Kornhult/Hishult FF satsar

Det var nog många som satte kaffet i vrångstrupen en morgon för ca. två månader sedan då HP eller LT slogs upp. Kan det vara sant? Ok att Peter Åberg återvänder till gamla klubben för att överta tränarrollen efter Krister Alexandersson, ok att Ola Jönsson återvänder till gamla klubben efter två år i högre divisioner. Men att också en av LFKs bättre spelare (om inte den allra bästa) under de senaste säsongerna: Jonathan Jacobsson också han återvänder till moderklubben, endast 24 år gammal och att man dessutom lyckats få över LFK-kaptenen, den naturliga ledaren samt ytterst kompetente mittbacken Kristian Åkesson blev nästan för bra för att vara sant.

Första tanken var naturligtvis: vilket fruktansvärt bra lag de får, ingen kommer han en chans mot dem i serien, de kommer gå obesegrade genom sexan och "Jonte" kommer vara den mest överlägsna spelare som någonsin spelat div. sex fotboll. Han kommer vinna både skytteligan och assistligan överlägset och gör han inte det så ser han till att tränare Åberg gör det, genom att servera honom diverse bollar som den erkänt duktiga målskytten Åberg bara kommer att kunna rulla eller knoppa in i öppet mål eller förbi en övergiven målvakt. Citat från forne lagkamraten och före detta LFK-forwarden Calle Genberg: -"När jag såg att "Jonte" fick bollen ute på kanten och började måtta inlägg, så sprang jag bara mot mål, blundade och satte fram huvudet så blev det mål." Kanske lite överdrivet, men visst har han hyfsade fötter "Jonte". (Grattis Genberg förresten till kontraktet med Landskrona BoIS, fotboll på heltid är få förunnat).   

Efter ett tag lugnade jag ner mig, men jag tror fortfarande att KHFF vinner serien och jag tror fortfarande att "Jonte" vinner skytteligan, eller i varje fall ser till att Åberg gör det. Men jag tror inte att de kommer att gå obesegrade genom serien. Många lag kommer se det som sin största uppgift under säsongen att förstöra KHFFs "fest". Men under en hel serie blir det naturligtvis väldigt svårt att rubba dem från första platsen. Lag som Skottorp, Walldia, Knäred och förhoppningsvis LTIK kommer säkert att ge KHFF många tuffa matcher under året, men mot lag som Hasslöv och Slättåkra så ser jag inget annat än tvåsiffrig vinst för det satsande laget som en naturlig matchutgång (om nu inte de båda nederlagstippade lagen förstärker rejält inför nästa säsong).

Tanke nummer två var: Slitsamt för LFK det kommer bli att ersätta de här spelarna. Det kommer inte gå, spelare som "Jonte" och "Krille" tillhörde några av de få spelare som fanns kvar som hade den gamla LFK-andan i sig som Janne Andersson och Magnus Haglund skapade på sin tid i klubben. De var från början två stortalanger som härstammar från kommunen, "Krille" kom från LTIK som 15 åring och spelade pojkallsvenskan med LFK J och blev sedermera uppflyttad till seniortruppen och "Jonte" värvades efter "förädling" i HBK där han under Robert Nordströms ledning nådde B-lagsspel och tillhörde U-truppen.

Tanke nummer tre var: Va skoj för division sex det här kommer bli! Allas blickar kommer att riktas mot den numera lägsta serien och alla andra lag kommer att få rusta ikapp för att överhuvudtaget kunna mäta sig med KHFF. Serien kommer att bli mycket trevlig, med många derbyn och få långa bilresor samt riktiga publikmatcher. Själv kommer jag förhoppningsvis vid flera tillfällen att fylla min bil och ge mig iväg till Kornhult om fredagkvällarna, framförallt för att se "Jonte" leka fotboll, om jag ska vara riktigt ärlig. Inte så vanligt annars att man spenderar fredagkvällar nere i Kornhult.

Jag glömmer naturligtvis inte att Ola Jönsson återbördats till fadershuset. I vanliga fall hade Ola varit ett fantastiskt nyförvärv, och det är han också, men nu hamnar han liksom lite i skuggan bakom "Krille" och "Jonte". Redan när han lämnade KHFF för Markaryd för två säsonger sedan så va han en väldigt dominant spelare som användes både som innermittfältare och mittback, dessutom var han ofta lagkapten. Ett år i trean och ett i tvåan har naturligtvis inte gjort Ola sämre.

Den stora grejen med de tre LFK-förvärven är förutom det faktum att de är duktiga fotbollsspelare, dessutom är riktigt lojala lagsspelare som rättar in sig i ledet och ställer upp i alla lägen. Det är genuina killar som kommer träna alltid och inte underskatta eller se ned på någon motståndare.

Förutom "de gyllene fyra" har KHFF dessutom förstärkt med:

Marcus Theander, Ysby BK, snabb, teknisk lirare som hade stora skadebekymmer förra säsongen. En stor talang som Åberg verkar se något extra i, då han tar med honom från Ysby.

