till spelet.


Det var kanske inte så konstigt att träningen i tisdags inte blev alls lika bra som den i kombihallen. Flera spelare drömde säkert sig tillbaks och det såg stundtals allmänt förvirrat och slött ut. Ett embryo till en blivande A-lagsbacklinje sattes dock upp av Mats i en anfall-försvar övning och den såg väldigt svårgenomtränglig ut. Torsdagens träning var betydligt bättre och övningarna satt tillslut riktigt bra på den stenhårda grusplanen i Veinge. Håkan Karlsson var väldigt pigg och duktig under spelövningen, det finns inte många som tar honom när det gäller närkamper och nickspel, dessutom var han duktig med bollen och styrde som vanligt upp laget framför sig från sin mittbacksposition på ett föredömligt vis. Över 20 man fanns på plats vid all tre träningstillfällena.


I morgon (lördag) väntar ett trevligt break i den vanliga träningen då LTIK tillsammans med Skogaby BK ska spela lite inomhus-cup. Det kan så klart bli kul, hoppas bara att SBK får ihop något eller ett par lag. De har tydligen inte varit så mankraftiga vid träningstillfällena, endast ca. 12 per gång är naturligtvis inte godkänt.


I morgon vankas det även träningsmatch för LFK, den andra i raden och nu mot elitfyran-laget Sennan på Sannarps konstgräs kl. 11 00. Hade varit trevligt att se matchen, men jag hoppar nog. Fredrik Johnsson och Besart Mazreku på topp ser onekligen spännande ut, en stor kraftfull och en liten kvick, hoppas att de får samarbetet att fungera, då kan det bli riktigt bra.


Sedan var det supporterkultur ja, Hans. Det är klart att alla lag i kommunen har trogna anhängare och att de intressanta matcherna som toppmatcher och derbyn kan dra ganska mycket folk. Men just den lilla supporterkultur som tidigare fanns har i princip försvunnit i och med försvinnandet av LT-cupen. Vid de här finalerna fanns alltid gott om folk till båda finallagen på plats och hejade på sitt lag, ofta iförda matchtröjor och både spelandes och sjungandes. Det var så klart trevligt och något man saknar idag, att LFK B började dominera LT-cupen mot slutet och i princip varje år var framme i final gjorde dock att något av gnistan från det hela försvann då LFK B inte direkt hade några särskilt fanatiska anhängare.


I LTIKs fall så har det varit riktigt röj vid sidan av planen vid två tillfällen så länge jag själv spelat i seniortruppen. Den första gången var 2003 och kvalmatchen då vi tog oss upp i fyran och det andra tillfället var året därpå då LT-cupen vanns. I övrigt så tycker jag nog att Ysby BK ligger väl till när det gäller att stötta sitt lag högljutt. Två av de tre senaste säsongerna har LTIK gjort säsongspremiär mot YBK på Munkavallen och vid båda dessa tillfällen har YBK-klacken varit både stor och högljudd. Det märkliga är att LTIK faktiskt även i år har seriepremiär borta mot YBK, jag förväntar mig naturligtvis inte ett dugg mindre drag om matchen och YBK-anhängarna denna gång heller. Också Ränneslövarna är duktiga på att stötta sitt lag högljutt och mankraftigt. Det har inte minst märkts i alla de LT-cupfinaler som laget varit framme i.


Några direkta hatmatcher vet jag inte direkt om det finns, men vissa derbyn är såklart hetare än andra. Skogaby mot Genevad/Veinge är ett riktigt klassiskt derby där inga fingrar läggs emellan, kul att de båda lagen möts i år. Skottorp mot Hasslöv är ett annat stenhårt derby som det brukar snackas både långt innan och långt efteråt om på domarträffarna. Även dessa lag möts ju i år och det är förmodligen HAIS mer nöjda över än SIF. Skottorp har på senare år alltid varit det bättre fotbollslaget, alltså har de också vid varje möte haft mest att förlora. Kämparna i Hasslöv gör allt, då menar jag i princip allt för att roffa åt sig poäng från närmsta grannen och det slår ibland nästan gnistor i närkamperna.


