Välkommen till min blogg

Här kommer jag att förmedla mina tankar kring det mesta som rör fotboll, med extra fokus på lokal fotboll. Jag är själv LTIK:are men detta innebär inte nödvändigtvis att det mesta här på bloggen kommer att röra just LTIK. Jag hade tänkt skriva en hel del om de andra lokala klubbarna i kommunen också såsom: LFK, RGIF, GIF/VIF, YBK, SBK, KIK, KHFF, BKW, SIF, VBoIS och HIS.

Jag ser mig absolut inte som en expert på vare sig fotboll i stort eller på någon av de lokala föreningarna. Men som den fotbollsidiot/nörd jag är så tycker jag att Laholmsfotbollen är fruktansvärt rolig och intressant. Inte minst med tanke på KHFF:s stora satsning med ett knippe LFK-spelare i laget till 2008-års säsong.
 
Först info om mig själv och min egen fotbollsbakgrund: Jag började spela fotboll som sexåring i LTIK 1989 (tio år efter det att klubben bildades). Sedan dess har jag varit den blåröda föreningen trogen. Mitt första år spelade jag tillsammans med P7-laget där Krille Åkesson och Robban Elmberg var de mest framstående spelarna. Min första tränare var Göte Åkesson. De övriga som jag haft äran att  träna under är i tur och ordning: Olle Hansson, Bert Hindgren, Jonas Klippfors, Krister Alexandersson, Andy Marshall, Mats Alexandersson, Lars Lillis Klasson, Dennis Lundh, Jonas Klippfors (igen), numera tränas LTIK som bekant av Mats Johannson.

Någon stjärna på planen har jag aldrig varit, dock ganska hyfsad fram till femton års ålder då jag för femte gången bröt min vänsterarm. Hela min "fotbollskarriär" har varit kantad av olika skador. Efter att jag bröt armen sista gången så blev jag nog en aning försiktig och lite omedvetet mentalt påverkad. Jag klarade aldrig riktigt av omställningen från juniorfotboll till seniorfotboll. Under mitt första år som senior blev jag upplyft från backlinjen till mittfältet då jag förmodligen och i sådana fall helt riktigt ansågs vara en säkerhetsrisk bakåt. Jag hade alltid spelat försvarare då jag aldrig varit särskilt kreativ i mitt spel. Naturligtvis fick självförtroendet sig en rejäl knäck, trots att jag nu fick spela från start på mittfältet i B-laget istället för att vara reserv som försvare. Så småningom accepterade jag min roll på mittfältet och klarade mig väl hyfsat med B-lagsmått mätt. När det nästa säsong saknades forwards så fick jag ta steget upp och idag är forward den rollen jag iklätt mig under de flesta av mina seniormatcher.

Redan under Andy Marshalls tid som tränare började jag intressera mig för ledarrollen och jag hjälpte ofta lagledarna i deras jobb. Dessutom skrev jag matchreferaten på hemsidan som på den tiden blomstrade. Daniel Hansson och Dennis Rosenquist skapade sidan som numera står i träda. Förhoppningsvis kommer en ny modern sida att startas upp inom kort.

Sedan 2004 har jag varit lagledare för B-laget. -04 var för övrigt det året LTIK huserade i div. 4 under Lars Lillis Klassons ledning. Numera ser jag mig framförallt som lagledare och inte som spelare. Jag har inte spelat regelbundet de tre senaste säsongerna. Förutom lagledare är jag också sedan tre år tillbaka medlem i styrelsen i LTIK under titeln sekreterare.

Jag kommer i år att göra min tionde säsong som senior i LTIK. Som det ser ut nu är det bara bröderna Ola och Jim Nilsson som varit med längre. Om nu inte Fredrik Nordstrand dyker upp nästa år och förgyller med sin närvaro ytterligare en säsong (han har sagt att han ska sluta). Jag innehar det mindre smickrande rekordet flest spelade seniormatcher utan en enda minut i A-laget med 167 matcher (23 mål).

Nu till mitt smeknamn Plogen som jag fick som 15-åring under en match mot Trönninge IF. Av någon anledning hade jag av tränare Bert Hindgren blivit tillfälligt uppflyttad på innermittfältet från min backposition. Jag var extremt ovan i rollen och visste inte inte riktigt vad jag skulle göra när jag fick bollen på det trånga utrymmet mitt på plan. Så jag slog bollen framför mig och sprang själv efter bollen, till slut var jag framme vid målvakten och då var det ju bara att rulla in bollen i mål. När jag vände mig om såg jag halva TIF:s lag ligga till höger och vänster där jag forcerat fram. Det såg ut som att någon plöjt en fåra rakt igenom TIF:s lag. Målvakt Dennis Rosenquist började efter det kalla mig för Plogen och numera är det ett väl använt smeknmamn. Matchen vann vi för övrigt med 5-1 och målet blev det enda jag lyckades göra under min tid som junior på elvamanna.

Den bästa spelare jag mött i min "karriär" är Dusan Djuric. Vi möttes under en match i P16-serien, HBK ställer som de flesta vet upp med P15-laget i P16-serien, med P14-laget i P15-serien osv. Dusan spelade mittback och gjorde fem mål, HBK vann matchen med 9-1. Den bästa spelare jag spelat med är utan konkurrens Jonas Höjman. Han lirade med LTIK under vår sejour i fyran. Redan första träningen slog han rekord i antal tunnlar under uppvärmingen i kvadraten (ett rekord som fortfarande står sig). Jonas spelade 15 matcher under säsongen och gjorde 16 mål, imponerande med tanke på vilken bra serie fyran är/var. Han höll på att rädda oss kvar i serien i princip på egen hand, men vi missade kvalet med någon poängs marginal. 