Mattias Ahlm, Skottorps IF, kanske mest känd som domare, men han spelar själv också och har gjort stor nytta på Skottorps mittfält under året i den defensiva rollen, en riktig slitvarg.

Mikael Ahlm, Hasslövs IS, jag känner dåligt till Mattias yngre bror. Har sett honom in action i förra årets Skogabycup och under en skolturnering i kombihallen där han representerade aspero. Vet dessutom att han provade i LFK under en period under fjolåret utan att direkt rosa marknaden. Verkar vara en teknisk lirare.

Desssutom har man värvat två för mig helt okända spelare i Håkan Dahlby och Henrik Wirrfors. Det enda jag kan skriva är att Wirrfors förra säsongen tränade Ysbys damer.

Det ryktas dessutom att Ränneslövs unga, duktiga målvakt Christoffer Thune kommer att testa för klubben då han funderar på att lämna det grönvita laget.

Lämnar? Ja, det är väl ingen intresserad av att göra? Det är klart att alla spelare vill stanna och kämpa om en plats i laget som inte direkt har det högsta oddset på seriesegeger.

Det florerar ett rykte kring Robert Nilsson som har KHFF som moderklubb, men som via HBKs U-lag numera spelar för LFK. Det sägs att han gärna ville värva ner med sina LFK-kamrater i moderklubben. Robert stod dock under kontrakt och löstes därför inte ut av KHFF. Hade man även fått Robert så hade man haft ett lag som varit jämnbördigt med LFKs representationslag. Det hade nog blivit väl bra! Robert kommer att bli en nyckelfigur i LFK nästa säsong, det hade varit synd om en av kommunens större talanger redan vid 21 års ålder hade trappat ned.

Tränare Åberg får som ni säkert förstår angenäma problem med att ta ut laget nästa säsong. Förutom alla nyförvärv så finns redan en hyfsad stomme med hårt arbetande bollspelare att jobba med. Henric Johansson, Mattias Nätterqvist, Martin Berndtsson, Björn Ottosson, Martin Nilsson, Johan Nilsson, Henrik Sunesson, Roger Falk, Fredrik Branting, Jörgen Hultberg, Christian Karlsson och Mattias Vild vill säkert tillsammans med alla nyförvärv spela i startelvan.

Så här hade jag ställt upp startelvan:              H. Johansson
                                
                              C. Karlsson          K. Åkesson                F. Branting         M. Nilsson
                                         
                                                                          J. Jacobsson (K)
       
                                                  B. Ottosson                                      O. Jönsson
       
                                                                            M. Berndtsson

                                                         P. Åberg                                M. Nätterqvist

Kommentar Åberg? / P

Kommentarer
Postat av: gryt

Intressant läsning Plog.
Till att börja med, är du kär i Jonte? Blir lite orolig för dig. Dessutom sätter dina ord lagom med press på grabben. Men det löser han.
Dessutom kan jag här på bloggen avslöja Jontes egentliga skäl för att varva ner var att han ville möta mig, skratta ni men han har själv erkänt det för mig. Äterstår bara för mig att slå mig in i LTIK:s starelva, högerback tror jag det var han sa att jag skulle vara. Huruvida jag lyckas ska jag låta vara osagt...

/G

2007-12-21 @ 19:42:39
Postat av: Åberg

Kan väl börja med att säga att det är kul att du sätter igång intresset för sexan och vårna hemsida =)
Dom där rykterna finns det ingen som helst sanning i, Robban har jag tät kontakt med som polare (läs:krogen) så han har aldrig nånsin vart aktuell. Thune vet jag inte vart du fått ifrån, det är jag som skött alla övergångar till 100% å jag har aldrig tänkt på han. Men tack för tipset ;)
Annars avböjer jag att kommentera... Vild ser inte ut att lira. Det är allt jag kan/vill säga just nu. Men jag kan ju säga det att din favvo pusselbiten kommer inte, aldrig nånsin ha en defensiv roll i mitt lag. Aldrig.
Till sist så verkar dom hetaste namnen inte kommit ut i ryktescirkeln, det är ju brta iaf.

Nöjd??

2007-12-21 @ 20:13:29
Postat av: Anonym

Tack för dina fina komplimanger!

Först vill jag bara säga att jag stödjer dig till 100% angående ditt förra inlägg, P.L är betydligt bättre och roligare än serie A. Glory glory Man United.

Sen vill jag säga till dig "gryt" att jag verkligen hoppas få möta dig på högerkanten nästa år. ;)

Plogen, tror det blir svårt att motsvara dina förväntningar, men lovar att göra mitt bästa!

Nästa säsong ska bli sjukt rolig och jag längtar tills det drar igång! Längesedan fotboll var så här roligt! Heja KHFF! :)

2007-12-21 @ 21:54:35
Postat av: Mr. G

Klart som fan du hoppas det Jonte, mer lekstuga än det skulle bli har nog aldrig skådats.
Kul att du hittat glädjen igen dock.

/G

2007-12-22 @ 18:59:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0