Vad det gäller mitt eget lag, LTIK så har vi väl aldrig direkt haft något riktigt specifikt lag som känts mer speciellt att möta. LTIK är det yngsta herrlaget i kommunen, bildades så sent som 1979 och vid det laget så var redan alla lag upptagna av ett derby som kändes lite extra speciellt. Skulle det vara något lag som det känns lite extra att möta så är det väl Ränneslöv då. På den tiden då LTIK inte fanns så körde den legendariske RGIF-ledaren Sven-Arne Andersson, då som nu bosatt i Lilla Tjärby, runt med en minibuss och hämtade ungarna i byn för fotbollsträning i Ränneslöv. När LTIK bildades gick de flesta ungarna av förklarliga skäl till klubben i byn istället. Redan här lades grunden till en rivalitet lagen emellan. Ränneslöv var i många år dock alldeles för bra för LTIK och spelade alltid i ett par divisioner högre upp. Fram tills 1999 då lagen spelade tillsammans i femman, kampen om nästbästa lag i kommunen kunde börja. Flera av spelarna som hade spelat tillsammans i Ränneslöv under barnaåren hade nu dessutom uppnått den ålder att de nu skulle mötas i A-lagssammanhang.


Ränneslöv var för bra första året, de fyra följande åren kunde dock LTIK titulera sig som tvåa i kommunen efter LFK. Jag minns framförallt matchen när LTIK för första gången besegrade RGIF under min tid som senior. Över 300 personer hade letat sig till Lilla Tjärby IP, det är ett publikrekord som nog kommer att stå sig, dagen efter letade sig drygt hälften så många till LFKs hemmamatch. Det jag minns från matchen var att den nu i Landskrona BoIS spelande Calle Genberg spelade högerytter i RGIF, samt att Mattias Bengtsson kom in som vänsterback. Jag minns också att tränarna och före detta LFK-profilerna, Stojan Janos i RGIF och Andy Marshall i LTIK, hetsade varann i LT veckan innan. I övrigt minns jag bara att LTIK vann och att vi sedan var nästbäst fram till år 2005 då RGIF gick om igen och fortfarande är kvar som tvåa efter LFK.

Nu är mötena mellan RGIF och LTIK inte lika speciella längre, framförallt så är RGIF helt enkelt för bra och att spela träningsmatch mot varann är såklart inte samma sak som att spela i serien eller cupen. I princip alla spelare som började sin karriär i Ränneslöv har dessutom slutat för ett antal år sedan. Intressant kuriosa är att RGIF-legendaren Sven-Arne Andersson är far till den nuvarande Räneslövtränaren Tony Andersson och fotbollssektionens ordförande i samma klubb, Magnus Andersson. Båda två är således uppväxta i Lilla Tjärby och Tonne har faktiskt gjort en säsong mellan stolparna i LTIKs knatte- eller var det kanske puttelag. Även Tony Olofsson (Mattias Olofssons far) som är en av RGIFs bästa målskyttar genom tiderna är Lilla Tjärby-påg, bara för att nämna ytterligare en.


Jag hade tänkt att skriva lite om Ronaldo också, men jag tror att jag väntar med det. Jobbar lite på en lista över världens bästa fotbollsspelare genom tiderna. Inget enkelt jobb, men jag tror nog att Ronaldo ska kunna hamna på en topp fem placering i en sådan lista. Förbannat tråkigt med hans skada hursomhelst, avslitna senor är inga trevliga grejer.


Trevlig helg! / P.