Höjman som numera är registrerad spelare för Ränneslövs GIF ryktas som ung ha varit i klass med Fredrik Ljungberg. Jag kan tänka mig att det stämmer med ett par undantag då Höjman nog är en ännu större glaslirare än Ljungberg, dessutom hade Höjman ett riktigt hyfsat tillslag på bollen till skillnad från landslagskaptenen. Ett annat rykte som florerar kring den gode Höjman är att han under sin tid i LFK, då han hade som mest ont i ljumskarna förbjöds att springa på träningen av lagets naprapat, gick runt under spelövningarna och trots det lilla handikappet hade lekstuga och gjorde lite som han ville. I en division två klubb, som på den tiden tillhörde toppen av  tvåan och tränades av Allsvenske Magnus Haglund. Otroligt! Det säger lite om kapaciteten som den herren har i sig. Tyvärr har förmodligen just skadorna stoppat honom från att lyckas i större sammanhang.

Mina favoritlag förutom LTIK är HBK (naturligtvis) och Man Utd. Premier League är min favoritliga. Den snabbaste, tuffaste och roligaste fotbollen spelas där, i af enligt mig Den liga jag först väljer bort av de större är Serie A. Försvarsinriktad fotboll med mycket avbrott och filmningar går bort för mig. Jag ser mycket hellre ett mittenmöte i England än ett toppmöte i Italien. Visst kan det vara kul att kolla in Zlatan och Kaka ibland, men då får det vara i Champions League. Naturligtvis är en match med Barca i La liga aldrig fel. Messi är världens just nu bästa spelare. Men inget går upp mot Premier League och framförallt inte mot världens just nu bästa fotbollslag: Man Utd. Får de bara tillbaka Gary Neville i spel tror jag att de har goda möjligheter att vinna både PL och CL 2008. 

Nog om mig! Ska inom kort uppdatera bloggen igen, då kommer bl.a dessa ämnen att dyka upp: LT-laget har av någon anledning inte tagits tagits ut de två senaste åren. Mycket tråkigt tycker jag, därför kommer jag att här ta ut mitt eget årets lag. Andra ämnen jag kommer att ta upp är: KHFF satsar - LFK tappar, Ränneslövs B-lag, Skogabys backlinje, LTIK:s nyförvärv och spelarförluster, silly season i övriga klubbar som jag hört något spännande ifrån samt mycket annat. Så länge kan ni gå in och läsa på www.laget.se/bkw och www.kornhult.com, två trevliga och matnyttiga hemsidor som innehåller mycket skoj om två föreningar som verkligen är på frammarsch.

Ha det bra så länge! /P


Kommentarer
Postat av: Fridah

välkommen :P

2007-12-11 @ 19:40:05
URL: http://FridahCharlotta.blogg.se
Postat av: gryt

Mina djupaste kondoleanser till öppnandet av din mediokra blogg, min bittra fiende.
Hoppas att den får ett kort liv med ett urvattnat och totalt andefattigt innehåll.

Med nedstämda hälsningar
/gryt

2007-12-11 @ 23:59:57
Postat av: Harva

Kan bara komma på två ord som passar in i detta sammanhang; MÄKTIGT BRORSAN! :)

2007-12-12 @ 10:37:08
Postat av: Toff

Ser fram emot diverse inlägg där jag hoppas kan lära mig en hel del nyttigt om LTIK:s konkurrenter och lokalfotbollen överhuvudtaget! Bra intiativ Plogen!

2007-12-12 @ 18:47:14
Postat av: eken

Mr Plow du e la för go... d e sånt här som gör en så glad! helvete va go du e vaaaaa... den lelle gris! vaaaa hahaha... hej!

2007-12-12 @ 18:51:25
Postat av: Anki

hehe! Det är ju bara att säga till föräldrarna att skrota prenumerationen på laholmaren. Va sjutton ska de med den till nu? :) Och JAG kan hålla mig uppdaterad. Trevligt initiativ! Kram

2007-12-12 @ 20:01:09
Postat av: Johan Gustafsson

Hallo plogen.. Blir de träningsläger 2008 lllrrr??? mch Johan

2007-12-12 @ 22:31:00
Postat av: Pelle BKW

Kanon plogen att du tar upp LT:s fallna mantel,
jag tycker dom bara blir sämre o sämre. Men vi får hjälpas åt på ideell basis för att det ska skrivas något om sydhalländsk fotboll överhuvudtaget(Om man undantar LFK).

2007-12-18 @ 22:11:42
Postat av: Hellstone

Mycket trevlig sida ska bli kul att följa.

lycka till i div 6 mäktig serie blir ett äkta getingbo.själv kommer vi i ränneslöv att dansa bland dom stora elefanterna i div 4.

2007-12-19 @ 17:23:52
Postat av: Andy Eliasson

Nu ska vi se Plogen.
Jag tycker att du gör ett gediget jobb me bloggen Johan. Kul läsning, när du väl skriver om gif/vif...
Keep up the good work!
//andy

2008-04-30 @ 12:43:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0