PS. Just det Niclas, det var Safari också. Kul att du läser bloggen förresten, du är saknad både i laget och i skolan. Safari har gjort det jättebra och han är absolut en framtidsman. Han kanske behöver slipa lite på det defensiva, offensivt är han riktigt spännande, mycket fin vänsterfot. Med tanke på att Lagerbäck inte satsade på honom något särskilt mot Turkiet så tror jag att han får vänta till efter EM för mer landslagsspel. Både Micke Nilsson och Alex kan spela vänsterback, jag tror inte att Lagerbäck tar med något alternativ till Edman, bortsett från de två då. Tråkigt nog för safari och för dig du himmelsblåe. Men man vet ju aldrig, är han fullkomligt briljant i MFF i vår kan kanske Lagerbäck inte låta bli att ta med honom. DS. 



  


Kommentarer
Postat av: eken

haha va glad man blir plogen ! =) fantastisk blogg plogen!

2008-02-16 @ 13:21:08
Postat av: altmeister

Skulle vilja kommentera dem s k hatmatcherna, som du nämner Plogen så är nog din förening för ung för att ha skaffat sig någon trätobroder, det tar år att bygga upp. Som jag ser det så finns det ett knippe riktiga derby. Ett är Kornhult mot Hishult men det blir ju av förklarliga skäl inget mer av den varan, har dock hört att en och annan gammal uv i Kornhult/Hishults trakten avskyr denna sammanslagning. Ett annat hett derby är när byarna vid åsen drabbar samman nämligen när Våxtorp tar sig an Hasslöv i dessa derby har det gått en och annan benpipa. I trion Ränneslöv, Walldia och Ysby finner vi heta derbyn t ex storebror-lillebror derbyt mellan Ränneslöv-Ysby, det klassiska derbyt Walldia-Ränneslöv samt att i matchen mellan Ysby-Walldia läggs det inte heller några fingrar emellan. I derbyt mellan Skogaby-Veinge lär det finnas rivalitet sen mannaminne. Lagen som känns lite mer neutrala i derbysammanhang är Knäred, Skottorp och som sagt LTIK. Men det kanske finns någon som vet lite mer om dom lagen än jag.
Avslutningsvis tack för en kanonfin blogg Plogen.

2008-02-16 @ 14:19:08
Postat av: Olofsson

Trevligt inlägg Mr P. Gillar dock inte när du skriver upp farsan, bara hoppas han inte hittar hit :P Kan för övrigt hålla med om att för oss i LTIK känns det nog mest som ett derby mot RGIF, för min egen del givetvis speciellt eftersom jag började själv spela där och även pappa Tony men även mamma har faktiskt tillhört damlaget. För övrigt så bor jag ju faktiskt granne med den legendariske RGIF tränaren Sven-Arne Andersson och firar lillejulafton med han och även tonne( tränare nu) och hans bror Magnus "Manno" Andersson. Och där har man hört oändligt många gamla historier vill jag lova.

2008-02-16 @ 17:01:18
Postat av: Hans

Som vanligt, oerhört trevlig läsning man blir bjuden på! Stor elogé!
Stojan Janos klingar bekant... Han har inte huserat som ytter på Ysbys mittfält?
Har faktiskt betvittnat ett Skottorp-Hasslövs derby och det var rätt bra riv på planen. På den vittrande träläktaren var det dock rätt så tyst dessvärre.
Tänkte ta mig friheten att, givetvis med referens till din sida, klippa in ngt stycke från din text till min blogg. Hör av dig om du misstycker!
När du nu så vänligt infriade min önskan om tema så har jag ett nytt! =) Idrottsplatserna! Hur ser dom ut? Vilka är bra, vilka är usla? Var är korven godast och speakern roligast? Kämpa på!

2008-02-16 @ 21:39:07
URL: http://hylliesports.blogg.se
Postat av: Dock

Vad roligt att du tar upp LT-cupen, synd att dom la ner den. Finns det ingen statistik om vinnare genom åren. Det hade varit kul att titta på. Vilket lag har vunnit flest gånger??

2008-02-17 @ 19:20:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0